۱۳ علامت اولیه بارداری

بارداری علائم مشخصی دارد ولی شدت این علائم می تواند از فردی به فرد دیگر تغییر کند. حتی برخی معتقدند این علائم می تواند در بارداری اول و دوم یک زن نیز متفاوت باشد. اما خارج از این بحث در این مطلب به ۱۳ علامت اولیه بارداری که تقریبا بین همه مادران یکسان است اشاره خواهم کرد.

شایع ترین علامت اولیه بارداری

از دست دادن دوره قاعدگی

وقتی یک دوره قاعدگی مان به عقب می افتد می تواند نشانه ای از بارداری باشد. بیشتر زنان از مشاهده این عامل مشکوک به حاملگی شده و به پزشک مراجعه می کنند. در واقع عادت ماهیانه در سراسر دوران بارداری وجود ندارد. گاهی اوقات مادران، دل درد خفیف و لکه بینی را تجربه می کنند که ناشی از لانه گزینی تخم بارور شده در رحم  باشد.

خونریزی لانه گزینی یا درد

همان طور که در بالا نیز توضیح داده شد، خونریزی خفیف یا لکه بینی هنگامی که تخمک بارور شده، پس از لقاح متصل به جدار رحم شده است و در حال لانه گزینی است ممکن است رخ دهد. این پروسه حدودا ۶ الی ۱۲ روز ادامه دارد.

ترشحات واژن

برخی از زنان ممکن است یک ترشح غلیظ شیری از واژن در اوایل حاملگی داشته باشند. این ترشحات در هفته اول بارداری به دلیل ضخیم شدن دیواره های واژن اتفاق می افتد. این ترشحات ممکن است در طول دوران بارداری نیز رخ دهد. در صورتی که بوی ناخوشایند داشته و همراه با سوزش و خارش است، نشانه ای از یک عفونت باکتریایی است.

تغییرات پستان

بسیاری از زنان تغییرات در سینه را در هفته اول بارداری گزارش می دهند. این تغییرات می تواند به شکل درد، حساسیت به لمس، سنگینی، احساس پری و یا احساس سوزن سوزن شدن باشد. این ناراحتی معمولا پس از چند هفته کاهش می یابد.

تیره شدن آرئول

آرئول و یا منطقه اطراف نوک پستان، ممکن است تیره رنگ شود.

خستگی

در حالی که این علائم بسیار غیراختصاصی است و ممکن است به عوامل متعددی مربوط باشد اما زنان باردار اغلب احساس خستگی را در اولین هفته بارداری توصیف می کنند.

۱۳ علامت اولیه بارداری
علامت اولیه بارداری

تهوع صبحگاهی

برخی از زنان هرگز این علامت را تجربه نمی کنند، در حالی که دیگران تهوع شدید را یکی از علائم اصلی بارداری می دانند. این علامت معمولا بین هفته دوم و هشتم بارداری و در برخی زنان تا هفته چهاردهم نیز امتداد دارد. البته این حالت تهوع ممکن است در تمام ساعات شبانه روز به وجود آید.

افزایش دفع ادرار

بعضی از زنان به علت تغییرات هورمونی دچار تکرر ادرار می شوند. این علامت بین هفته ششم تا هشتم بارداری شایع است. اگر این تکرر ادرار همراه با سوزش باشد می تواند نشانه از عفونت باشد.

یبوست

سطح هورمون می تواند باعث یبوست در اوایل حاملگی، برای برخی از زنان شود.

سردرد

سردرد، ممکن است به تغییر سطح هورمون مربوط باشد که در بارداری ایجاد می شود در برخی از مادران این سردرد در تمام دوران بارداری امتداد دارد.

میل شدید به غذا و بیزاری از غذا

هوس ممکن است در اوایل حاملگی شروع و ممکن است در طول حاملگی به طول انجامد. به همین ترتیب، بیزاری از غذا (تهوع یا بی میلی به مواد غذایی خاص) نیز می تواند رخ دهد.

کمر درد

اغلب کمر درد را نشانه های پایان بارداری معرفی می کنند اما این عارضه می تواند در مراحل اولیه بارداری نیز رخ دهد.

تغییرات در خلق و خوی

نوسانات خلقی به علت تغییر سطح هورمون در طول سه ماهه اول بارداری نسبتا شایع است. این تغییرات همچنین ممکن است به استرس یا عوامل دیگر مربوط باشند.