کمبود انرژی در بارداری و روش های مدیریت آن

کمبود انرژی در بارداری مشکل نسبتا شایعی است که توسط بسیاری از مادرانی که در انتظار تولد نوزادشان هستند تجربه می شود. میزان این کمبود انرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی ممکن است از یک بارداری به بارداری دیگر نیز فرق کند. سه ماهه اول معمول ترین زمانی است که کمبود انرژی در بارداری در آن تجربه می شود. با این حال، در طول سه ماهه سوم نیز میزان خستگی و کم بودن انرژی وجود دارد. این در حالی است که یکی از مشکلات مرتبط به بارداری، احساس خستگی در در طول سه ماهه دوم است. پس می توان گفت که خستگی و کمبود انرژی در کل طول بارداری شایع است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به دلایل احساس کمبود انرژی در بارداری و روش های مدیریت آن اشاره می کنیم.

دلایل کمبود انرژی در بارداری

دلیل کمبود انرژی در طول سه ماهه اول

کمبود انرژی در بارداری اغلب توسط تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد ایجاد می شود. هورمون مؤثر بر تغییر در سطح انرژی، هورمون پروژسترون است. علاوه بر این، جریان خون در دوران بارداری افزایش یافته و فشار خون کاهش می یابد. بر همین اساس تصور می شود که این عوامل نیز یکی از مهمترین علل کاهش سطح انرژی در سه ماهه اول می باشند.

سلامت عاطفی و سلامتی عمومی بدن نیز ممکن است به تجربه فقدان انرژی در حاملگی دامن بزند. استرس، نوسانات خلقی و یا اضطراب، که با شروع بارداری معمولا افزایش پیدا می کنند، می تواند باعث شود شما احساس خستگی ذهنی داشته باشید. متاسفانه، هر یک از این عوامل، یک بخش طبیعی از بارداری هستند، که باعث می شوند میزان انرژی از حالت نرمال خارج شود.

دلیل کمبود انرژی در طول سه ماهه دوم

قطعا با ورود به ۳ ماهه دوم بارداری، احساس خواهید کرد که انرژیتان از ۳ ماهه اول بیشتر شده است. اما باز هم در برخی از زنان احساس خستگی و بی انرژی بودن ادامه دارد. افزایش سطح انرژی در سه ماهه دوم، معمولا به دلیل اقداماتی است که مادر باید برای نوزادش انجام دهد. به عنوان مثال خرید سیسمونی یا چیدن اتاق خواب نوزاد باعث می شود بدنتان احساس خستگی کمتری داشته باشد.

دلیل کمبود انرژی در طول سه ماهه سوم

تجربه کمبود انرژی در طول سه ماهه سوم  بارداری، مسئله ای کاملا پیش بینی شده است. در این بازه زمانی کودک شما رشد زیادی دارد و به همین دلیل بدنتان دچار تغییرات عظیمی شده است. به همین دلیل هم شما به انرژی بیشتری نیاز پیدا می کنید و انرژی فعلی کفاف بدنتان را نمی دهد. از طرفی انجام کارهایی که باید در این ماه انجام شود، مانند چک آپ های منظم و فراهم کردن اتاق خواب برای کودک می تواند انرژی بیشتری را از شما بگیرد و احساس خستگی را القا کند.

با ورود به سه ماهه سوم بارداری و ایجاد تغییرات زیاد در بدن، خواب نیز دچار اختلال می شود و وقتی که خواب مناسب نباشد خستگی به سراغ بدن خواهد آمد. کمبود خواب با کیفیت می تواند انرژی شما را تخلیه کرده و احساس خستگی به وجود آورد.

مدیریت کمبود انرژی در بارداری

برای مقابله با کمبود انرژی در بارداری می توانید از چند اقدام ساده زیر استفاده کنید. گاهی نیز برخی از این راه ها برای برخی از افراد به درستی عمل نمی کند. بنابراین پیشنهاد می شود که همه این اقدامات را انجام دهید تا شانستان برای کنترل کمبود انرژی در بارداری بیشتر شود.

خواب، چرت زدن و استراحت

خوابیدن و چرت زدن در طول روز می تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد. این راهکار برای کسانی که خواب شبانه راحتی ندارند، مفید است. از طرفی به همه زنان باردار توصیه می شود که قبل از این که خوابتان بگیرد به رختخواب بروید. این کار باعث می شود میزان استراحتتان زیاد شود. چرت زدن بعد از ناهار نیز راهکار مناسبی است.

تغییر برنامه

مسئولیت های خود را محدود کرده و از پذیرفتن مسئولیت های جدید امتناع کنید. اگر شاغل هستید می توانید از مدیر واحد خود درخواست کنید که یا زودتر شما را تعطیل کند یا بعد از صرف ناهار، فرصت استراحت به شما بدهد.

تغییر در برنامه ورزش

ورزش در دوران بارداری هم برای جنین و هم برای مادر بسیار خوب است. اما افراط در آن می تواند انرژی بدن را تخلیه کند. پس اگر ورزش می کنید و خستگی و کمبود انرژیتان ناشی از آن است، در برنامه ورزشی خود تغییر ایجاد کنید. ورزش های سنگین را محدود کرده و ورزش های آرامبخش مانند شنا را بیشتر کنید.

تغذیه سالم

تغذیه متعادل نیز به سطح انرژی کمک می کند. مواد مغذی مانند پروتئین، آهن و کالری، سرمایه های سطح انرژی شما هستند. خوردن غذاهای ناسالم یا خوردن کربوهیدرات و نشاسته فراوان می تواند انرژی شما را کاهش دهد.