روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

متخصص گوارش دکتر Felice Schnoll Sussman، از مرکز پزشکی New York-Presbyterian/Weill Cornell و دکتر Benjamin Lebwohl متخصص مرکز پزشکی NewYork-Presbyterian/Columbia، معتقدند که سرطان کولون، بیماری قابل پیشگیری و بسیار قابل درمان است. اما متاسفانه دومین قاتل سرطانی در ایالات متحده است. این پزشکان معتقدند که با چند راه ساده می توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد. برای اطلاع از روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون بهتر است تا ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

دکتر Schnoll Sussman، می گوید که: “برای بیمار، انجام غربالگری مناسب بسیار مهم است. زیرا سرطان کولون را نه تنها می توان در اوایل بیماری به خوبی تشخیص داده بلکه اغلب می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد “

دکتر Lebwohl افزود که: “علیرغم دسترسی گسترده به آزمایش های غربالگری، از هر ۳ آمریکایی تنها برای ۱ نفر، آزمایش سرطان کولورکتال تجویز می شود.”

توصیه های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

Lebwohl و Schnoll-Sussman پنج واقعیت مربوط به سرطان کولون را به عنوان کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون به شرح زیر یادآوری می کنند:

  • غربالگری سرطان کولورکتال می تواند زندگی شما را نجات دهد. غربالگری می تواند سرطان کولون را بسیار زود و پولیپ را قبل از این که سرطانی شود تشخیص دهد. غربالگری باید هنگامی که فرد به سن ۵۰ سال رسید انجام شود.

یک روش جدید و موثر برای تشخیص سرطان کولورکتال توسط دانشمندان ایتالیایی در شماره دسامبر سال ۲۰۱۲ در مجله جراحی بریتانیا ارائه شده است. این روش یک تست تنفسی است که می تواند به پزشکان در تشخیص سرطان روده بزرگ کمک کند.

  • بهتر است تست های تشخیصی هر چه زودتر انجام شود. زیرا سرطان روده بزرگ در اوایل به طور کلی هیچ نشانه ای ندارند. افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ معمولا هیچ تصوری از بیماری در حال توسعه در داخل بدن خود ندارند. پولیپ های کولون معمولا باعث ایجاد علائم نمی شوند. اما غربالگری قبل از بروز علائم ضروری است. زمانی که علائم ظاهر می شوند، سرطان روده بزرگ دیگر در مراحل اولیه نیست و درمان آن ساده نمی باشد.
  • شناخت عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان اهمیت زیادی دارد. افرادی که دارای عوامل خطر زیر هستند باید قبل از سن ۵۰ سالگی چک آپ شوند.
  1. ابتلا به بیماری التهابی روده
  2. سابقه داشتن سرطان روده بزرگ یا پولیپ در روده بزرگ
  3. سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا پولیپ در روده بزرگ
  4. داشتن برخی از بیماری های ارثی، از جمله FAP (پولیپوز آدنوماتوس فامیلی) یا سندرم لینچ، که می تواند باعث سرطان روده بزرگ شوند.
روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون
روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

اگر هر کدام از عوامل خطر بالا را دارید باید تست های غربالگری را قبل از سن ۵۰ سالگی آغاز کنید.

  • کشیدن سیگار را متوقف کرده و علاوه بر فعالیت بدنی، رژیم غذایی مملو از میوه و سبزیجات داشته باشید. بهتر است در رژیم خود از مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس خودداری کرده و مقدار زیادی فیبر استفاده کنید. ورزش منظم نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم کند.

محققان در شماره مه سال ۲۰۱۲ مجله موسسه ملی سرطان توضیح داده اند که ورزش با کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کولون مرتبط است.

  • این نوع سرطان تقریبا شایع است و از هر ۲۰ نفر امکان ابتلای ۱ نفر به آن وجود دارد. این سرطان هم مردان و هم زنان را به یک نسبت تحت تاثیر قرار می دهد.

تفاوت سرطان کولون، سرطان رکتوم و سرطان کولورکتال

  • سرطان کولون به تومور بدخیمی که در دیواره داخلی روده بزرگ وجود دارد گفته می شود.
  • سرطان رکتال به تومور بدخیمی که در راست روده تشکیل شده است گفته می شود. راست روده به ۶ اینچ آخر روده بزرگ گفته می شود. انتهای این بخش را مقعد می نامند.
  • سرطان کولورکتال به سرطان رکتوم و کولون اشاره دارد.

سرطان کولون و رکتوم دارای ویژگی های بسیاری مشابه ای از جمله عوامل خطر، علائم و روش های غربالگری هستند. با این حال، برنامه های درمانی آن ها معمولا متفاوت می باشند.

تفاوت بین کولون و رکتوم چیست؟

کولون یک اندام طولانی و پیچیده مانند لوله است که آب را از غذای جدا کرده و غذا را هضم می کند. باقی مانده مواد زائد جامد را مدفوع می نامند. مدفوع از طریق روده بزرگ حرکت می کند و در رکتوم (شش اینچ انتهای روده بزرگ) از بدن دفع می شود.