گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات در گذشته یک منبع غذایی غنی و ارزشمند بود. امروزه سنت خوردن گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات کم کم از بین رفته است. در حقیقت، بسیاری از افراد هرگز از این بخش های بدن حیوان استفاده نمی کنند و ممکن است مصرف این گوشت را چندش آور توصیف کنند.

با این حال، گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات کاملا مغذی است. در این مقاله مجله پیام سلامت نگاه دقیقی به این نوع گوشت و اثرات خوب و بد آن بر روی بدن خواهیم انداخت.

گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات چیست؟

گوشت ارگان ها، به اندامی از حیوانات گفته می شود که انسان ها به عنوان غذا آن را مصرف می کنند. گاو، خوک، بره، بز، مرغ و اردک از جمله حیواناتی هستند که گوشت داخل بدنشان قابل استفاده می باشد.

امروزه اکثر حیوانات برای برداشت بافت عضلانی شان پرورش داده می شوند. اما متاسفانه، به غیر از گوشت آن ها، گوشت ارگان های داخلی شان زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. اما اجداد شکارچی ما فقط گوشت عضلانی حیوانات را مصرف نمی کردند. آن ها اندام هایی مانند مغز، روده و حتی بیضه ها را می خوردند. در واقع، گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات برای اجدادمان بسیار ارزشمند بود.

این نوع گوشت با مواد مغذی مانند ویتامین B12 و فولات غنی شده و همچنین منبع عالی از آهن و پروتئین می باشد.

انواع گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

مهمترنی بخش های داخلی بدن حیوانات که قابل استفاده است عبارتند از:

  • جگر: جگر ارگان سم زدایی در بدن است اما ارزش غذایی زیادی دارد و گاهی اوقات به عنوان “مولتی ویتامین طبیعی” نامیده می شود.
  • زبان: زبان در واقع تنها یک عضله نیست. این بخش چربی زیادی دارد.
  • قلب: نقش قلب پمپ خون در بدن است. این بخش بدن حیوان کم چرب و خوشمزه است.
  • قلوه ها: مانند انسان، پستانداران نیز دو کلیه دارند. نقش آنها فیلتر کردن زباله ها و سموم از خون است.
  • مغز: مغز حیوانات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.
  • لوزالمعده: این بخش از غده تیموس و پانکراس ساخته شده اند.
  • سیرابی: سیرابی، پوشش معده حیوانات است.

ارزش غذایی گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

مشخصات تغذیه ای گوشت ارگان ها، بسته به نوع حیوان و نوع ارگان، کمی متفاوت است. اما اکثر اندام های داخلی بدن حیوانات بسیار مغذی هستند. در واقع، بسیاری از آن ها مواد مغذی بیشتری نسبت به گوشت عضله دارند.

آنها به ویژه در ویتامین های گروه B، مانند ویتامین B12 و فولات، غنی هستند. آنها همچنین غنی از مواد معدنی، از جمله آهن، منیزیم، سلنیوم و روی و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K هستند. علاوه بر این، گوشت ارگان ها یک منبع عالی از پروتئین است. علاوه بر این، پروتئین حیوانی تمام ۹ اسید آمینه ضروری را برای بدن فراهم می کند .

یک وعده ۳٫۵ اونسی (۱۰۰ گرم) از جگر گاو پخته شده ارزش غذایی زیر را دارد:

  • کالری: ۱۷۵
  • پروتئین: ۲۷ گرم
  • ویتامین B12: حدود ۱،۳۸۶٪ از نیاز روزانه بدن
  • مس: ۷۳۰٪ از از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین A: 522٪ از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین: ۲۰۱٪ از نیاز روزانه بدن
  • نیاسین: ۸۷٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: حدود ۵۱٪ از نیاز روزانه بدن
  • سلنیوم: ۴۷% از نیاز روزانه بدن
  • روی: ۳۵٪ از از نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۳۴٪ از نیاز روزانه بدن

مزایای اضافه کردن گوشت ارگان ها به رژیم غذایی

مصرف گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات دارای مزایای متعددی است. این مزایا عبارتند از:

  • منبع عالی از آهن است: گوشت حاوی آهن هم است که از نظر زیستی به شدت قابل دسترسی است. این نوع آهن بیشتر از آهن غیر هم موجود در مواد غذایی گیاهی جذب بدن می شود.
  • شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد: بسیاری از مطالعات نشان داده اند که رژیم های حاوی پروتئین بالا می توانند اشتها را کاهش و احساس سیری را افزایش دهند. آن ها همچنین می توانند کاهش وزن را با افزایش میزان متابولیسم بدن، افزایش دهند.
  • می تواند به حفظ توده عضلانی کمک کند: گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات منبع از پروتئینی با کیفیت بالا است که برای ساخت و نگهداری توده عضلانی اهمیت زیادی دارد.
  • منبع عالی از کولین می باشد: گوشت ارگان ها یکی از بهترین منابع تامین کننده کولین در جهان است. کولین یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز، عضلات و کبد است و بسیاری از افراد به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند.
  • ارزان تر بوده و موجب کاهش ضایعات می شود: گوشت اعضای داخلی بدن حیوانات در بین عموم مردم زیاد محبوب نیست بنابراین شما می توانید آن را ارزان تر از گوشت خریداری کنید. از طرفی مصرف این بخش از بدن حیوانباعث کاهش ضایعات مواد غذایی می شود.
گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات
گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

آیا گوشت ارگان ها موجب افزایش کلسترول می شود؟

گوشت ارگان ها بدون توجه به منبع حیوانی، غنی از کلسترول است. ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) مغز گاو حاوی ۱،۰۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسترول است. در حالی که قلوه و جگر به ترتیب ۲۳۹ درصد و ۱۲۷ درصد از نیاز روانه بدن به کلسترول را تامین می کنند.

