را ه های کمک به فرزند اول در زمان تولد فرزند دوم

اولین فرزند شما ممکن است طیف وسیعی از احساسات و هیجان از جمله حسادت و یا حتی خشم را در زان تولد فرزند دومتان تجربه کند. کودکان نوپا و بچه های بزرگتر ممکن است احساسات خود را با آزمایش صبر و شکیبایی شما به اشکالی مانند بی ادبی، پرتاب وسایل، اوقات تلخی ها، و یا امتناع از غذا خوردن بیان کنند. این مشکلات معمولا کوتاه مدت است. شما می توانید با کمک به فرزند اول در زمان تولد فرزند دوم آرامش را به خانه هدیه دهید. در ادامه ما چند راهنمایی کوتاه برای این کار را در اختیارتان قرار می دهیم.

راهنمای کمک به فرزند اول در زمان تولد فرزند دوم

در صورتی که اتاق دو فرزندتان یکی است به کودک بزرکتر خود اجازه انتخاب طرح و چیدمان اتاق را دهید. حتی اگر می توانید اتاق دو کودک را از هم جدا کنید.

یک هدیه ویژه برای فرزند بزرگتر خود بخرید. این هدیه باید نقطه اشتراک بین دو کودک باشد. مثلا شما می توانید عکس ها دو فرزند خود را به حالت کتاب داستان در آورید. یا یک صندلی مناسب برای فرزند اولتان تهیه کنید تا بتواند شما را هنگام شیر دادن به نوزادتان همراهی کند. حتی می توانید از طرف فرزند بزرگتان هدیه برای نوزاد بخرید.

یک زمان خاص را برای همراهی با کودک بزرگتر در نظر گیرید در این زمان هیچ کس حتی نوزادتان هم نباید در اطراف شما باشد. این ملاقات می تواند با رفتن به خرید و یا خواندن یک داستان در آخر شب و هنگام خوابتنظیم شود. هسرتان می تواند در زمانی که با فرزند بزرگتر و به تنهایی ملاقات دارید از نوزاد مراقبت کند.

کتاب داستان هایی را انتخاب کنید که در آن بر نقش خواهر یا برادر بزرگتر در نگهداری از نوزادان نوپا تاکید شده است. یعنی داستان حول این محور بچرخد.

را ه های کمک به فرزند اول در زمان تولد فرزند دوم
کمک به فرزند اول در زمان تولد فرزند دوم

در ورد آنچه از فرزند بزرگتان انتظار دارید با او صحبت کنید. برای او توضیح دهید که یک نوزاد جدید گریه می کند، خواب نیاز دارد، و باید مدام پوشکش را عوض کرد. در ادامه تمام این بحث ها او را مطمئن کنید وقتی که برای نوزاد می گذارید غالبا صرف انجام این امور می شود ولی وقتی که برای او صرف می شود برای پاسخ به نیازهای عاطفیش است. به او بگویید که تمایلی به تعویض پوشک بچه ندارید ولی چاره ای ندارید برای مراقبت از نوزاد باید این وقت صرف شود. می توانید به او بگویید که عاشق وقت گذراندن با فرند ارشد خود هستید.

نقش کودک بزرگتر خود را در خانواده تقویت کنید. وقتی با نوزاد خود حرف می زنید از فرزند اول خود با عناوینی مثل “برادر بزرگ تر و یا خواهر بزرگ تر” یاد کنید. این کار نقش کودک بزرگتر را در ذهن خودش پر رنگ می کند.

بخشی از مسئولیت های نگهداری از نوزاد را به او بدهید. مثلا کارهایی که می تواند مثل انتخاب لباس نوزاد برای رفتن به مهمانی یا آوردن حوله نوزاد جلو در حمام و کارهایی از این دست.

حتما قبل از زایمان یک جلسه کودک خود را برای معاینات سونوگرافی با خود همراه کنید. تا بتوانید در مدتی که تا زمان تولد نوزاد باقی مانده با خود کنار بیایید.