معرفی برخی از گیاهان مفید برای دیابت نوع دو

دیابت یک اختلال گسترده موثر بر سطح قند خون و انسولین در بدن است. مدیریت پیامدها و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت در دراز مدت، برای مبتلایان به این بیماری یک چالش محسوب می شود. دیابت به دو نوع اصلی، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ تقسیم می شود. در دیابت نوع ۱، پانکراس انسولین تولید نمی کند. اما در دیابت نوع ۲ که شایع تر است، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند و یا به تولید انسولین پاسخ مناسبی نمی دهد. گزینه های زیادی نیز برای درمان دیابت نوع ۲ وجود دارد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف برخی از گیاهان نیز می تواند برای درمان دیابت نوع ۲ مفید باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی گیاهان مفید برای دیابت نوع دو خواهیم پرداخت.

گیاهان مفید برای دیابت نوع دو

گیاهان مفید برای دیابت نوع دو عبارتند از:

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که کاربردهای مختلفی دارد. بسیاری از افراد می دانند که آلوئه ورا برای مراقبت از پوست، درمان آفتاب سوختگی و سایر مشکلات پوستی مفید است. اما این گیاه مزایای ناشناخته دیگری نیز دارد. یکی از مزایای این گیاه کمک به مسائل گوارشی و حتی از بین بردن علائم دیابت نوع ۲ است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که آلوئه ورا برای درمان علائم دیابت مفید است و به شدت پتانسیل کاهش قند خون را دارد. آزمایشات بیشتر نشان داد که آلوئه می تواند مقدار تولید انسولین توسط لوزالمعده را افزایش دهد. این بدان معناست که آلوئه برای بازگرداندن بدن به حالت عادی و یا حفاظت از آن در برابر آسیب مفید است.

دارچین

دارچین گیاه معطری است که از پوست یک درخت خاص استخراج می شود. رایحه شیرین و تند آن باعث شده که بیشتر آن در تهیه شیرینی ها و دسرها استفاده می کنند. اما این گیاه بسیار مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تنها یک ادویه معطر نیست. بلکه یک درمان محسوب می شود.

بررسی ها نشان داده اند که افراد مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲، پس از مصرف دارچین نتایج مثبت از جمله موارد زیر را به دست آوردند:

  • کنترل سطح قند خون
  • کنترل سطح انسولین
  • بهبود حساسیت به انسولین
  • بهبود سطح چربی خون
  • بهبود سطح آنتی اکسیدان
  • کنترل فشار خون
  • کنترل و بهبود توده بدنی
  • بهبود زمان پردازش مواد غذایی

این شاخص ها برای افراد مبتلا به دیابت مهم هستند. از روی نتایج این پژوهش، می توان گفت که دارچین برای همه مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است.

خربزه تلخ

خیار چنبر تلخ، که به عنوان خربزه یا کدو تلخ نیز شناخته می شود یک میوه دارویی است. این میوه قرن ها قبل در طب سنتی چینی و هندی به عنوان یک دارو استفاده می شد. از این میوه می توان در پخت و پز استفاده کرد. اما جالب است بدانید که هنوز بسیاری از خواص دارویی آن کشف نشده است.

تحقیقاتی که تا به حال در مورد این گیاه انجام شده است نشان می دهد که این گیاه در کاهش علائم دیابت موثر است. در این تحقیق مشخص شد که دانه خربزه تلخ موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ می شود. مخلوط خمیر این گیاه با آب نیز سطح قند خون را در ۸۶ درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش داد. آب خربزه تلخ نیز موجب اصلاح و بهبود تحمل قند خون در بسیاری از موارد شد.

خار شیر

خار شیر یکی دیگر از گیاهان مفید برای دیابت نوع دو است. این گیاه همچنین مقوی کبد نیز می باشد. عصاره مورد مطالعه این گیاه که به نام سیلیمارین شناخته می شود،  یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که خواص ضد التهابی نیز دارد. این خصوصیات می تواند گیاه خار شیر را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ محبوب کند. مطالعات انجام شده بر روی سیلیمارین بسیار امیدوار کننده است. به ویژه این که اثرات آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی آن می تواند به محافظت در برابر آسیب بیشتر ناشی از دیابت به بدن کمک کند.

شنبلیله

تخم شنبلیله پتانسیل کاهش سطح قند خون را دارد. بذر این گیاه از الیاف و موادی تشکیل شده است که به کم کردن سرعت هضم کربوهیدرات هایی مانند شکر کمک می کند. تخم این گیاه همچنین به تاخیر یا جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به پیش دیابت، در صورتی که تخم شنبلیله استفاده کنند، به احتمال کمتری به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. این بذر با افزایش سطح انسولین در بدن، موجب کاهش قند خون می شود. محققان دریافتند که این دانه برای کاهش سطح کلسترول نیز مفید است.

گیمنما

گیمنما یک گیاه نسبتا جدید در بازار های غربی است. این گیاه بومی هند است و در آن جا به نام “نابود کننده شکر” شناخته می شود. بررسی های اخیر نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ با مصرف این گیاه علائم کمتری را تجربه می کنند.

در این تحقیق، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ طی یک دوره ۱۸ ماهه از این گیاه استفاده کردند. هنگامی که این افراد با یک گروه که تنها از انسولین استفاده کرده بوند مقایسه شدند، مشخص شد که گروه اول، توانسته بودند قند خون را بهتر کنترل کنند.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گیاهان مفید برای دیابت نوع دو است. این گیاه اغلب برای کمک به گوارش و درمان مشکلات التهابی استفاده می شود. با این حال، بررسی های اخیر  نشان می دهد که زنجبیل ممکن است در درمان علائم دیابت نیز مفید باشد.

در بررسی ها محققان دریافتند که استفاده از مکمل زنجبیل سطح قند خون را کاهش می دهد. اما سطح انسولین را پایین نمی آورد. به این دلیل، آن ها معتقدند که زنجبیل ممکن است مقاومت به انسولین را در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.