گریپ فروت و متفورمین

متفورمین یک داروی مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ۲ است که در آن بدن به درستی انسولین را فرآوری نمی کند و منجر به افزایش سطح قند خون یا هیپرگلیسمی می شود.

این دارو با کاهش میزان گلوکز جذب شده بدن شما از مواد غذایی موجب کاهش سطح قند خون می شود. علاوه بر این، متفورمین واکنش بدن شما نسبت به انسولین را تقویت می کند؛ و از این طریق نیز به کاهش قند خون کمک می کند. هنگامی که داروهایی مانند متفورمین مصرف می کنید، به کمک آنزیم ها و مواد شیمیایی موجود در بدن و از طریق فرایندی به نام متابولیسم ایجاد اثر می کنید؛ و در این زمینه سایر داروها یا غذاها مانند گریپ فروت ممکن است بر متابولیسم بدن شما موثر باشد.

متفورمین

متفورمین به صورت شربت و قرص تولید و در طول روز با وعده های غذایی مصرف می شود. به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت شروع به مصرف دوز پایین متفورمین می کنند و قند خون خود را کنترل می کنند تا تعیین کنند که این دارو با چه میزانی کار می کند. پزشک شما دوز مصرفی را در صورت نیاز افزایش می دهد.

در بعضی موارد نادر، متفورمین ممکن است تهدید کننده زندگی به نام اسیدوز لاکتیک شود. اگر احساس سرماخوردگی شدید، ضعف، تهوع، استفراغ، درد معده، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، برافروخته شدن پوست، تنفس سریع یا شدید، درد عضلانی، لرز و سرگیجه را تجربه کنید، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

گریپ فروت و متابولیسم دارویی

گریپ فروت و سایر مرکبات حاوی مواد شیمیایی است که توانایی بدن شما برای متابولیسم برخی از داروها را مختل می کند. در واقع یان میوه ها با کند کردن سوخت و ساز بدن، سطح داروها را در بدن شما افزایش می دهد و حتی ممکن است به سطح کشنده برساند.

متاسفانه مهم نیست که گریپ فروت را با داروی خود بخورید یا در روزهای مختلف مصرف کنید. اگر دارو با گریپ فروت یا سایر محصولات مرکبات ارتباط برقرار کند و موجب اختلال شود؛ باید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

تداخل بلقوه مضر گریپ فروت و متفورمین

آب گریپ فروت غنی از نارینگین است. نارینگین یک ترکیب آنتی اکسیدانی با خواص پایین آوردن قند خون است. بر طبق گزارش منتشر شده در شماره ۲۰۱۷ نشریه فارماکولوژی اروپا، نارینگین همان آنزیم را به عنوان متفورمین برای دستیابی به کاهش قند خون شما ارائه می دهد. این نشان می دهد که نوشیدن آب گریپ فروت اگر شما همچنین متفورمین مصرف کنید، ممکن است تأثیرات جانبی داشته باشد. و نتیجه می تواند سبب کاهش شدید قند خون شما شود. به همین دلیل بهترین راه اجتناب از مصرف گریپ فروت در صورت مصرف متفورمین است.

ملاحظات

از قضا، برخی از تحقیقات نشان داده است که آب گریپ فروت می تواند به کاهش وزن کمک کند و پاسخ به انسولین را در بیماران دیابتی بهبود بخشد. با این حال، شما باید با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی آن صحبت کنید. چراکه ممکن است اثرات ادغام متفورمین و داروهای دیگر با مواد غذایی موجود در رژیم غذایی شما منفی باشد.