کم فیبر برای صبحانه

در این مطلب پیام سلامت چند غذای بسیار کم فیبر برای صبحانه را به شما پیشنهاد می کنیم. فیبر موجود در غذاهای گیاهی، از جمله دانه ها، میوه ها، سبزیجات و آجیل ها، دارای کربوهیدرات غیر قابل جذب و غیر قابل هضم است. یک رژیم کم فیبر، میزان مصرف این مواد غذایی را محدود می کند.

پزشکان یک رژیم کم فیبر را به دلایل مختلف تجویز می کنند. این رژیم ممکن است برای کاهش حجم مدفوع قبل از یک روش پزشکی مانند کولونوسکوپی یا برای از بین بردن علائم گوارشی مانند اسهال، نفخ و یا گرفتگی در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی استفاده شود.

اگرچه صبحانه معمولا زمان خوبی برای برآورد نیاز روزانه فیبر است؛ اما ممکن است به دلایل گفته شده و یا دلایل دیگر، شما یک رژیم غذایی کم فیبر برای صبحانه را دنبال کنید.

دانه ها (حبوبات) و نشاسته

دانه ها حاوی سه جزء سبوس، جوانه و اندوسپرم (مغز) هستند. بخش سبوس دانه دارای بیشترین مقدار فیبر است. دانه های تصفیه شده دارای محتوای فیبر پایین تری هستند؛ زیرا سبوس آنها حذف می شود. دانه های مخصوص صبحانه دارای فیبر کم، شامل برنج و غلات ذرت، تره سفید، غلات، پنکیک و وافل ساخته شده با آرد سفید و سیب زمینی، از جمله سیب زمینی سرخ شده و کباب شده هستند.

فراموش نکنید که دانه های کامل (سبوس دار) دارای فیبر بالا هستند؛ زیرا سبوس آنها هنوز دست نخورده است. پس اجتناب از نان کامل، غلات کامل و سبوس، بلغور یا جو دو سر و گرانولف زا بدیهیات یک وعده بسیار کم فیبر برای صبحانه است.

میوه ها

میوه های پوست کنده دارای محتوای فیبر پایین تری هستند. میوه های دارای فیبر پایین شامل ملون، موز و آناناس و همچنین میوه های کنسرو شده بدون پوست هستند.

صد درصد آب میوه بدون پالپ و ژلاتین نیز بسیار کم فیبر است. میوه های خام و خشک با پوست و دانه ها دارای فیبر بیشتری هستند.

برای کاهش مصرف فیبر از توت تازه، به خصوص توت فرنگی و تمشک، گلابی، سیب، کشمش، زردآلو، خرما و انجیر اجتناب کنید.

پروتئین ها

ماهی آزاد دودی هیچ گونه فیبری ندارد و حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

غذاهای پروتئینی دارای کمترین مقدار فیبر و یا بدون فیبر هستند. تخم مرغ، ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا یا شاه ماهی، گوشت گاو نر، توفو و کره انواع مغزها، همه گزینه هایی مناسب برای صبحانه با فیبر بسیار کم هستند.

لبنیات

مواد غذایی لبنی نیز کم فیبر هستند. پنیر، ماست و پنیر فتا، گزینه های قابل قبول برای صرف غذایی کم فیبر برای صبحانه هستند. هنگام انتخاب ماست، اطمینان حاصل کنید که برچسب های مواد غذایی را در جستجوی بعضی از افزودنی ها که میزان فیبر را افزایش می دهند، بررسی کنید.