گیاهان ضد ویروسی

آیا می دانید که بیش از ۴۰۰ ویروس مختلف وجود دارد که می توانند باعث عفونت هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، هپاتیت، مونونوکلئوز و HIV شوند؟ امروزه بسیاری از افراد واکسیناسیون آنفلوانزا را برای جلوگیری از بیماری انتخاب می کنند. اما این واکسن تنها در برابر ۸۰ درصد ویروس های آنفلوانزا مؤثر است. به علاوه این واکسن ها سیستم ایمنی بدن را به شیوه ای نادرست و غیرطبیعی آموزش می دهند و اغلب حاوی مواد شیمیایی خطرناک و مواد نگهدارنده هستند. خوشبختانه گیاهان ضد ویروسی قدرتمندی در طبیعت وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند؛ باعث کاهش التهاب می شوند و با عفونت ها مبارزه می کنند.

ویروس چیست؟

ویروس یک عامل عفونی کوچک است که تنها می تواند درون سلول های زنده موجودات دیگر تکثیر شود. ویروس ها می توانند انواع مختلفی از موجودات زنده منند انسان، حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها را آلوده کنند. آنها تقریباً در هر اکوسیستمی که روی زمین وجود دارد یافت می شوند و فراوان ترین موجودات بیولوژیکی در جهان هستند.

ویروس ها در واقع به عنوان “ارگانیسم های حاشیه ای” توصیف می شوند زیرا مواد ژنتیکی دارند و از طریق انتخاب طبیعی تکثیر و تکامل می یابند. اما فاقد ساختار سلولی هستند.

روش های زیادی وجود دارد که ویروس ها از طریق آنها گسترش می یابد. ویروس ها توسط حشرات وارد بدن حیوانات می شوند. برخی ویروس ها مانند ویروس آنفلوانزا با سرفه و عطسه فرد آلوده در فضا منتشر می شوند.

ویروس هایی مانند گاستروانتریت ویروسی (اسهال عفونی) از طریق مدفوع به دهان، تماس با شخص آلوده و یا از طریق غذا و آب وارد بدن می شوند. HIV یکی از چندین ویروسی است که از طریق تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض خون آلوده منتقل می شود.

نکته ترسناک در مورد ویروس ها این است که آنتی بیوتیک ها روی آنها اثری ندارند. واکسن های تولید شده برای آنها نیز غیرقابل پیش بینی هستند و ویروس هایی مانند ایدز و هپاتیت می توانند از پاسخ سیستم ایمنی به واکسن دوری کنند و منجر به عفونت های مزمن شوند.

آشنایی با گیاهان ضد ویروسی

گیاهان ضد ویروسی مانع از پیشرفت ویروس می شوند. گیاهان ضد ویروسی زیادی در اطراف ما وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و به بدن امکان حمله به عوامل بیماری زای ویروسی را می دهند. این گیاهان حتی می توانند در حمله به پاتوژن های خاص که داروهای ضد ویروسی برای انجام آن طراحی شده اند؛ بهتر عمل کنند. زیرا پاتوژن ها به مرور زمان جهش می یابند و حساسیتشان به درمان کمتر می شود.

گیاهان ضد ویروسی نه تنها با عفونت های ویروسی مبارزه می کنند؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و می توان به عنوان داروی طبیعی ضد آنفولانزا از آنها استفاده کرد بلکه فواید دیگر مانند بهبود عملکرد قلب و عروق، بهبود روند هضم و خواص ضد التهابی نیز دارند.

برترین گیاهان ضد ویروسی موجود در طبیعت

آقطی

آقطی با عفونت هایی مانند آنفلوانزا، تبخال، عفونت های ویروسی و عفونت های باکتریایی مبارزه می کند. مطالعه ای که در Journal of Alternative and Complementary Medicine منتشر شده نتیجه گرفته است که آقطی می تواند به عنوان یک گیاه ضد ویروسی طبیعی برای آنفولانزا مورد استفاده بگیرد زیرا قادر به مبارزه با آنفولانزای A و B است.

این داروی طبیعی ضد آنفولانزا بر روی همه ویروس های آنفلوانزا آزمایش شده است. به علاوه کم هزینه است و عوارض جانبی خاصی ندارد. بیشتر قسمت های این گیاه از جمله گل، پوست، ریشه و برگها آن قابل استفاده است.

اکیناسه

اکیناسه طی چند سال گذشته به یکی از گیاهان پر فروش تمام دوران تبدیل شده است. این به این دلیل است که استفاده منظم از اکیناسه برای حمایت از سیستم ایمنی بسیار مفید است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهند فیتوشیمیایی های موجود در اکیناسه توانایی کاهش عفونت های ویروسی و تومورها را دارند.

