۱۰ راه برای مبارزه با علائم یائسگی

یائسگی و علائم ناشی از آن موضوعی اجتناب ناپذیر است که در زندگی همه زنان رخ می دهد. نکته مهم در این زمینه شناسایی روش هایی برای مبارزه با علائم یائسگی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۱۰ روش مبارزه با علائم یائسگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مبارزه با علائم یائسگی

محرک ها را بشناسید

اولین گام در مورد مبارزه با علائم یائسگی این است که محرک ها را بشناسید. این موضوع که چه چیزی علائم شما را بدتر می کنند در مبارزه با علائم یائسگی نقش مهمی دارند. کافئین، الکل، اتاق گرم و استرس از علل شایع هستند. هنگامی که این محرک ها شروع می شوند، باید نفس عمیق و آرام بکشید. هوا را از بینی داخل بکشید و از دهان بیرون بدهید.

از عرق کردن شبانه جلوگیری کنید

یکی از شایع ترین نشانه های یائسگی که می تواند جدا زندگی شما را با اختلال مواجه کند تعریق شبانه است. تعرق ۳ دقیقه ای موجب می شود بدن از عمیق ترین خواب ها نیز بیدار شود. بنابراین برای مبارزه با این حالت از روش های زیر استفاده کنید:

  • همراه خود یک کیسه یخ به رختخواب ببرید و آن را زیر بالش خود قرار دهید.
  • از پتو استفاده نکنید.
  • تهویه هوای اطاق خوابتان را تنظیم کنید. اگر فن دارید آن را روشن کنید و اگر نه پنجره ها را باز بگذارید.

شانس داشتن یک خواب خوب را افزایش دهید

تحقیقات نشان می دهد که یوگا، تای چی، و مدیتیشن می توانند به خواب راحت بدن کمک کنند. البته هر ورزش دیگری نیز برای این کار مناسب است. به شرطی که حداقل ۳ ساعت قبل از خواب متوقف شود. به جای خوردن مشروب، الکل، چای و قهوه قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بخورید.

به بدن خودتان کمک کنید

تغییرات هورمونی باعث می شوند مهبل (واژن) خشک شده و برقراری رابطه جنسی دردناک شود. محصولات زیادی برای مقابله با خشکی واژن وجود دارند. لوبریکانت های واژینال که بر پایه آب تهیه شده اند و یا مرطوب کننده های واژن از بهترین محصولات برای درمان خشکی واژن هستند. حتی در این مورد می توانید از پزشکتان بخواهید که برایتان کرم، حلقه، و یا قرص  تجویز کند. داشتن رابطه جنسی در این دوران اهمیت زیادی دارد و باعث می شود جریان خونتان سالم شده و از دیگر علائم یائسگی جلوگیری شود.

در رابطه جنسی خود تغییر ایجاد کنید

زمان بیشتری برای رابطه جنسی خود در نظر بگیرید. ماساژ قبل از رابطه جنسی می تواند به آرامش شما کمک کند. درست است که تغییرات هورمونی علت اصلی تغییرات بدن در یائسگی است، اما روش هایی ذهنی موثر بر جسم می تواند بر این عامل غلبه کند.

شما در اوج تغییرات خلقی هستید

سندرم قبل از قاعدگی، یعنی حالتی که زنان در آن از نظر روحی به هم ریخته هستند، در زمان یائسگی نیز شایع است. تغییرات هورمونی که در طول این زمان اتفاق می افتد ممکن است نوسانات خلقی را حتی بدتر کند. یوگا و تای چی از ورزش هایی هستند که به طور مستقیم بر روی رفتار تاثیر می گذارند. سعی کنید برنامه های تفریحی با خانواده داشته باشید و از داروهای جلوگیری از بارداری، داروهای ضد افسردگی، و درمان های جایگزین برای تغییرات خلقی، تحت نظر پزشک، استفاده کنید.

سردرد و میگرن را کنترل کنید

میگرن در زمان یائسگی بدتر شده یا برای اولین بار ایجاد می شود. این حالت معمولا همراه با گرگرفتگی است. خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز می تواند از سردرد ناشی از گرسنگی جلوگیری کند. کمبود خواب یکی دیگر از علل ایجاد این نوع سردردها است. در طول روز چرت بزنید تا سردرد کمتر به سراغتان بیاید.

ریزش مو را درمان کنید

مو در زمان یائسگی نازک تر شده و بیشتر می ریزد. در همین حین ممکن است موهای زائدی در چانه و خط ریشتان ایجاد شود. سعی کنید حتما برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید. ضمن این که از رنگ کردن مو و قرار دادن طولانی مدت آن ها در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. این عوامل موجب خشکی و ریزش بیشتر موها می شوند.

منتظر جوش باشید

کسی انتظار ندارد که در دهه ۵ زندگی خود مانند نوجوانی جوش بزند. اما با شروع یائسگی جوش خواهید زد. استفاده از مرطوب کننده، کرم ضد آفتاب، پاک کننده، و سایر محصولات ملایم می تواند به شما در مدیریت این جوش ها کمک کند. سعی کنید از نوع بدون روغن آن ها استفاده کنید.

مغزتان را فعال کنید

مغز خود را با استفاده از راه های جدید مانند انجام یک سرگرمی یا بازی جدید، به چالش بکشید. ضمن این که باید سطح استرس خود را نیز کنترل کنید. دقت کنید که زنانی که بیشتر در معرض استرس هستند، بیشتر گرگرفتگی و مشکلات حافظه را تجربه می کنند.