کورک چیست و چگونه درمان می شود؟

کورک التهابی دردناک، قرمز و گرگرفته است. در ظاهر نیز این عارضه شبیه یک جوش بزرگ می باشد. این مشکل ناشی از تجمع عفونت باکتریایی استافیلوکوک است. باکتری های استافیلوکوک در بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر دیده می شوند. و حتی وجود یک ناقل در میان اطرافیان می تواند باعث ابتلای شما به کورک شود. نکته جالب این است که افراد ناقل این بیماری، لزوما خود دچار کورک نمی شوند و باکتری های کورک، در مجاری تنفسی او بدون هیچ نشانه خاصی معلق مانده و در زمان مستعد به فردی دیگر منتقل می شود.

متاسفانه این باکتری ممکن است حتی بعد از مصرف آنتی بیوتیک نیز دوباره فرد را مبتلا به کورک کند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری به آنتی بیوتیک مقاوم شده و یا آنتی بیوتیک، سایر باکتری های رقیب آن را در در بدن از بین ببرد و فضا را مناسب رشد آن کند.  مصرف کورتیزون می تواند مقاومت باکتری را به آنتی بیوتیک کاهش دهد.

درمان کورک

کورک، در شرایط خفیف نمی تواند زیاد جدی باشد و می توانید با چند روش خانگی آن را درمان کنید. اما در صورتی که این عارضه بر روی پوست شما به شکل شدید ایجاد شده است پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

گرم کردن پوست

اولین درمان برای از بین بردن کورک، گرم کردن محل ایجاد آن است. برای این کار می توانید پارچه ای را درون آب داغ فرو کرده و بر روی پوست قرار دهید. علاوه بر این می توانید از کیسه های مخصوص آب گرم نیز استفاده کنید. اگر کورک، در نیم تنه پایینی بدنتان است وان را با گرم پر کرده و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن بنشینید. استفاده از این روش در چند روز باعث می شود کورک سر باز کند و ماده ای زرد رنگ و بدبو از آن خارج شود.

کورک چیست و چگونه درمان می شود؟
کورک چیست و چگونه درمان می شود؟

ترکاندن

قبل از هر چیز باید بگوییم که هرگز این درمان را در خانه انجام ندهید. این درمان حتما باید توسط پزشک انجام شود. پزشک با ایجاد یک شکاف کوچک بر روی پوست مایع محبوس شده در آن را خارج می کند.

درمان عفونت

همان طور که گفتیم این عارضه بر اثر ایجاد عفونت توسط باکتری ایجاد می شود پس اگر عفونت درمان شود، کورک نیز از بین خواهد رفت. برای این کار پزشک معمولا داروی دی کلوکساسیلین را تجویز می کند. این دارو یکی از مشتقات پلی سیلین است و برای از بین بردن استافیلوکوکی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات جوش های زیر بغل و کشاله ران را با کورک اشتباه می گیرند. اگر مدام در زیر بغل و کشاله ران جوش می زنید به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشک برای این جوش ها آنتی بیوتیک حاوی ضد التهاب مثل تتراسیکلین، اریترومایسین و یا مینوسیکلین را تجویز می کند. دقت کنید که در این شرایط پلی سیلین نمی تواند درمان کننده باشد.

تمیز کردن محل

حتما پس از تخلیه کورک، محل را با آب و صابون ضد باکتری تمیز کنید.

مصرف کورتیزون

اگر کورک کوچک باشد و به قدری نباشد که مایع در آن تجمع کند، پزشک داروی کورتیزون را تجویز می کند. در این شرایط بدون ایجادمایع، کورک از بین می رود.

عامل باکتری را نابود کنید

در برخی از خانواده ها کورک مدام در حال چرخش است. پزشک می تواند حامل را پیدا کرده و این چرخش را قطع کند. معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک در بینی این کار را انجام می شود. برای تجویز آنتی بیوتیک مناسب باید ترشحات بینی را کشت کرده تا حامل باکتری مشخص شود و متناسب با آن آنتی بیوتیک تجویز شود.