کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

آیا شما هم یکی از افرادی هستید که از بیماری مزمن رنج می برند؟ بنابراین باید علاقه مند باشید تا اطلاعاتتان را در مورد ارتباط بین التهاب و بیماری های مزمن و نحوه کاهش التهاب در بدن، برای کاهش علائم بیماری خود افزایش دهید. التهاب مزمن در حال حاضر با ایجاد بسیاری از بیماری ها مرتبط است و علت اصلی بدتر شدن علائم  است. در کنار درمان های متعارف، می توانید از مزایای غذائی که در خانه در دسترس هست نیز کمک بگیرید و میزان آسیب های ناشی از التهاب را کاهش دهید. بنابراین در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی صحبت می کنیم.

کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

التهاب چیست؟

به مرور زمان محققان متوجه شدند که التهاب به طور فزاینده ای با تمام بیماری های مزمن ارتباط دارد. التهاب پاسخ بدن به آسیب، آلرژی و یا استرس است. این التهاب باعث تجمع سموم شده و باعث می شود بدن نتواند به دلایل مختلف مانند ضعف در سیستم گوارش یا بار سمی بیش از حد این سموم را از بین ببرد.

التهاب در واقع مکانیسم محافظتی و ترمیمی طبیعی بدن است که برای غلبه بر آسیب بافتی طراحی شده است. در شرایط مزمن بدن به دنبال تلاش برای خاموش کردن التهاب است، اما در بیشتر موارد ناموفق می باشد. التهاب مزمن یکی از دلایل خستگی، بی حالی و حتی عدم توانایی کاهش وزن است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها با وجود التهاب افزایش می یابد.

کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی
کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

آسیب ناشی از التهاب

التهاب موجب تسریع روند پیری زودرس و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های کرونری، سکته مغزی و سرطان می شود. التهاب، با افزایش فعالیت اکسیداتیو، باعث افزایش فرسایش درون بدن می شود.

بهترین راه برای کاهش التهاب، درمان مستقیم ریشه مشکل است، مثلا: درمان عفونت، پیشگیری از آلرژی یا از بین بردن فشار روی عصب آسیب دیده. در برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری التهابی روده، درمان طبیعی، همراه با درمان های معمول، می تواند التهاب را خاموش و از عود آن جلوگیری کند.

گاهی اوقات پیدا کردن علل التهاب دشوار است. با این حال ساده تر از آن استفاده از غذاهای موجود در خانه برای کاهش التهاب می باشد. ما در ادامه به شما خواهیم گفت چه غذاهایی برای ایجاد التهاب بد است و چه غذاهایی را برای کاهش التهاب باید مصرف کنید.

در کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی از کدامیک از مواد غذایی باید اجتناب شود؟

غذاهایی که باعث آلرژی می شوند

بسیاری از ما به مواد غذایی خاصی که باعث ایجاد واکنش های شدید، مانند کهیر و مشکلات پوستی، تحریک گلو، قرمزی  در بدن می شوند، حساس هستیم. حتی آلرژی هایی مانند عدم تحمل لاکتوز، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

برخی از مواد غذایی که به عنوان آلرژن های رایج شناخته می شوند عبارتند از:

  • محصولات لبنی
  • گندم
  • تخم مرغ
  • سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی

به منظور کاهش آلرژی و در نتیجه کاهش التهاب باید سعی کنید مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید را پیدا کنید و سعی کنید آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی
کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده باعث ایجاد آسیب زیادی در بدن ما می شوند. اولا روغن در دمای بالا اکسید شده و به نوعی سمی تبدیل می شود که باید از بدن خارج شود. دوم، این غذاها معمولا توسط روغن تصفیه شده که با استفاده از مواد شیمیایی که برای ما مضر هستند یا روغن های گیاهی اصلاح شده ژنتیکی، تهیه می شوند. سوم، دمای زیاد مورد نیاز برای سرخ کردن غذا، تمام مواد مغذی ضروری در روغن و ماده غذایی که سرخ می شود را از بین می برد.

غذاهای صنعتی و فرآوری شده

غذاهایی که پردازش شده اند و شکل اصلی آن ها تغییر پیدا کرده است، باعث آسیب رساندن به بدن می شوند. این غذاها شامل تنقلات، شیرینی، سوپ های فرآوری شده و خورش های آماده هستند.

روش کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

 غلبه بر التهاب افزایش یافته در بدن باید مواد غذایی که دارای خواص ضد التهابی هستند را استفاده کنیم. این مواد غذایی عبارتند از:

روغن نارگیل

در گذشته تصور می شد که روغن نارگیل با توجه به چربی اشباع شده ای که دارد، به سلامت بدن آسیب می رساند. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که بسیاری از مزایای روغن نارگیل به سیستم ایمنی و دستگاه گوارش کمک می کنند. روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که به راحتی قابل هضم می باشند و به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده خواص ضد باکتریایی دارد که به ایجاد تعادل در باکتری سالم دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این، روغن نارگیل اکسید نشده است و حتی میل به مصرف شیرینی و کربوهیدرات را کاهش می دهد.