مصرف زیاد کلسترول با مسدود شدن شریان ها، دارو و بیماری های قلبی ارتباط دارد. کلسترول توسط کبد تولید می شود. این اندام میزان تولید کلسترول بدن شما را بر اساس میزان مصرف کلسترول در رژیم غذایی تنظیم می کند.

هنگامی که غذاهای غنی از کلسترول را مصرف می کنید، کبد شما کلسترول کمتری تولید می کند. بنابراین، غذاهای دارای کلسترول زیاد تنها بر روی کلسترول کل خون شما اثر منفی دارد. به هر حال، مقدار کلسترول در مواد غذایی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک مطالعه که اخیر ۴۰ مطالعه آینده نگر در مورد مصرف کلسترول در رژیم غذایی و خطر مرتبط با آن را بررسی کرد نشان داد که کلسترول در رژیم غذایی به طور معنی داری با بیماری قلبی یا سکته مغزی در بزرگسالان سالم ارتباط ندارد. با این وجود، به نظر می رسد یک زیر گروه از افراد (حدود ۳۰٪ از جمعیت عمومی جهان) به کلسترول در رژیم غذایی حساس هستند. برای این افراد مصرف غذاهای غنی از کلسترول باعث افزایش کلسترول می شود.

معایب مصرف گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

هیچ مشکلی برای افزودن این نوع گوشت به رژیم غذایی شما وجود ندارد. به گفته بسیاری از افراد مصرف کننده، ممکن است بعضی از افراد به مصرف زیاد این نوع گوشت آسیب پذیر باشند و نیاز به محدود کردن مصرف خود داشته باشند. این افراد عبارتند از:

افراد مبتلا به نقرس نیاز به مصرف متوسط ​​دارند

نقرس یک نوع شایع از آرتروز است. این بیماری  ناشی از افزایش سطح اسید اوریک در خون است که باعث می شود مفاصل متورم و حساس شوند. پورین در غذاها در بدن به اسید اوریک تبدیل می شود. گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات به طور خاص پورین زیادی دارد. بنابراین اگر نقرس دارید، باید مصرف این نوع گوشت را کاهش دهید.

زنان باردار باید بر روی مصرف خود دقت داشته باشند

گوشت ارگان ها به ویژه جگر منبع غنی از ویتامین A است. در طول بارداری، ویتامین A در رشد و تکامل جنین نقش مهمی ایفا می کند. با این حال، موسسه ملی بهداشت در آمریکا اعلام کرده است که مصرف ۱۰،۰۰۰ واحد ویتامین A در روز به عنوان مصرف بیش از حد قلمداد شده و با نقص های جدی و ناهنجاری های مادرزادی مرتبط است. این نقص ها بیشتر در اندام های زیر دیده می شود:

  • قلب
  • نخاع و نقص لوله عصبی
  • ناهنجاری های چشم
  • گوش و بینی
  • نقص در دستگاه گوارش و کلیه

یک مطالعه نشان داد که مادران باردار که بیش از ۱۰،۰۰۰ واحد ویتامین A در روز مصرف می کنند، در مقایسه با مادرانی که ۵،۰۰۰ و یا کمتر از آن ویتامین A در روز مصرف می کنند، شانس به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی در آن ها ۸۰ درصد بیشتر است.

بنابراین، مهم است که در طول بارداری بر روی مصرف گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات نظارت کنید، به ویژه اگر مکمل های حاوی ویتامین A را نیز مصرف می کنید.

نگرانی درباره بیماری جنون گاوی

بیماری جنون گاوی که به طور رسمی به نام آنسفالوپاتی اسپون گاوی (BSE) نیز شناخته می شود، بر روی مغز و نخاع گاوها تأثیر می گذارد. این بیماری می تواند به وسیله پروتئین هایی به نام پونیون، که در مغز و نخاع آلوده دیده می شود، به انسان انتقال یابد. این آلودگی باعث بیماری نادری در مغز می شود که به نام بیماری جدید کریتزفلد-جالوب (vCJD) نامیده می شود.

خوشبختانه، از زمان ممنوعیت غذایی که در سال ۱۹۹۶ در آمریکا تصویب شد، کاهش قابل توجهی در تعداد موارد بیماری جنون گاوی رخ داده است. در ایالات متحده، گوشت مغزی گاو دارای علائم BSE مجاز به وارد شدن به کشور نیست. کشورهای دیگر نیز اقدامات مشابه ای را انجام داده اند.

در بسیاری از کشورها، خطر ابتلا به ویروس CJD از گاوهای آلوده بسیار کم است. با این حال، اگر نگران این موضوع هستید، می توانید مغز و نخاع گاو را مصرف نکنید.

طعم گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات

گوشت ارگان ها به دلیل طعم های قوی و منحصر به فردی که دارند، به طور فزاینده ای محبوب شده اند. از آن جایی که این نوع گوشت طعم قوی تری نسبت به گوشت معمولی دارد، اگر تا به حال از آن استفاده نکرده اید، بهتر است با اندام هایی که طعم ملایم تری دارند مانند زبان و قلب شروع کنید. حتی می توانید گوشت جگر و قلوه را با گوشت معمولی چرخ کرده و استفاده کنید.

اما اگر طعم گوشت ارگان های داخلی بدن حیوانات را دوست دارید حتی می توانید آن را به طور کلی با گوشت عادی مصرف خود جایگزین کنید. این کار نه تنها باعث می شود که ارزش غذایی بشقابتان بیشتر شود بلکه به نفع جیب تان است.