چگونه گرفتگی گوش خود را به سرعت و به راحتی برطرف کنیم

هنگامی که در یک هواپیما پرواز می کنید اغلب احساس می کنید که نیاز به برطرف کردن گرفتگی(کیپ) گوش خود دارید. در واقع، هر گونه تغییر ناگهانی در فشار اطراف پرده گوش مانند زمانی که غواصی می کنید، در بالا و پایین کوه ها رانندگی می کنید و یا با قطار از یک تونل عبور می کنید باعث می شود نیاز به باز کردن گوش خود داشته باشید. گاهی با یک سرماخوردگی یا سینوس های بسته شده احساس می کنید که نیاز فوری به باز کردن مداوم گوش خود دارید. برای خلاص شدن از احساس ناراحت کننده در گوش، خمیازه کشیدن، جویدن آدامس، مکیدن آب نبات، و یا حتی دمیدن بینی همگی راه های عالی هستند. افراد نیاز دارند تا برای از بین بردن فشاری که در پرده گوش ساخته شده است گوش های خود را باز کنند. برای برخی افراد، فشار ایجاد شده می تواند سبب ناراحتی شود و کاملا دردناک باشد. با این حال، احساس گرفتگی گوش معمولا موقتی است و بسیاری از راه های طبیعی برای از بین بردن احساس دردناک گوش وجود دارد.

چرا گوش های شما می گیرند (کیپ می شوند)؟

در داخل گوش شما یک لوله کوچک به نام شیپور استاش وجود دارد که گوش میانی را به پشت بینی متصل می کند. معمولا، اگر فشار هوا در هر دو طرف پرده گوش یکسان نباشد، هنگام بلع شما یک صدا کوچک در گوش خود می شنوید. دلیل این اتفاق این است که یک حباب هوا از طریق شیپور استاش از پشت بینی به گوش میانی منتقل شده است. بر طبق نظر آکادمی آمریکایی گوش و حلق، اگر فشار هوا در هر دو طرف پرده گوش یکسان نباشد، گوش می تواند احساس مسدود شدن کند. این امر یک خلاء را در گوش ایجاد می کند که سبب می شود صداهای خفه و یا مسدود شده ایجاد کند. فشار ناهموار در گوش می تواند باعث درد شود زیرا یک خلاء ممتد در پرده گوش وجود دارد. این وضعیت گاهی اوقات گرفتگی گوش درهواپیما نامیده می شود چرا که اغلب در هنگام پرواز رخ می دهد. تغییرات سریع در ارتفاع در هنگام برخاستن و فرود باعث می شود که فشار هوا در شیپور استاش تغییر کند.

بهترین راه های طبیعی برای برطرف کردن گرفتگی گوش

بسیاری از روش های طبیعی وجود دارد که شما می توانید برای برطرف کردن گرفتگی گوش خود و از بین بردن دردی که اغلب با آن در ارتباط است از آن ها استفاده کنید. در زیر برخی از بهترین راه ها آورده شده است.

مانور والسالوا

متخصصان کلینیک مایو می گویند که یک راه موثر برای باز کردن گوش به طور طبیعی استفاده از مانور والسالوا به منظور ایجاد تعادل فشار در گوش می باشد. برای برطرف کردن گرفتگی گوش شما بایستی بینی خود را نگه دارید و به آرامی در آن بدمید طوری که گویی بینی در حال انفجار است، در حالی که در همان زمان دهان خود را بسته نگه داشته اید. شما باید این عمل را چندین بار تکرار کنید تا گوش های شما باز شود.

باز کردن دهان و خمیازه کشیدن

در طول بلند شدن و فرود هواپیما سعی کنید دهان خود را کاملا باز کنید و خمیازه بکشید تا به رفع گرفتگی گوش کمک کنید. متخصصان انجمن The British Tinnitus Association در بریتانیا می گویند که این عمل به باز کردن شیپور استاش کمک می کند و کمک می کند تا فشار در گوش هایتان به تعادل برسد. برای مجبور کردن خود به کشیدن خمیازه و از بین بردن فشار در گوش بایستی مراحل زیر را انجام دهید:

  • دهان خود را به اندازه کافی برای گفتن کلمه “آه” باز کنید.
  • دهان خود را باز نگه دارید و به تدریج با آن شکل “O” تشکیل دهید. این امر باید باعث شود شما خمیازه بکشید و عمل خمیازه کشیدن، فشار هر دو گوش را متعادل می کند.
  • این عمل را آن قدر ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید گرفتگی گوش شما برطرف شده است. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما باید برطرف شدن گرفتگی را بشنوید و قادر به شنیدن بسیار واضح تر باشید.
چگونه گرفتگی گوش خود را به سرعت و به راحتی برطرف کنیم
چگونه گرفتگی گوش خود را به سرعت و به راحتی برطرف کنیم

سعی کنید یک آدامس بجوید یا آب نبات بمکید

شما می توانید برای اجتناب از تجربه نامطلوب ایجاد فشار در گوش خود قبل از بلند شدن هواپیما آدامس بجوید یا آب نبات بمکید. آکادمی آمریکایی گوش و حلق می گوید که عمل جویدن یا مکیدن به باز کردن شیپور استاش و جلوگیری از ایجاد فشار در گوش کمک می کند. بنابراین، شما ممکن است که با انجام این کار متوجه شوید که اصلا دچار گرفتگی گوش نمی شوید.