اکیناسه یکی از قوی ترین گیاهان ضد ویروسی در طبیعت است که در برابر ویروس های انسانی مقاومت خوبی دارد. این ماده حاوی ترکیبی به نام اکیناسین است که از نفوذ باکتری ها و ویروس ها به سلول های سالم جلوگیری می کند. بنابراین با مصرف اکیناسه احتمال تکثیر ویروس در بدن به شدت کاهش پیدا می کند.

برخی از دیگر خواص اکیناسه عبارتند از:

  • کاهش درد
  • کاهش التهاب
  • بهبود مشکلات پوستی
  • درمان مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی
  • بهبود سلامت روان

کالاندولا

گلبرگ های گیاه کالاندولا که گاهی اوقات مریم گلی نیز نامیده می شود؛ حداقل از قرن دوازدهم میلادی تا کنون با اهداف دارویی استفاده می شود. این گیاه ضد ویروسی فلاونوئیدهای زیادی دارد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که از آسیب دیدن سلول ها بر اثر تماس با رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. همچنین با ویروس ها، التهابات و باکتری ها نیز مبارزه می کند.

گلبرگ های خشک این گیاه در قالب تنتور، پماد و محلول شستشو برای درمان عفونت، سوختگی، زخم و بریدگی استفاده می شود.

طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، قطره های گوش حاوی کالاندولا گاهی برای درمان عفونت های گوش در کودکان استفاده می شود و مطالعات علمی تا کنون هیچ عارضه جانبی برای آنها پیدا نکرده است.

سیر

گیاهان ضد ویروسی
گیاهان ضد ویروسی

آزمایشات نشان داده اند که سیر یا ترکیبات شیمیایی خاص موجود در سیر در کشتن میکروارگانیسم های بی شماری که مسئول برخی از شایع ترین و نادرترین عفونت ها از جمله سل، ذات الریه، برفک و تبخال هستند بسیار مؤثر است. سیر نه تنها یکی از بهترین گیاهان ضد ویروسی برای تبخال است؛ بلکه خواص زیادی برای درمان سایر عفونت را نیز در دل خود جای داده است.

برخی از مزایای سیر خام عبارتند از:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • کنترل فشار خون
  • تقویت سیستم قلبی عروقی
  • مبارزه با ریزش مو

برای تهیه روغن سیر خانگی کافیست که چند حبه سیر را خرد کنید و آن را داخل یک شیشه روغن حامل (مانند روغن زیتون) بریزید. بگذارید مخلوط حدود پنج ساعت بماند و بعد تکه های سیر را بردارید و روغن را برای پخت و پز استفاده کنید.

همچنین می توانید هر روز یک حبه سیر خام با غذا مصرف کنید. بهتر است سیر را قبل از خوردن از وسط نصف کنید تا آلیسین آن آزاد شود. سپس آن را مانند قرص با آب قورت دهید.

ریشه گون

ریشه گون یکی دیگر از گیاهان ضد ویروسی قدرتمند است که قرنهاست در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد و اصلی ترین کاربرد آن تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعات علمی نشان داده اند که آستراگالوس یا همان گون خواص ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند.

ریشه گون یکی از گیاهان ضد ویروسی موثر برای HSV است. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده اثرات آستراگالوس بر ویروس تبخال سیمپلکس نوع ۱ را مورد بررسی قرار داد و دریافت که این گیاه دارای اثر مهار کننده آشکاری است.

مطالعه دیگری که در مجله علوم پزشکی چین منتشر شد نتیجه گرفت که گون قادر به مهار رشد ویروس Coxsackie B در موش هاست.

این گیاه نه تنها به عنوان یک درمان برای عفونت های ویروسی عمل می کند بلکه دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است و از آن برای مراقبت از زخم های پوستی نیز استفاده می شود. همچنین گون یکی از گیاهان سازگار برای کاهش کورتیزول است.

پنجه گربه

پوست و ریشه گیاه پنجه گربه قرنهاست که توسط مردم آمریکایی جنوبی برای معالجه مشکلاتی از جمله تب، زخم معده، بیماری های گوارشی و دیسترس به کار می رود. در این فرهنگ ها از پنجه گربه برای درمان طبیعی آرتروز نیز استفاده می شود و علائم زخم را نیز درمان می کند.

