زخم و بریدگی اتفاقی است که برای همه انسان ها، چندین بار در طول زندگی اتفاق می افتد. از طرفی این مشکل یکی از شایع ترین وقایع دورانی کودکی است. پس ما باید برای اتفاقی که ممکن است هر لحظه برای خودمان یا اطرافیانمان پیش بیاید آماده باشیم. برای این که بتوانید در مقابل اتفاقاتی که منجر به ایجاد زخم در بدن می شود آماده باشید باید بهترین کمک های اولیه برای بریدگی یا خراش را بشناسید. با ما برای یادگیری همراه شوید.

بهترین کمک های اولیه برای بریدگی یا خراش

اولین گام در مراقبت از بریدگی ها و خراش های پوست این است که از خونریزی جلوگیری کنید. برای این کار کافی است با یک دستمال تمیز و یا چسب زخم، بر روی زخم به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه با نیروی مداوم فشار وارد کنید. این کار اولین و یکی از بهترین کمک های اولیه برای بریدگی یا خراش است. اگر خونریزی طی این فشار قطع شد خوشبختانه نیازی به اقدامات پزشکی ندارد اما در صورتی که بعد از این مدت باز هم زخم خونریزی داشت بهتر است هر چه زودتر جهت درمان و جلوگیری از خونریزی به پزشک مراجعه کنید.

در مرحله بعد، به طور کامل زخم را با آب و صابون تمیز کرده و هر گونه مواد خارجی در زخم، مانند خاک یا تکه های چمن، که ممکن است منجر به عفونت شود را از زخم دور کنید. برای این کار می توانید موچین را با الکل ضد عفونی کرده و سپس با آن تکه های خارجی را از زخم بیرون بکشید. دقت کنید این کار نباید باعث عمیق شدن زخم شود زیرا ممکن است باکتری های موجود در زیر پوست به عمق زخم سرایت کند. محصولاتی حاوی پراکسید هیدروژن و پوویدون ید (بتادین) برای تمیز کردن زخم در ابتدا مناسب است، اما این مواد معمولا وقتی به مدت طولانی و چندین بار استفاده شود می توانند مانع از بهبود زخم شوند.

بعد از این مرحله منطقه را با یک چسب زخم و یا گاز استریل برای جلوگیری از عفونت پوشش دهید. قبل از بستن زخم می تواند از پمادهای آنتی بیوتیک نیز استفده کنید. فقط دقت داشته باشید که رطوبت می تواند بستر مناسبی برای ایجاد عفونت باشد.

مراقبت پیوسته از زخم نیز مهم است. بهتر است سه بار در روز زخم را شسته، پماد بمالید و سپس با گاز استریل ببندید.

بهترین کمک های اولیه برای بریدگی یا خراش چیست؟
کمک های اولیه برای بریدگی

چه کسانی نیاز به درمان های پزشکی دارند؟

هر زخم که از لایه های ابتدایی پوست عبور کرده و به گوشت رسیده باشد نیاز به بخیه دارد. در این شرایط هر چه زخم زودتر بخیه شود احتمال عفونت کمتر می شود به طور معمول زخم باید حداکثر ۶ ساعت پس از ایجاد آسیب، درمان و ضد عفونی شود.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف (از جمله افراد مبتلا به دیابت، بیماران مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی، افرادی که داروهای استروئیدی مثل پردنیزون مصرف می کنند، بیماران تحت دیالیز، و یا افراد با HIV مثبت) احتمال ابتلا به عفونت زخم در آن ها بیشتر است.