به آرامی در بینی خود بدمید

راه دیگر برای باز کردن گوش خود هنگام پرواز و یا اگر سرما خورده اید این است که به آرامی در بینی خود بدمید تا فشار در شیپور استاش از بین برود. در واقع، دمیدن در بینی دقیقا به همان شیوه مانور والسالوا عمل می کند و کمک می کند که گرفتگی گوش به طور کامل برطرف شود. اگر گوش های شما به دلیل داشتن سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مسدود شده، دمیدن در بینی به رفع گرفتگی هر دو گوش کمک خواهد کرد و بینی پر را هم باز می کند.

بلعیدن یک لیوان بزرگ آب

قورت دادن آب به پایین، به کاهش فشار در گوش کمک می کند و آن ها را باز می کند. برای این کار، یک لیوان بزرگ آب را برداشته و سرتان را به عقب بچرخانید تا شیپور استاش در موقعیت درست قرار بگیرد. آب را برای برطرف کردن گرفتگی گوش خود و تسکین درد قورت دهید.

استفاده از انگشت برای برطرف کردن گرفتگی گوش

اگر پس از غواصی و یا بلند شدن و نشستن هواپیما گوش شما هم چنان مسدود باقی ماند، شما می توانید به راحتی با انگشت خود گرفتگی گوش را به حالت عادی برگردانید. این روش هم چنین در زمانی که آب به داخل گوش شما رفته است نیز موثر است. شما باید به گونه ای خم شوید تا گوش های شما به موازات زمین باشد. سپس با استفاده از سر انگشت خود در عرض (نه در داخل) گوش را تکان دهید تا باز شود. این عمل بایستی سبب از بین بردن هر گونه ناراحتی و درد در گوش به علاوه برطرف کردن گرفتگی گوش گردد. به یاد داشته باشید، که شما نباید برای و برطرف کردن گرفتگی گوش انگشتان دست خود را تا عمق کانال گوش ببرید زیرا این کار می تواند منجربه آسیب کوش گردد و شرایط را بدتر کند.

گوش بند (Ear Plugs)

گوش بند یک راه موثر برای اطمینان از این موضوع است که شما لازم نیست از عدم تعادل فشار در گوش خود درد و ناراحتی ببرید. گوش گیر هواپیما به ویژه برای پرواز به گونه ای طراحی شده اند که جریان هوا در گوش را محدود می کنند. این به این معنی است که در گوش شما خلاء ایجاد نمی شود بنابراین نیازی به باز کردن گرفتگی گوش خود ندارید. اکثر خطوط هوایی قرار دادن گوش بند قبل از بلند شدن هواپیما و نگه داشتن آن ها در گوش تا رسیدن به ارتفاع مناسب را توصیه می کنند. شما بایستی سپس گوش بند را برای جلوگیری از درد بیرون بیاورید. البته، اگر در نزدیکی افراد پر سر و صدا و یا در نزدیکی موتور نشسته اید و می خواهید کمی استراحت کنید، می توانید گوش بند خود را در طول مدت پرواز در گوش نگه دارید.

چگونه از گرفتگی گوش جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای اجتناب از نیاز به برطرف کردن گرفتگی گوش جلوگیری از هر گونه تجمع فشار در گوش در وهله اول می باشد. بنابراین، اگر شما سوار هواپیما شده اید شما باید شروع به آماده شدن برای باز کردن گوش، قبل از برخاستن هواپیما و هنگامی که علامت “بستن کمربند” نشان داده می شود، کنید. شما می توانید از هر یک از روش های فوق برای باز کردن گوش و هم چنین به عنوان اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که علامت کمربند در قبل از فرود نشان داده می شود، شما می توانید شروع به جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات کنید تا فشار در گوش خود را به تعادل برسانید. متخصصان کلینیک مایو هم چنین توصیه می کنند که در هنگام بلند شدن یا به زمین نشستن هواپیما خواب نباشید. به این دلیل که به شما فرصتی می دهد تا از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گرفتگی گوش دردناک زمانی که هواپیما به سرعت در حال تغییر ارتفاع می باشد، استفاده کنید. شما هم چنین می توانید از گرفتگی گوش در هواپیما در نوزادان یا کودکان نو پا در هنگام پرواز جلوگیری کنید. در طول فرود و برخاست  هواپیما به آن ها نوشیدنی بدهید چرا که این کار باعث بلع مکرر خواهد شد که به تعادل فشار در هر دو گوش کمک می کند. از طرف دیگر، شما می توانید به کودک خود به منظور تشویق اقدام بلع پستانک دهید.شما می توانید به کودکان بزرگ تر از ۴ سال برای جلوگیری از گرفتگی گوش با دادن یک آدامس یا نوشیدنی از طریق یک نی در طول فرود یا برخاست هواپیما کمک کنید. شما هم چنین می توانید به آن ها آب نبات سخت برای مکیدن بدهید به این صورت فشار در هر دو گوش یکسان باقی می ماند و آن ها دچار گرفتگی گوش نمی شوند. اگر متوجه شدید که اصلا قادر به برطرف کردن گرفتگی گوش خود نیستید، باید با دکتر خود صحبت کنید.