آووکادو

آووکادو یک میوه پر از روغن های سالم است و کم چرب تر از روغنهای مایع می باشد. چربی هایی مانند چربی که در آوکادو یافت می شود، سطح التهاب را در بدن افزایش نمی دهند. آووکادو برای عروق خونی عالی است و به حفظ فشار خون کمک می کند. اضافه کردن آووکادو به سالاد، به جای روغن باعث می شود که احساس سیری بیشتری کنید.

ماهی های چرب یا امگا ۳

مانن دیگر مواد غذایی که در این دسته وجود دارند، این غذاها نیز دارای مقدار زیادی چربی و خواص ضد التهابی هستند. ماهی های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند که باعث تولید هورمون هایی می شوند که برای از بین بردن بیماری های دردناک مثل آرتریت، درد مفاصل و فیبرومیالژیا بسیار مهم و مفید هستند. روغن ماهی نیز می تواند گرایش بیش از حد به التهاب را کاهش دهد. ماهی همچنین یک منبع خوب از سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی عالی برای تقویت سیستم ایمنی با تشویق ایجاد آنتی اکسیدان های قوی در بدن می باشد.

ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ساردین ها و سالمون بخورید. در صورت لزوم، پس از مشاوره با پزشک می توانید از مکمل امگا ۳ استفاده کنید. توصیه می شود ماهی های آب شور را بیش از ماهی های آب شیرین مصرف کنید. منابع گیاهی حاوی امگا ۳ (ALA) نیز در طبیعت وجود دارد، اما امگا ۳ در گیاهان همان قدرت اسید چرب امگا ۳ در غذاهای دریایی (DHA و EPA) را ندارند.

کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی
کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی

زردچوبه

خواص زردچوبه در بسیاری از مطالعات ثابت شده است. مواد تشکیل دهنده فعال در زردچوبه که به نام کورکومین شناخته می شود دارای خواص ضد التهابی قوی است و همچنین درد را به صورت طبیعی آرام می کند. زردچوبه تاثیر خوبی بر سیستم گوارش دارد. زردچوبه یک ادویه ی همه کاره است که به طور گسترده در بسیاری از داروهای طبیعی استفاده می شود.

میوه و سبزیجات تیره

سبزیجات و میوه های تیره که دارای رنگ قرمز تیره یا بنفش و آبی تیره هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند و از بدن در برابر آسیب تجمعی اکسیداسیون بیش از حد و التهاب محافظت می کنند. یکی از بهترین آنتی اکسیدان موجود در بلوبری و گیلاس برای کاهش درد زانو در آرتریت روماتوئید مفید است.

تحقیقات جدیدی به بررسی خواص درمانی انار در دانشگاه هادرزفیلد انگلستان انجام شده است. میوه های رنگی برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند و جدیدترین داده ها نیز نشان داده اند که این میوه ها با کاهش التهاب که موجب تخریب سلول های مغزی در بیماری آلزایمر می شود، همراه است.

انار

Punicalagin یک ترکیب شیمیایی است که در انار یافت می شود. این ماده یک پلی فنول است که یک آنتی اکسیدان می باشد و مانع تکثیر و تهاجم سلولی می شود. این ماده حتی باعث مرگ سلول در برخی انواع سرطان ها می شود.

گروه تحقیقاتی انگلیسی، به رهبری دکتر Olumayokun Olajide، به تاثیر Punicalagin بر روی جلوگیری از التهاب در سلول های مغزی و سایر سلول های بدن نگاهی کرد. در طی آزمایش، تیم سلول های مغز موش ها را جدا کرده و اثرات شیمیایی این ماده را روی سلول ها بررسی کرد.

محققان به این نتیجه رسیدند که پلی فنول انار می تواند باعث کاهش التهاب در سلول های مغزی تخصصی شناخته شده به نام میکروگلایا شود. تحقیقات قبلی نشان داده بود که التهاب وضعیت سلول های مغزی را در بیماری آلزایمر و دیگر انواع دمانس و ناهنجاری هایی مانند پارکینسون بدتر می کند، زیرا با وجود التهاب سلول های بیشتری از بین می روند.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که از التهاب مفاصل رنج می برند می توانند از آخرین یافته ها این تحقیق نیز بهره مند شوند. Punicalagin نمی تواند این بیماری را درمان کند، اما می تواند از آن جلوگیری کند یا رشد آن را کند کند.

دکتر Olajide متوجه می شود که بیشتر ترکیبات آنتی اکسیدانی در پوست بیرون انار یافت می شوند نه در قسمت نرم میوه. یادتان نرود که یک لیوان آب انار دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به شراب قرمز، چای سبز، زغال اخته و بلوبری است. مصرف آن به طور منظم دارای مزایای زیادی است. مصرف این میوه با پیشگیری از بیماری های قلبی همراه است، کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد و احتمالا حتی باعث کاهش رشد سرطان پروستات می شود. فعالیت آنتی اکسیدانی انار نیز نقش مهمی در ترمیم DNA و پیشگیری از آسیب دارد.

زنجبیل

برای کاهش التهاب در بدن با مواد غذایی باید از زنجبیل بیشتر استفاده کنید. این ریشه دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است و باعث بهبود هضم و آرام شدن درد می شود.