۷ نکته برای کاهش خطر ابتلا و پیشگیری از سرطان

به احتمال زیادی بسیاری از شما، مطالبی را در مورد پیشگیری از سرطان شنیده اید. اما گاهی حجم اطلاعات منتقل شده با کاربران متناقض است و باعث می شود کاربرد به درست نتواند تشخیص دهد که کدام روش پیشگیری از سرطان واقعا بر اساس مطالعات علمی است و کدام یک تجربی و بی اساس است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۷ روش مهم تایید شده توسط متخصصان کلینیک مایو برای پیشگیری از سرطان را ارائه کرده ایم.

در بسیاری از موارد، آنچه که در مورد پیشگیری از سرطان شناخته شده است، هنوز هم در حال تحول می باشد. اما نکته ای که در این مورد کاملا اثبات شده است این می باشد که روش هایی که مبتنی بر تغییر در شیوه زندگی می باشند، شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. بنابراین اگر شما در مورد پیشگیری از سرطان نگران هستید، به راحتی و با استفاده از برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی می توانید تفاوت بزرگی در سلامت خود ایجاد کنید.

۷ روش مهم برای پیشگیری از سرطان

از تنباکو استفاده نکنید

استفاده از هر نوع دخانیات، شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهد. سرطان هایی که با مصرف دخانیات احتمال ابتلا به آن ها بیشتر می شود عبارتند از:

  • سرطان ریه
  • سرطان دهان
  • سرطان گلو
  • سرطان حنجره
  • سرطان پانکراس
  • سرطان مثانه
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان کلیه

حتی اگر خودتان دخانیات استفاده نمی کنید، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. توقف استفاده از دخانیات یکی از مهمترین تصمیماتی است که می توانید برای پیشگیری از سرطان انجام دهید. ترک سیگار اصلا کار ساده ای نیست. برای این کار حتما از پزشک متخصص و مشاور کمک بگیرید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

درست است که انتخاب غذاهای سالم نمی تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما ممکن است خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. برای داشتن رژیم غذایی سالم از شیوه زیر استفاده کنید:

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات: برای جلوگیری از سرطان پایه رژیم غذایی باید بر روی میوه ها، سبزیجات و دیگر منابع گیاهی مانند غلات کامل و حبوبات باشد.

کاهش وزن: سعی کنید وزن خود را با مصرف کمتر غذاهای پرکالری مانند شکر تصفیه شده، چربی حیوانی و تنقلات متعادل نگه داشته و یا کم کنید.

اجتناب از مصرف الکل: اگر الکل را به عنوان نوشیدنی انتخاب می کنید، در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد با افزایش مقدار مصرف الکلی که به طور منظم می نوشید، به مرور زمان بیشتر خواهد شد.

اجتناب از مصرف گوشت های فراوری شده: به گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (آژانس سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی WHO) خوردن مقادیر زیادی از گوشت فراوری شده مانند سوسیس و کالباس می تواند خطر انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

علاوه بر این زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مقدار زیادی روغن زیتون و آجیل ها و مغزها است استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر سرطان پستان قرار دارند. رژیم غذایی مدیترانه ای عمدتا بر روی غذاهای گیاهی، مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها متمرکز شده است. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند چربی های سالم مانند روغن زیتون، سرشیر و ماهی را به جای گوشت قرمز وارد بدن خود خواهند کرد.

وزن خود را در محدوده متعادل نگه دارید و فعالیت بدنی داشته باشید

حفظ وزن در محدوده سالم ممکن است خطر انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پستان، پروستات، ریه، روده و کلیه را کاهش دهد. فعالیت بدنی نیز همین خواص را برای بدن دارد. تحقیقان نشان داده اند که این فعالیت ها علاوه بر کمک به کنترل وزن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

این را به یاد داشته باشید که هر چقدر فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید، خواص درمانی بیشتری در انتظارتان خواهد بود. اما اگر تنها می خواهید بدنتان سلامت باشد و از سرطان جلوگیری کنید کافی است که حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط در هفته داشته باشید. اگر این میزان فعالیت برایتان غیر ممکن است می توانید آن را با ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته عوض کنید. شما همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت های با شدت متوسط و شدید را انجام دهید. اما به طور کلی حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود جای دهید. اگر بتوانید این میزان را بیشتر کنید، که چه بهتر.

