کم خونی در گربه ها به دلایل مختلف رخ می دهد. به همین دلیل این عارضه را می توان بر اساس علت های ایجاد آن به دسته های مختلف طبقه بندی کرد. کم خونی متابولیک در گربه ها یا همان آنمی متابولیک به عنوان نتیجه ای از هر گونه بیماری مرتبط با کلیه، کبد و یا طحال در بدن این حیوان اتفاق می افتد. این بیماری ها موجب می شوند که شکل گلبول های قرمز (RBCs) تغییر کند.

به طور معمول، گلبول های قرمز (RBCs) در گربه ها دارای شکل قرص مانند مقعر الطرفین هستند. اما در آنمی متابولیک، این شکل خاص از بین می رود و در سطوح مختلف گلبول ها شکل های غیر طبیعی ایجاد می شود. این سلول های خونی معمولا دراز هستند و طرح های انگشتی به نام اسپیکول ها که از سطح بیرون زده اند و می توان آن ها را زیر میکروسکوپ مشاهده کرد، دارند. این اختلالات موثر بر روی RBC ها می توانند بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد و اگر بدون رها درمان شوند، می توانند به کم خونی در گربه ها تبدیل شوند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با کسانی که از گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند در مورد نشانه ها، علل، روش های تشخیص و روش های درمان کم خونی متابولیک در گربه ها صحبت می کنیم.

علائم کم خونی متابولیک در گربه ها

علائم خاصی در ارتباط با آنمی متابولیک وجود ندارد. با این حال، علائم مربوط به بیماری های کلیوی، کبدی و یا موثر بر روی طحال که مسئول آنمی متابولیکی هستند ممکن است وجود داشته باشد.

علل ایجاید کم خونی متابولیک در گربه ها

علل ایجاد این کم خونی در گربه ها را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • هر بیماری کلیوی، کبدی یا موثر بر روی طحال
  • همگانیسارکوم کبدی (سرطان بدخیم) که اغلب در گربه های مبتلا به سندرم کبد چرب دیده می شود
کم خونی متابولیک در گربه ها
کم خونی متابولیک در گربه ها

روش های تشخیص

شما باید یک تاریخچه کامل از وضعیت سلامت گربه خود و زمان شروع علائم را در اختیار پزشک قرار دهید. ضمن این که دامپزشک نیز یک معاینه فیزیکی کامل را روی گربه انجام می دهد و تست های آزمایشگاهی خاص را تجویز می کند. در طی این تست ها مشخصات کامل خون، مشخصات بیوشیمی، شمارش کامل خون و آزمایش ادرار انجام خواهد شد. نتایج همه این آزمایشات، اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص این بیماری فراهم می کند.

این آزمایش ها همچنین برای تشخیص بیماری کلیوی، کبدی یا بیماری مربوط به طحال که ممکن است مسئول کم خونی متابولیک باشد، سرنخ های مهم را فراهم می کند. تصویربرداری اشعه ایکس و اولتراسوند، توانایی دامپزشک را برای ارزیابی ساختارهایی مانند کبد، کلیه و طحال افزایش می دهد.

روش های درمان کم خونی متابولیک در گربه ها

درمان خاصی برای آنمی متابولیک وجود ندارد. درمان بیماری زمینه ای که آنمی را ایجاد کرده است معمولا این مشکل را حل می کند. هنگامی که بیماری پایه ای تشخیص داده شود، دامپزشک درمان مناسب را آغاز می کند.

زندگی و مدیریت با این نوع کم خونی

شما برای بررسی پیشرفت بیمار در حیوان خود باید با دامپزشک در تماس باشید. معاینات و تست های آزمایشگاهی ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند تا وضعیت فعلی بیماری و سطح بهبودی را اندازه گیری کنند. در طول دوره بهبود، دستورالعمل های دامپزشک را در مورد دارو، تغذیه و مدیریت حیوان خود به دقت دنبال کنید.