کالری سوزی در فرآیندهای بدن چقدر است؟

کالری از آن چیز هایی است که هم به آن نیاز داریم و هم گاهی نسبت به آن خیلی حساس می شویم. این موضوع مخصوصا زمانی که در حال کاهش وزن هستیم و رژیم غذایی خاصی را به این منظور رعایت می کنیم، بیشتر می شود. در این میان همیشه به تعادل بین مصرف کالری و کالری سوزی فعالیت هایمان توجه می کنیم. این در حالی است که قافل از این هستیم که فعالیت های عادی و داخلی بدنمان نیز کالری می سوزانند. در ادامه این مطلب در مورد کالری سوزی در فرآیندهای بدن صحبت کرده و به شما خواهیم گفت هر کدام از کارکردهای درونی بدن چه میزان از کالری روزانه شما را مصرف می کنند.

نسبت کالری سوزی در فرآیندهای بدن

متابولیسم بدن (RMR)

کالری سوزی در فرآیندهای بدن چقدر است؟
کالری سوزی در فرآیندهای بدن چقدر است؟

متابولیسم بدن شما در واقع نقش اساسی در تولید مقدار انرژی دارد که برای عملکردهای مختلف بدن مانند نفس کشیدن، گردش خون و حفظ ساختار سلول ها، به آن نیاز دارید. عوامل مختلفی مانند سن، اندازه بدن و جنسیت در متابولیسم بدن نقش دارند. اما به طور معمول این فرآیند های بدن، حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد از کل کالری که در روز می سوزانیم را به خود اختصاص می دهد.

فعالیت های ترموژنیک و غیر ورزشی (NEAT)

این فعالیت ها و کالری سوزی آن ها به مقدار انرژی که بدن شما برای انجام فعالیت های روزانه مانند شستن، تایپ کردن و یا راه رفتن به آن نیاز دارد، اشاره می کند. تعداد کالری که بدن شما در طی این فعالیت ها می سوزاند به طور کلی به میزان فعالیتتان بستگی دارد. به عنوان مثال یک فرد ۶۸ کیلو گرمی در حالی که فقط بنشیند در طول یک ساعت ۶۸ کالری می سوزاند. همین فرد اگر بنشیند و صحبت کند ۱۰۲ کالری می سوزاند و اگر بنشیند و کاری را با شدت متوسط انجام دهد در طول یک ساعت ۱۷۰ کالری می سوزاند.

کالری سوزی در ورزش

میزان کالری سوزی شما در فعالیتتتان به مدت انجام آن ها و شدت انجام بستگی دارد. اگر فردی در طی روز فعالیت بدنی داشته باشد نسبت به عوامل ذکر شده یعنی مدت و شدت ورزش خود بین ۱۵ الی ۳۰ درصد از کل کالری که در روز می سوزاند با این فرآیند انجام داده است.

کالری سوزی در اثر هضم مواد غذایی (TEF)

کالری سوزی در فرآیندهای بدن چقدر است؟
کالری سوزی در فرآیندهای بدن چقدر است؟

بدن شما از طریق جویدن، هضم کردن و ذخیره مواد غذایی نیز کالری می سوزاند. هر نوع از مواد غذایی (درشت مغذی) دارای TEF متفاوتی است. به عنوان مثال، خوردن پروتئین باعث می شود کالری بیشتری بسوزد. زیرا هضم آن نیاز به انرژی بیشتری دارد. اما به طور متوسط می توان گفت که کالری سوزی در فرآیند هضم مواد غذایی برای کسی که رژیم غذایی متعادلی دارد، حدود ۱۰ درصد از کل کالری سوزی روزانه است.