ارتباط کمبود ویتامین A و دیابت چیست؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که کمبود ویتامین A و دیابت با یکدیگر در ارتباط هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با ما همراه شوید تا نتایج جدیدترین تحقیقات را در مورد ارتباط کمبود ویتامین A و دیابت بدانید.

محققان دریافته اند که ویتامین A ممکن است بر روی عملکرد سلول های بتا، سلول های ترشح کننده انسولین تاثیر گذار باشد. این موضوع کشفی است که می تواند درهای جدید را بر روی روش های درمان دیابت باز کند. تخمین زده می شود که بیش از ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند. پس این بیماری تقریبا بیماری شایعی است.

بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد ابتلا به این بیماری را مبتلایان به دیابت نوع ۲ تشکیل می دهند. دیابت نوع ۲ زمانی شکل می گیرد که یا سلول های بتا در لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیستند یا بدن قادر نیست به طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند.

دیابت نوع ۱، که حدود ۵ درصد مبتلایان را تشکیل می دهد، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سلول های بتا را از بین می برد و مانع تولید انسولین می شود.

ارتباط کمبود ویتامین A و دیابت

در یک مطالعه جدید که به تازگی در مجله Endocrine Journal منتشر شده است، محققان انگلیسی و سوئدی کشف کردند که مقدار زیادی از گیرنده های ویتامین A به نام GPRC5C در سطح سلول های بتا وجود دارد. دکتر آلبرت صالحی، از دانشگاه لوند در سوئد می گوید که:

“هنگامی که دریافتیم که سلولهای انسولین میزان زیادی از سلول های گیرنده ویتامین A را دارند، به دنبال یافتن چرایی و چگونگی تعامل این سلول ها با ویتامین A و نوع واکنش سریع آن ها به این ویتامین رفتیم.”

در پی این تحقیق، داشنمندان متوجه شدند که مسدود کردن گیرنده های ویتامین A در سلول های بتا در بدن موش ها، توانایی ویتامین A برای اتصال به این سلول ها و توانایی ترشح انسولین در پاسخ به قند خون را  در بدن کاهش می دهد.

کمبود ویتامین A ممکن است سلول های بتا را از بین ببرد

برای این بررسی، صالحی و همکارانش، سلول های بتا به دست آمده از افراد دیابتی و غیر دیابتی را تست کردند. باز هم، محققان تا حدی GPRC5C را در این سلول ها مسدود کردند. هنگامی که قند به این سلول ها تزریق شد، توانایی ترشح انسولین در آن ها حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

از آنجا که اختلال ترشح انسولین، یکی از علل عمده دیابت نوع ۲ است، محققان بر این باورند که این یافته ها نشان می دهد که کمبود ویتامین A و دیابت با یکدیگر در ارتباط هستند. این ویتامین را می توانید در مواد زیر بیابید:

  • جگر
  • روغن ماهی
  • میوه ها و سبزیجات مختلف

این تیم همچنین کشف کرد که کمبود ویتامین A منجر به کاهش در توانایی سلول های بتا برای دفع التهاب می شود. آن ها دریافتند که کمبود کامل ویتامین A باعث می شود که سلول های بتا از بین بروند.

این یافته نشان می دهد که کمبود ویتامین A ممکن است در ایجاد دیابت نوع ۱، که با تخریب سلول های بتا باعث ایجاد بیماری می شود، نقش داشته باشد. به همین دلیل این تیم بیان می کند که:

“در آزمایش های حیوانی مشخص شد که جنین موش ها برای ساختن سلول های بتا در بدن خود به ویتامین A نیاز دارند. بنابراین به احتمال زیاد، همین روند نیز برای انسان در پیش گرفته می شود. به همین دلیل کودکان باید مقدار کافی از ویتامین A را از طریق رژیم غذایی خود جذب کنند تا سلول های بتا در کبدشان به درستی شکل بگیرد.”

درمان های جدید دیابت به کمک ترکیبات موثر بر روی GPRC5C

در حالی که این یافته ها نشان می دهد که مصرف ویتامین A ممکن است برای دیابت مفید باشد، محققان بر این باورند که افزایش مصرف این ویتامین، به ویژه از طریق مکمل، ممکن است خطرناک باشد.

آنها معتقدند که مصرف بیش از حد ویتامین A با پوکی استخوان و سایر مشکلات در ارتباط است. این در حالی است که بعید است شخصی بتواند میزان خطرناکی از این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت کند. با این وجود، تیم تحقیقاتی در حال حاضر بر روی مولکول های کوچک یا پپتیدهایی کار می کنند که می توانند GPRC5C را در سلول های بتا فعال کرده اما عوارض جانبی مرتبط با ویتامین A را ایجاد نکنند.

این تیم نتایج مطالعات خود را چنین مطرح کرده است:

” این مشاهدات برای ما شگفت انگیز بود. به همین دلیل ما تصور می کنیم که هدف قرار دادن GPRC5C ممکن است یک وسیله درمانی جدید برای افزایش توده های کاربردی سلول های بتا باشد و میزان ترشح انسولین را تا سطح متوسطی بالا ببرد.”