۱۵ علامت سرطان در زنان که نباید آن ها را نادیده گرفت

بدن زنان همیشه در حال تغییر است. گاهی اوقات تغییراتی که به نظر عادی می رسند می توانند نشانه ای از سرطان باشند. مهم این است که به بدن خود توجه کنید و تمام تغییرات غیر طبیعی در آن را پیگیری نمایید. رابین اندرسن، پزشک مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson در سیاتل می گوید: “علایم جدید نشان می دهد چیزی در بدن شما تغییر کرده است. شما باید معنی این تغییرات را بدانید”. اما تغییراتی که باید جدی گرفته شوند، چه هستند؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۱۵ علامت سرطان در زنان را معرفی می کنیم. با دیدن این علائم نباید هرگز آن ها را نادیده بگیرید.

علامت سرطان در زنان چیست؟

تغییرات پستان

اغلب توده های پستان سرطانی نیستند. اما بررسی و چک آپ دوره ای پستان بعد از ۳۵ سالگی اهمیت زیادی دارد. تغییرات ذکر شده، حتما باید تحت بررسی پزشک قرار گیرند:

  • فرورفتگی یا چروکیده شدن پوست پستان
  • فرو رفتن نوک سینه ها به داخل به طرز غیر عادی
  • ترشح از نوک پستان
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن نوک پستان یا پوست سینه

در صورت مشاهده این علائم، ضمن مراجعه به پزشک می توانید آزمون هایی مانند ماموگرافی یا بیوپسی (نمونه برداری) را برای اطمینان بیشتر انجام دهید.

نفخ

تورم شکم در زنان معمولا طبیعی است. دکتر مارلین مایرز، متخصص غدد در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک معتقد است که در صورت مشاهده نفخ، یک یا دو هفته صبر کنید. اگر نفخ از بین رفت، مشکلی وجود ندارد. اما اگر علائم شما با گذشت زمان بهتر نمی شود و یا اگر همراه با آن کاهش وزن و خونریزی نیز دارید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. نفخ ثابت گاهی اوقات می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. انجام معاینه لگنی و همچنین آزمایش خون، و گاهی اوقات سونوگرافی، برای یافتن علت نفخ مفید است.

خونریزی بین دوره ای

خونریزی بین دوره ای، خونریزی و یا لکه بینی است که بعد از پایان دوره قاعدگی رخ می دهد. البته خونریزی بین دوره ای و غیر معمول می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما معمولا پزشکان برای رد احتمال سرطان  آندومتر (سرطان دیواره رحم) از آزمایشات مختلفی استفاده می کنند. خونریزی پس از یائسگی هرگز طبیعی نیست و باید بررسی شود.

تغییرات پوستی

یکی از ۱۵ علامت سرطان در زنان تغییراتی است که بر روی ظاهر پوست ایجاد می شود. تغییر در اندازه، شکل، یا رنگ خال ها و یا ایجاد ناگهانی لکه  نشانه شایع سرطان پوست است. برای بررسی دقیق معمولا از این تغییرات نمونه برداری می شود.

وجود خون در ادرار یا مدفوع

اگر در بخشی از بدن که به طور معمول خونرزی از آن غیر طبیعی است، دچار خونریزی شدید، به خصوص اگر خونریزی بیش از یک یا دو روز طول کشید، حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید. مدفوع خونی اغلب از بواسیر است. اما این علامت می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد. ادرار خونی معمولا اولین نشانه از سرطان مثانه یا کلیه می باشد.

۱۵ علامت سرطان در زنان که نباید آن ها را نادیده گرفت
۱۵ علامت سرطان در زنان که نباید آن ها را نادیده گرفت

تغییرات در گره های لنفاوی

غدد لنفاوی کوچک، غددی به شکل لوبیا هستند که در سراسر بدن گسترش دارند. بیشتر تغییرات در آن ها از عفونت های شایع ناشی می شود. اما برخی از سرطان ها از جمله سرطان خون و لنفوم، نیز می توانند باعث تورم گره های لنفاوی شوند. بنابراین اگر بخش یا بخش هایی از بدنتان دچار تورمی شده است که بیش از یک ماه ادامه دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در بلع

