یائسگی و گرگرفتگی بیش از حد و درمان های آن

گرگرفتگی و تعریق بیش از حد شبانه، به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران یائسگی، یکی از عوارض غیر قابل اجتناب این دوران است. اما در عین حال شما می توانید به کمک چند راه ساده و چند تغییر در برنامه های منظم زندگی خود، میزان و شدن گرگرفتگی را در این دوران کاهش دهید.

راه های کاهش گرگرفتگی در دوران یائسگی

کار بر روی وزن: زنانی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند بیشتر احتمال دارد به گرگرفتگی مبتلا شوند. در یک مطالعه که بر روی ۳۳۸ زن دارای اضافه وزن انجام شد مشخص گردید، زنانی که در طی ۶ ماه توانستند وزن خود را پایین بیاورند بهبود چشم گیری در گرگرفتگی شبانه در آن ها دیده شد.

ورزش: اگر چه مطالعات قطعی بر روی ارتباط بین ورزش و تعریق شبانه انجام نشده است. اما پزشکان معتقد هستند که ورزش منظم فرکانس پیام های دما را کاهش می دهد.

ترک سیگارمطالعات متعدد نشان داده است که رابطه مستقیمی بین سیگار کشیدن و گرگرفتگی در دوران یائسگی وجود دارد. در یکی از این مطالعات مشخص شد زنانی که سیگار می کشند ۴ برابر سایر زنان به تعریق های شبانه در این دوران مبتلا می شوند.

خوردن سویا: نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد که سویا گرگرفتگی را کاهش می دهد سعی کنید دو تا سه وعده از انواع سویا مثل توفو، تمپه، میسو و … را در رژیم غذایی هفتگی خود اضافه کنید.

لباس های نازک: وقتی دچار حملات گرگرفتگی می شوید از لباس های نازک و نخی استفاده کنید. این لباس ها باعث می شوند تا هوا در بدن شما بیشتر و بهتر در جریان باشد.

کنترل درجه حرارت هوا: استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه تسویه هوا و یا فن و اقداماتی نظیر باز کردن پنجر می تواند به کنترل درجه هوای محیط در طول روز و شب کمک کند.

یائسگی و گرگرفتگی بیش از حد و درمان های آن
گرگرفتگی

گذاشتن نوشیدنی خنک در کنار تخت: وقتی در طول شب دچار تعریق می شوید جرعه جرعه و نه یکباره از آب یخ استفاده کنید. این باعث می شود درجه حرارت بدن کاهش یابد.

توجه به محرک های بالقوه: الکل، کافئین، و مواد غذایی تند ممکن است گرگرفتگی را در برخی از زنان تشدید کند از این مواد کمتر استفاده کنید.

آرام باشید: هورمون استرس، کورتیزول ممکن است زنان را نسبت به تعرق و گرگرفتگی بیشتر حساس کند. در صورتی که احساس آرامش ندارید نفس عمیق بکشید و در طول روز ورزش هایی نظیر یوگا را انجام دهید.