گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق

پلاک ماده سفتی است که در شریان ها شکل می گیرد و رشد کرده و رگ های خونی را مسدود می کند. تشکیل پلاک شریانی، به دلیل قطع جریان خون به ارگان های حیاتی، اغلب منجر به سکته قلبی و سکته مغزی می شود. لخته های خون تشکیل شده توسط پلاکت های چسبنده و پلاک نرم که از دیواره شریان ها جدا می شود، می تواند جریان خون را متوقف کند و باعث مرگ شود. آترواسکلروز بیماری است که شامل ایجاد پلاک در شریان ها شده و معمولا به نام “سخت شدن سرخرگ ها” نیز نامیده می شود. پلاک از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل می شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق و از بین بردن پلاک ها آشنا شوید.

گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق

سیر

سیر می تواند مانع از ایجاد پلاک در شریان ها شود. این ماده به طور معمول به شکل کپسول مصرف می شود. اما سیر تازه نیز موثر است. محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند معتقدند که تحقیقات بالینی نشان می دهند که مصرف سیر تازه یا مکمل های سیر می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، از لخته شدن خون جلوگیری کند و پلاک را از بین ببرد.

طبق مطالعاتی که توسط سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان انجام شده، سیر ممکن است برای زنان در پیشگیری و درمان آترواسکلروز مفید باشد. محققان دانشگاه میشیگان اشاره کردند که هر دو ترکیبات اصلی سیر که به نام آلیسین و آجوئن شناخته می شوند با کاهش چسبندگی پلاکت خون، مسئول جلوگیری از لخته شدن خون هستند. محققان این دانشگاه می گویدن، مصرف عصاره سیر به جای سیر خام باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL یا همان “کلسترول بد” می شود و می تواند از ایجاد آترواسکلروز و ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند. پزشکان دانشگاه مریلند مصرف روزانه ۹۰۰ میلی گرم مکمل پودری سیر که طبق استاندارد حاوی ۰٫۶ درصد آلیسین است را توصیه می کنند.

بارهنگ کتانی

مصرف بارهنگ کتانی، گیاهی که عمدتا از یک نوع فیبر محلول تشکیل شده است نیز می تواند باعث کاهش کلسترول، که یکی از دلایل اصلی رشد پلاک در شریان ها است، شود. محققان بهداشتی دانشگاه میشیگان می گویند که چندین کارآزمایی بالینی نشان داده است که بارهنگ کتانی می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را در خون کاهش دهد. محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نیز می گویند مصرف روزانه ۱۰ تا ۳۰ گرم بارهنگ کتانی که به دوزهای جداگانه تقسیم بندی شده، نیم تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی می تواند به کاهش کلسترول و میزان قند خون کمک کند.

گیاه گوگول

محققان دانشگاه علوم پزشکی مریلند می گویند، اگر چه مطالعات علمی نتایج غیر یکنواختی را نشان می دهند، اما مصرف ۳ تا ۶ گرم گوگول در روز ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند و در نتیجه باعث کاهش پلاک در شریان ها شود. این محققان معتقدند، با این وجود گوگول در کاهش کلسترول در افرادی که به طور معمول رژیم های غذایی کم چرب مصرف می کنند و از رژیم های غربی که دارای چربی زیاد هستند استفاده نمی کنند، موثرتر بوده است. شواهد حاصل از آزمایش های بالینی نشان می دهد که مصرف گوگول می تواند میزان کلسترول و تری گلیسیرید در افراد به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

زالزالک

گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق
گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق

یکی از گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق زالزالک است. زالزالک در طب سنتی برای درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. محققان دانشگاه مریلند می گویند با مصرف ۱۶۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم زالزالک در روز، که به دو یا سه دوز تقسیم شده است، می توان به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان ها، پایین آوردن کلسترول بالا و پایین آوردن فشار خون بالا کمک کرد. طبق مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی که توسط دانشگاه مریلند انجام شده، پلی فنول های موجود در زالزالک دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می توانند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشیده و تشکیل پلاک را متوقف کنند. چ زالزالک همچنین به تنظیم ضربان قلب، رگ های خونی و کاهش مقاومت عروقی محیطی کمک می کند. از زالزالک در بسیاری از داروهای گیاهی که برای درمان سفتی شریان ها و ضعف قلب کاربرد دارند، استفاده می شود.

گیاه اپیمدیوم

اپیمدیوم نیز یکی از گیاهان مناسب برای پاک کردن عروق است. بر طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه میشیگان منتشر شد، این گیاه ممکن است علائم و یافته های الکتروکاردیوگرام را در افراد مبتلا به سختی شریان ها، بهبود دهد.

زردچوبه

بر اساس مطالعات حیوانی و مقدماتی که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده ترکیب فعال در زردچوبه به نام کورکومین می تواند بر انعقاد پلاکت خون و از بین بردن تشکیل پلاک شریان ها کمک کند. در طب سنتی چینی، زردچوبه برای تقویت خون استفاده می شود. خواص آنتی اکسیدانی قوی زردچوبه می توانداز اکسیده شدن کلسترول بد محافظت کند. بنابراین کلسترول خون را کاهش می دهد و مانع ایجاد پلاک می شود.

زنجبیل

مصرف ۱۰ گرم یا ۱ قاشق چای خوری یا بیشتر ریشه زنجبیل در روز می تواند چسبندگی پلاکت ها را کاهش دهد و پلاک ها را از بین ببرد. مصرف زنجبیل خشک یا زنجبیل تازه نیزمی تواند بر روی پلاکت خون تاثیر بگذارد، اما دوز آن باید حداقل این مقدار باشد. زنجبیل حاوی بیش از ۱۲ آنتی اکسیدان است و می تواند به کاهش سطح کلسترول، بهبود گردش خون و کاهش خطر ابتلا به لخته های خون کمک کند.

زغال اخته

مانند زردچوبه، زغال اخته نیز می تواند از تجمع پلاکت خون که باعث ایجاد لخته و پلاک می شود جلوگیری کند. مطالعات نشان داده اند که زغال اخته می تواند بر روی بروز انقباضات قلبی و عروقی خون موثر باشد و هم چنین باعث جلوگیری از لخته شدن خون گردد.