پنجه گربه خواص ضد ویروسی دارد و می تواند به خلاص شدن از شر تبخال کمک کند. مطالعاتی نیز در حال بررسی اثرات آن بر روی HIV در حال انجام است.

این گیاه قدرتمند ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ است. این دارو برای درمان مشکلات گوارشی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، کولیت و سندرم روده چکه کن نیز استفاده می شود.

بهترین راه برای استفاده منظم از پنجه گربه، تهیه چای گیاهی از ترکیب یک قاشق غذاخوری از این گیاه در هشت اونس آب است.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یک بازیگر برجسته برای درمان و پیشگیری از بیماری هایی مانند هپاتیت C، ایدز (HIV) و آنفلوانزا است.

مجله Chinese Journal of Virology یک بررسی را منتشر کرد که تأیید کننده فعالیت ضد ویروسی ریشه شیرین بیان به دلیل تریپنوئید موجود در آن است. یکی دیگر از نشریات در سال ۲۰۱۰ به اثرات آنتی اکسیدانی و دفع کننده رادیکال های آزاد در شیرین بیان اشاره دارد.

برخی از خواص ریشه شیرین بیان عبارتند از:

  • تسکین سریع گلودرد
  • داروی طبیعی ضد سرفه
  • محافظت از بدن در برابر علائم و نشانه های نشتی روده
  • کاهش خستگی آدرنال
  • مسکن درد

برگ زیتون

برگ زیتون دارای خواص ضد ویروسی قدرتمندی است و توانایی درمان سرماخوردگی و ویروس های خطرناک از جمله علائم کاندیدا، مننژیت، ذات الریه، سندرم خستگی مزمن، هپاتیت B، مالاریا، سوزاک و سل را دارد. عفونت های دندانی، گوش و ادراری را نیز درمان می کند و یک درمان طبیعی برای زونا است.

تحقیقات نشان داده اند که عصاره برگ زیتون به طور موثری می تواند با برخی از میکروب های ایجاد کننده بیماری از جمله برخی ویروس های ایجاد کننده آنفلوانزا و سایر عفونت های تنفسی مبارزه کند. ترکیبات قدرتمند موجود در برگ های زیتون موجودات مهاجم را از بین می برد و اجازه نمی دهد ویروس ها تکثیر و باعث عفونت شوند.

در حقیقت برگ زیتون به قدری برای سلامتی ما مفید است که درمان با عصاره آن بسیاری از تغییرات مرتبط با عفونت HIV-1 را در مطالعه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شد؛ معکوس کرد.

پونه کوهی

پونه کوهی یک ماده ضد ویروسی قدرتمند است. حتی برخی معتقدند که این روغن به بعضی از آنتی بیوتیک ها نیز برتری دارد. به این دلیل که پونه کوهی شامل دو ترکیب قدرتمند کارواکرول و تیمول است که دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی قدرتمندی هستند.

این کارواکرول است که باعث جلوگیری از عفونت های ویروسی و همچنین آلرژی ها، تومورها، انگل ها و التهابات بیماری زا می شود.

اثرات جانبی ناشی از مصرف این گیاهان

اگر از تنور یا اسانس این گیاهان استفاده می کنید به یاد داشته باشید که این محصولات فوق العاده قوی هستند و نباید برای مدت طولانی مصرف شوند. اگر از این داروهای طبیعی به دلیل خاصیت ضد ویروسی‌شان استفاده می کنید؛ بیش از دو هفته آنها را مصرف نکنید. بین دوره های مصرف فاصله لحاظ کنید.

اگر باردار هستید؛ در استفاده از اسانس های گیاهی احتیاط کنید و قبل از انجام این کار با پزشک معالج خود مشورت کنید. برخی از این گیاهان ضد ویروسی با داروها تداخل دارند. بنابراین قبل از شروع مصرف عصاره آنها اطلاعات درج شده روی بسته بندی را با دقت بخوانید.

منابع:

  1. Inhibition of several strains of influenza virus in vitro and reduction of symptoms by an elderberry extract (Sambucus nigra L.) during an outbreak of influenza B Panama
  2. Echinacea: a Miracle Herb against Aging and Cancer? Evidence In vivo in Mice
  3. Experimental study of the effect of Astragalus membranaceus against herpes simplex virus type 1
  4. The inhibitory effect of astragalus membranaceus on coxsackie B-3 virus RNA replication
  5. Anti-virus research of triterpenoids in licorice
  6. Free radical-scavenging, antioxidant and immunostimulating effects of a licorice infusion
  7. Anti-HIV activity of olive leaf extract (OLE) and modulation of host cell gene expression by HIV-1 infection and OLE treatment