ایجاد گاه به گاه مشکل در عمل بلع نمی تواند چیز نگران کننده ای باشد. زیرا این اتفاق دلایل متعددی دارد. اما زمانی که این اتفاق به دفعات رخ می دهد و به خصوص اگر با استفراغ و یا کاهش وزن همراه است، پزشک معمولا برای اطمینان از عدم ابتلا به سرطان گلو و معده، آزمایشاتی را تجویز می کند. او این آزمایشات را با رادیوگرافی از گلو انجام می دهد. در این آزمایش باریم که یک ماده رنگی خاص است، بلعیده می شود و در همان لحظه با اشعه ایکس از گلو تصویر برداری می شود.

کاهش وزن بدون علت

بسیاری از زنان آرزو دارند که وزنشان خود به خود کم شود. این در حالی است که آن ها نمی دانند که کاهش وزن بیش از ۵ کیلو گرم، بدون تغییر در رژیم غذایی و تغییر در برنامه ورزشی می تواند خطرناک بوده و علامت سرطان در زنان باشد. از دست دادن وزن به صورت، ناخواسته همیشه به معنی سرطان نیست. این اتفاق اغلب ناشی از استرس و یا مشکلات تیروئیدی می شود. اما ممکن است نشانه ای از سرطان لوزالمعده نیز باشد. با وجود کاهش وزن ناخواسته ابتلا به سرطان معده و ریه نیز امکان پذیر است.

اگر چنین شرایطی را دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با استفاده از آزمایش خون و تصویربرداری هایی مانند سی تی اسکن می تواند خیال شما را راحت کند.

سوزش معده

مصرف بیش از حد غذا، الکل، یا استرس (یا هر سه مورد) می تواند سوزش سر دل جدی ایجاد کند. دکتر مایرز ادعا می کند که با دیدن سوزش معده و یا سوزش سر دل، به مدت یک الی دو هفته رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اگر علائمتان بهبود پیدا کرد، یعنی محرک شما غذاهایی است که دیگر مصرف نمی کنید. اما سوزش سر دلی که برطرف نمی شود و یا بدتر می شود می تواند ناشی از سرطان معده، گلو، یا تخمدان باشد.

تغییرات ایجاد شده در دهان

اگر سیگار می کشید، حتما دهان و لب هایتان را به صورت دوره ای برای وجود تکه های سفید و یا قرمز روشن بررسی کنید. وجود چنین لکه هایی، آن هم به صورت ناگهانی می تواند علامت سرطان دهان باشد.

تب

تبی که برطرف نمی شود و نمی توان علت دقیق آن را توضیح داد می تواند به لوسمی یا سرطان خون ارتباط داشته باشد. بنابراین با وجود این علامت، پزشک ممکن است پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی، از آزمایش خون نیز استفاده کند.

خستگی

خستگی برای زنان، چه آن هایی که شاغل هستند و چه آن هایی که خانه دار هستند، موضوعی طبیعی است. اما خستگی شدید که حتی با استراحت نیز از بین نمی رود می تواند علامت سرطان در زنان باشد. اگر خستگیتان مرتفع نمی شود و نشانه هایی مانند خون در مدفوع دارید، حتما به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید که آزمایش خون برایتان تجویز کند.

سرفه کردن

اغلب سرفه ها طی ۳ الی ۴ هفته به خودی خود بهبود پیدا می کنند. اما اگر سرفه شما بیش از این مدت طول می کشد و اگر سیگاری هستید و همراه سرفه تنگی نفس به سراغتان می آید (به خصوص اگر سرفه خونی دارید) به پزشک مراجعه کنید. سرفه علامت شایع سرطان ریه است.

درد

اغلب سرطان ها درد ایجاد نمی کنند. اما درد مداوم می تواند سرطان استخوان، مغز، و یا دیگر سرطان ها را نشان دهد. در مورد هر درد غیر قابل توضیح که بیش از یک ماه است ادامه دارد، از پزشک خود سوال کنید.

درد شکم و افسردگی

این علامت نادر است، اما درد شکم به همراه افسردگی می تواند نشانه ای از سرطان لوزالمعده باشد. اما در این مورد نباید نگران باشید. مگر اینکه سرطان لوزالمعده در خانواده شما ارثی باشد.