گریپ فروت قند خون شما را تثبیت می کند

گریپ فروت یک میوه مغذی است. هر نیمه گریپ فروت متوسط ۷۳ درصد ارزش روزانه مورد نیاز ویتامین C و ۲۴ درصد ارزش روزانه مورد نیاز برای ویتامین A را تنها در ۴۱ کالری انرژی به ارمغان می آورد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که گریپ فروت همچنین می تواند بر میزان قند خون تاثیر مثبت داشته باشد؛ اما قبل از افزایش میزان مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا این میوه ممکن است با برخی از داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.

محتوای کربوهیدرات موجود در گریپ فروت

مانند هر غذای حاوی کربوهیدرات، گریپ فروت و آب گریپ فروت نیز اگر مقدار زیادی مصرف شود، ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهد.

برای حفظ سطح قند خون قند خون، در صورت داشتن دیابت، میزان کربوهیدرات توصیه شده در هر وعده غذایی را حفظ کنید. هر نیمه از یک گریپ فروت متوسط حدود ۱۰ گرم کربوهیدرات دارد و به همین دلیل آن را یک انتخاب نسبتا کم کربوهیدرات می کند.

گریپ فروت در شاخص گلیسمی نیز پایین است. شاخص گلیسمی مقیاسی است که پتانسیل غذا برای افزایش قند خون را برآورد می کند. این به این معنی است که خوردن یک غذای گریپ فروت تازه سبب افزایش میزان قند خون شما نخواهد شد.

از سوی دیگر، آب گریپ فروت از نظر میزان کربوهیدرات ها بسیار بالاتر از خود آن است. یک فنجان آب گریپ فروت شیرین شده دارای ۱۱۵ کالری و تقریبا ۲۸ گرم کربوهیدرات است و همین مقدار آب گریپ فروت غیر شیرین هنوز هم حاوی ۹۴ کالری و ۲۲ گرم کربوهیدرات است.

اثر مقاومت به انسولین در گریپ فروت

یک مطالعه منتشر شده در مجله غذایی دارویی در سال ۲۰۰۶ نشان داد افرادی که چاق بودند با مصرف نیمی از گریپ فروت تازه به تعداد ۳ بار در روز، در پایان مطالعه ۱۲ هفته ای، بهبودی قابل ملاحظه ای در مقاومت به انسولین داشتند.

افرادی که گریپ فروت تازه یا آب میوه گریپ فروت هم مصرف کردند؛ در مقایسه با کسانی که آب سیب مصرف کردند؛ دو ساعت بعد از نظر میزان گلوکوز خون وضعیت بهتری داشتند. با این حال، این فقط یک مطالعه کوچک و مقدماتی بود و تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات ضروری است.

مکانیسم بالقوه گریپ فروت

طبق مطالعه حیوانی که در اکتبر ۲۰۱۴ در PLOS One منتشر شد، مواد شیمیایی گیاهی سودمند در گریپ فروت و آب گریپ فروت، از جمله نارینگین، ممکن است مسئول هرگونه بهبود بالقوه قند خون و تحمل انسولین باشد.

اثرات مشابهی نیز با متفورمین که داروی دیابت است، وجود دارد. البته این به این معنا نیست که افراد مبتلا به دیابت می توانند به جای مصرف داروهای خود، گریپ فروت یا آب گریپ فروت را مصرف کنند. زیرا این نتایج هنوز مقدماتی هستند. در واقع تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این اثرات در بیماران دیابتی و نه فقط در موشهای بدون دیابت رخ می دهد، ضروری است.

نکاتی درباره تداخل دارویی گریپ فروت

قبل از افزایش مصرف گریپ فروت با دکتر خود مشورت کنید. بخصوص اگر بعضی از داروها از جمله بعضی از استاتین ها، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد آرتریمی، داروهای رژیم پیوند بدن و داروهای ضد اضطراب را مصرف می کنید؛ ممکن است صمرف گریپ فروت موجب تداخل دارویی شود.

گریپ فروت می تواند راه درمان جسمانی شما را تغییر دهد و باعث می شود که مقدار زیادی از داروها در خون شما زیاد یا کم باشد. این مسئله می تواند عوارض جانبی را بیشتر کند یا اثربخشی دارو را کاهش دهد.