۱۰ نمونه از مهمترین خواص گریپ فروت برای بدن

گرچه گریپ فروت یک منبع عالی ویتامین C است؛ اما بسیاری از بیماران دیابتی باید از این میوه به دلیل اثرات شناخته شده آن بر بسیاری از داروها، اجتناب کنند. در این زمینه بهتر است با کمک پزشک یا داروساز خود بررسی کنید که آیا می توانید از گریپ فروت در رژیم غذایی خود استفاده کنید یا خیر.

اگر هیچ دارویی مصرف نمی کنید، می توانید گریپ فروت را بدون هیچ مشکلی مصرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که، گریپ فروت  نیز مانند هر میوه ای، در صورت مصرف بیش از حد می تواند سطح قند خون شما را فراتر از محدوده هدف، افزایش دهد.

در این مطلب مجله پیام سلامت اثرات مصرف گریپ فروت بر دیابت و بیماران مبتلا به دیابت را بررسی می کنیم.

میزان کربوهیدرات گریپ فورت

مقدار کربوهیدرات موجود در کل گریپ فروت یا نیمی از گریپ فروت بسیار شبیه مقدار کربوهیدرات موجود در یک سیب کوچک، گلابی یا دو کیوی است. کربوهیدرات موجود در میوه ها، درست مثل کربوهیدرات های شکر یا آرد، می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد.

با تعیین حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده، میوه هایی از قبیل گریپ فروت معمولا در برنامه غذایی افراد دیابتی استفاده می شود. البته بهتر است سطح قند خون خود را در فواصل منظم کنترل کنید تا اطمینان حاصل شود که رژیم غذایی شما برای کنترل قند خون مناسب است.

همینطور باید از آب گریپ فروت اجتناب کنید؛ زیرا هیچ فیبری ندارد و کربوهیدرات بیشتری در هر وعده وارد بدن شما می کند (حدود ۲۴ گرم در هر فنجان).

شاخص گلیسمی گریپ فورت

گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی ۲۵ است؛ که این باعث می شود که گزینه ای امن تر به عنوان منبع کربوهیدرات، در مقایسه با گزینه های دارای شاخص گلیسمی بالا مانند برنج سفید، نان و سیب زمینی باشد.

مقدار شاخص گلیسمی زیر ۵۵ برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. به عبارت دیگر، حتی اگر شما با خوردن یک یا دو عدد گریپ فروت بزرگ یا یک سوم فنجان برنج سفید پخته، همان مقدار کربوهیدرات را به دست آورید؛ سطح قند خون شما با مصرف گریپ فروت در مقایسه با برنج سفید به دلیل متفاوت بودن شاخص گلیسمی آنها، کمتر افزایش می یابد.

تداخل دارویی گریپ فروت

مشکل اصلی با گریپ فروت برای افراد مبتلا به دیابت، تداخل آن با بسیاری از داروهای مورد استفاده برای کنترل فشار خون، سطح کلسترول خون و یا افسردگی است.

یک ترکیب خاص در گریپ فروت خام و گریپ فروت بر روی یک آنزیم در دستگاه گوارش تاثیر می گذارد و جذب بسیاری از داروها را افزایش می دهد؛ که این نکته می تواند منجر به افزایش میزان خطرناک این داروها در خون شما شود.

داروهای کاهش کلسترول خون مانند استاتین ها، داروهای ضد افسردگی مانند بنزودیازپین ها و داروهای ضد فشار خون در دسته های مسدود کننده کانال های کلسیم رایج ترین داروهایی هستند که توسط افراد مبتلا به دیابت مصرف می شود و با گریپ فروت تداخل دارند.

گزینه های جایگزین گریپ فروت

اگر هر دارویی را مصرف می کنید که می تواند توسط گریپ فروت تحت تاثیر قرار گیرد، بهتر است در این زمینه از مصرف گریپ فورت پرهیز کنید. در عوض، میوه های دیگر از خانواده مرکبات، مانند پرتقال و نارنگی ها و… را انتخاب کنید.

همچنین مقدار کمی از میوه های تازه برای بیماران دیابتی همیشه مناسب تر از آبمیوه های آنهاست. همچنین میوه های دیگر مانند تمشک، زغال اخته، توت فرنگی، کیوی و آلو نیز به دلیل داشتن محتوای کربوهیدرات پایین تر و مقادیر شاخص گلیسمی، گزینه های خوبی برای میوه های مصرفی افراد مبتلا به دیابت هستند.