آیا کوکتل آبمیوه برای قلب مفید است؟

کوکتل آبمیوه ممکن است اصطلاح گمراه کننده ای باشد. زیرا کلمه آبمیوه مصرف کنندگان را گمراه کرده و این تصور را در آن ها ایجاد می کند که این نوشیدنی برای بدن مفید است. این در حالی است که کوکتل های آبمیوه معمولا ویتامین ها و مواد معدنی خاصی را به بدن عرضه نمی کنند. زیرا آنها آبمیوه خالص نیستند. این به این معنی است که شامل شکر افزوده می باشند. ممکن است گه گاهی از این نوشیدنی استفاده کنید اما مصرف منظم آن ها می تواند تاثیر منفی روی سلامت شما، از جمله روی قلب داشته باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا کوکتل آبمیوه برای قلب مفید است؟

خواص و مضرات کوکتل آبمیوه برای قلب

شکر و سدیم

کوکتل های آبمیوه حاوی قند افزوده می باشند تا طعم شیرینی پیدا کنند. اما قند اضافه شده به آن ها برای قلب شما مضر است. با توجه به گزارش محققان وبسایت کلینیک مایو، مصرف زیاد شکر باعث افزایش تری گلیسیرید می شود. تری گلیسیرید یک نوع چربی در خون است. افزایش تری گلیسیرید در جریان خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بخشی از ۳۰ تا ۳۱ گرم قندی که در یک وعده ۸ اونسی کوکتل آب پرتقال یا آب انگور وجود دارد طبیعی است. زیرا خود میوه حاوی قند است. اما مقدار زیادی از این قند به صورت قند افزوده به این نوشیدنی اضافه شده است.

طبق گفته متخصصان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، کوکتل آب نارگیل حاوی حدود ۱ قاشق چای خوری شکر اضافه شده در هر اونس است. فکر نکنید که کوکتل آب سبزیجات بهتر است. این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی قند نیست، اما ۴۷۹ میلی گرم سدیم در هر ۸ اونس آن وجود دارد که برای قلب شما مناسب نیست.

افزایش وزن

کوکتل های شیرین کالری بیشتری از میوه ها و سبزیجات تازه دارند. این به این معنی است که اگر آن ها را زیاد استفاده کنید، بیشتر احتمال دارد وزنتان افزایش پیدا کند. حمل وزن بیش از حد باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود. با توجه به گزارش پزشکان کلینیک مایو، مصرف زیاد قند، یکی از مهمترین عوامل افزایش وزن است. متخصصان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نیز توصیه می کنند که برای متعادل نگه داشتن وزن کمتر از ۴ اونس کوکتل آبمیوه مورد علاقه خود در روز استفاده کنید. تا بتوانید بدون اضافه کردن کالری، قند یا سدیم، وزن خود را متعادل کنید.

ویتامین سی

همه آن چه که در این مطلب می خوانید، مضرات کوکتل آبمیوه برای قلب نیست. این نوشیدنی برای قلب مفید نیز می باشد. مهمترین خواص کوکتل آبمیوه برای قلب وجود ویتامین C در این نوشیدنی است. به گفته محققان موسسه لینوس پالینگ، مصرف دوز بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز از این ویتامین، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. یک وعده ۸ اونسی از کوکتل آب آلبالو شامل حدود ۱۰۷ میلی گرم ویتامین C است. هرچند قطعا نباید تمام نیاز ویتامین C خود را از کوکتل آبمیوه به دست آورید. بعضی از میوه های تازه و سبزیجات نیز حاوی همان مقدار ویتامین سی هستند اما شکر یا سدیم اضافه ندارند.

نکات و ملاحظات

وقتی قصد دارید از این نوشیدنی استفاده کنید، حتما برندی را انتخاب کنید که روی آن ۱۰۰ درصد طبیعی درج شده است. این کوکتل ها حاوی قند یا سدیم نیستند و باعث کاهش کالری شده و ارزش غذایی زیادی دارند. اما خوردن میوه ها و سبزیجات تازه، علاوه بر فیبر می تواند ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را به بدن عرضه کند. در کنار این نکات باید بیشتر نوشیدنی های سالم را انتخاب کنید. آب، چای سرد و قهوه سیاه، چند گزینه سالمی هستند که حاوی قند نیستند و کم کالری می باشند.