چگونگی کاهش علائم سرماخوردگی در نوزادان

نوزادان به شدت حساس به سرماخوردگی هستند. به طوری که متخصصان کلینیک مایو اعلام کرده اند که اکثر نوزادان تا سن دو سالگی حدود ۸ تا ۱۰ بار سرما می خورند. بنابراین می توان گفت که این بیماری در بین نوزادان شایع است.  سرماخوردگی، عفونتی است که بر روی بینی و گلو اثر می گذارد. این بیماری ناشی از یک ویروس مانند کوروناویروس یا رینوویروس است. علائم معمول آن نیز عبارتند از آبریزش بینی، احتقان بینی، عطسه و تب. اگر چه این بیماری یک مزاحم برای خودتان و نوزادتان محسوب می شود اما چند روش ساده وجود دارد که می توانند در کاهش علائم سرماخوردگی در نوزادان به شما کمک کنند.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شود تا چگونگی کاهش علائم سرماخوردگی در نوزادان را فرا بگیرید.

کاهش علائم سرماخوردگی در نوزادان

مرحله ۱

از استامینوفن برای کاهش تب همراه با سرماخوردگی استفاده کنید. برای اطلاع از دوز مناسب مصرف حتما دستورالعمل رو بسته بندی دارو را مطالعه کنید. متخصصان درمانگاه مایو اعلام کرده اند که ایبوپروفن جایگزین قابل قبولی برای نوزادانی است که بیش از ۶ ماه سن دارند.

مرحله ۲

چند قطره از محلول سالین را در بینی نوزاد بریزید تا راه تنفسش باز شود. متخصصان وب سایت BabyCenter توضیح می دهند که این کار باعث می شود تا مخاطی که موجب مسدود شدن بینی او شده است، از بین برود. برای این کار می توانید از سرنگ بدون سوزن استفاده کنید.

مرحله ۳

برای کاهش گرفتگی و آبریزش بینی نوزاد یک دستگاه بخور را در اتاق او نصب کنید. فقط باید دقت کنید که محل خروج بخار را در نزدیکی ملافه تخت او نگذارید تا ملافه خیس شود. متخصصان کلینیک مایو معتقدند که در صورت استفاده از دستگاه بخور در اتاق کودک باید برای جلوگیری از ایجاد قارچ، هر روز دستگاه و محفظه آب آن را تمیز کنید.

مرحله ۴

اگر در اثر پاک کردن بینی نوزاد پوست حساس اطراف سوراخ های بینی تحریک شده است مقداری وازلین به این ناحیه بمالید.

مرحله ۵

با قرار دادن چند حوله و ملافه، زیر سر نوزاد را کمی بالا بیاورید. این کار باعث می شود که ترشحات کمتر به پشت حلق نوزاد ریخته و بیشتر از طریق سوراخ های بینی خارج شوند. فقط باید دقت کنید که این شیب نباید زیاد باشد. زیرا نوزادتان احتمالا به دلیل مصرف استامینوفن کمی گیج است و ممکن است در خواب بی اراده تکان بخورد.

متخصصان کلینیک مایو معتقدند که بهترین راه برای کاهش علائم سرماخوردگی در نوزادان جلوگیری از ایجاد این بیماری است. برای این کار کافی است که نکات بهداشتی زیر را رعایت کنید:

  • قبل و بعد از تغذیه نوزاد دست های خود را با آب و صابون بشویید. اگر به صابون دسترسی ندارید از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • کودک را از تماس با افراد بیمار دور نگه دارید. این موضوع را در مورد کسانی که در ابتدای دوره بیماری هستند، به دلیل این که بیماری در این بازه بسیار مسری، بیشتر رعایت کنید.
  • در زمان عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال کاغذی بگیرید. اگر دستمال در اختیار نداشتید آرنجتان را جلو دهان بگیرید و هرگز از کف دست برای این کار استفاده نکنید.

اخطارها

متخصصان وب سایت BabyCenter هشدار می دهد که اگر نشانه های سرماخوردگی کودک شدید است حتما او را نزد متخصص اطفال ببرید. اگر سن نوزادتان کمتر از ۳ ماه و تب او بالای ۱۰۰٫۴ فارنهایت است، او را به صورت اورژانسی به بیمارستان برسانید. بدون توجه به سن، اگر علائم سرماخوردگی بیش از دو هفته طول کشید یا شامل خس خس سینه و نفس نفس زدن بود، حتما با متخصص مشورت کنید. این علائم می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر مانند ویروس تنفسی آنفلوانزا (RSV) و یا ذات الریه باشد.