۷ نکته برای کاهش خطر ابتلا و پیشگیری از سرطان
۷ نکته برای کاهش خطر ابتلا و پیشگیری از سرطان

از بدن در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان ها، سرطان پوست است. این سرطان تقریبا جز سرطان های شایع محسوب می شود. برای جلوگیری از ایجاد سرطان پوست از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور قوی خورشید اجتناب کنید. نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در قوی ترین حالت خود است.
  • اگر مجبور شدید در این زمان در خارج از منزل باشید، حتما از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید. علی الخصوص اگر در فصل تابستان قرار دارید.
  • لباس مناسب استفاده کنید. لباس هم می تواند پوشش محافظی برای پوستمان باشد. برای این کار از لباس هایی که بافت محکم دارند استفاده کنید. ضمن این که رنگ لباس نیز در این بین مهم است. سعی کنید از لباس های روشن استفاده کنید. این لباس ها اشعه را بازتاب می کند و از ورود آن ها به پوست جلوگیری می کنند.
  • حتما موقع خارج شدن از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید میزان مصرف این کرم باید زیاد باشد. ضمن این که هر ۲ ساعت یک بار باید کرم را تجدید کنید.
  • از برنزه کردن خود در زیر آفتاب و یا استفاده از تخت های سولاریوم اجتناب کنید. این روش دقیقا همان تاثیر اشعه مضر آفتاب را روی بدن و پوست دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

بدن را واکسینه کنید

پیشگیری از سرطان شامل حفاظت از بدن در برابر عفونت های ویروسی نیز می باشد. بنابراین توصیه می شود برای محافظت خود از بیماری های زیر با پزشک مشورت کنید:

هپاتیت B: هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. افرادی که روابط جنسی متعدد دارند و یا تک همسری نیستند، افرادی که با متعادان تزریقی رابطه جنسی برقرار می کنند، مردانی که با همجنسان خود رابطه دارند، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و روش های پیشگیری و محافظت، می توانند به این ویروس مبتلا شوند. بنابراین واکسن هپاتیت B برای برخی از بزرگسالانی که در معرض خطر این بیماری هستند توصیه می شود. به یاد داشته باشید که این بیماری از طریق مایعات بدن قابل انتقال است.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): ویروس پاپیلومای انسانی یکی از ویروس های مقاربتی است که می تواند به سرطان های دستگاه تناسلی و دهانه رحم و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن منجر شود. واکسن HPV برای دختران و پسران در سنین ۱۱ تا ۱۲ سال تزریق می شود. برای افراد زیر ۲۶ سال که این واکنس را در نوجوانی تزریق نکرده اند نیز توصیه می شود واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را بزنند.

از رفتارهای پرخطر اجتناب کنید

یکی دیگر از تاکتیک های موثر برای پیشگیری از سرطان، جلوگیری از رفتارهای پرخطر است که می تواند به عفونت منجر شود. عفونت یکی از عواملی است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برای رعایت این اصل باید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

داشتن رابطه جنسی سالم: محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می تواند سلامت جنسی را تضمین کند. هر چقدر در طول زندگی خود شرکا جنسی بیشتری داشته باشید،  خطر ابتلا به عفونت منتقله از راه جنسی مانند اچ آی وی یا HPV افزایش پیدا می کند. افرادی که HIV یا ایدز دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد، کبد و ریه هستند. HPV که اغلب با سرطان دهانه رحم همراه است، نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی مردانه، گلو، فرج و مهبل (واژن) را افزایش دهد.

استفاده از سوزن مجزا برای تزریق: استفاده از سرنگ مشترک آلوده برای تزریق مواد مخدر می تواند به HIV هپاتیت B و C منجر شود. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید

به طور منظم آزمایشات مربوط به انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان را انجام دهید. شانس بهبودی این نوع از سرطان با کشف به موقع آن ها بیشتر خواهد شد. برای اطلاع از آزمایشات معمول جهت کشف این نوع از سرطان ها حتما از پزشک سوال کنید. برخی از این سرطان ها مانند سرطان پستان با چند آزمایش ساده در خانه قابل شناسایی است.

هنوز هم دیر نشده است. حتی اگر امروز هم به فکر پیشگیری از سرطان هستید از همین الان از روش ها بالا برای داشتن عمر طولانی تر استفاده کنید.