۱۵ علامت سرطان در مردان که باید جدی گرفته شود

یکی از بهترین راه ها برای مبارزه سرطان، شناسایی آن در مراحل اولیه، یعنی زمانی که قابل درمان است، می باشد. مشکل این است که علائم هشدار دهنده برای بسیاری از انواع سرطان می تواند بسیار خفیف باشند. در ادامه به ۱۵ نشانه و علامت سرطان در مردان نگاهی خواهیم انداخت.

علامت سرطان در مردان

مشکلات هنگام دفع: بسیاری از مردان با بالا رفتن سن دچار برخی از مشکلات در هنگام ادرار کردن می شوند. این مشکلات عبارتند از:

  • نیاز به دفع ادرار در اغلب ساعات روز، به خصوص در شب
  • نشت، و یا نیاز فوری برای رفتن به دستشویی
  • شروع دفع ادرار با جریان ضعیف

مردانی که دارای این علائم هستند می توانند مبتلا به طیف وسیعی از بیماری ها از بزرگی پروستات گرفته تا سرطان آن باشند. پس برای تعیین علت دقیق حتما باید به پزشک مراجعه شود. شاید این یک علامت سرطان در مردان باشد.

تغییر در بیضه ها: اگر شما متوجه توده، سنگینی، و یا هر تغییر دیگر در بیضه خود شدید، هرگز مراجعه به پزشک را به تاخیر نیاندازید. دکتر هربرت لپورمی گوید: “بر خلاف سرطان پروستات، که به آرامی رشد می کند، سرطان بیضه می توانید یک شبه شعله ور شود.”

خون در ادرار یا مدفوع: این می تواند اولین نشانه های سرطان مثانه، کلیه، یا کولون باشد. این ایده خوبی است که برای هر گونه خونریزی که طبیعی نیست به دکتر مراجعه کنید، حتی اگر علائم دیگری ندارید. البته این خونریزی ها می تواند علل دیگری مثل عفونت ادراری و یا بواسیر داشته باشد.

تغییرات پوستی: هنگامی که شما متوجه یک تغییر در اندازه، شکل، و یا رنگ خال و یا نقطه دیگر پوستتان می شوید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در غدد لنفاوی: تورم غدد لنفاوی، غدد لوبیا شکل موجود در گردن، زیر بغل، و مکان های دیگر، که اغلب سیگنال می دهد که اتفاقی در بدن در حال انجام است، معمولا به معنی آن است که سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه با یک گلو درد و یا سرماخوردگی است، اما برخی سرطان ها هم می توانند این تغییرات را ایجاد کنند.

مشکل در بلع: برخی از افراد مشکل در بلع را در برخی از مواقع احساس می کنند اما اگر این مشکل دائمی و همراه با کاهش وزن و استفراغ باشد باید به سرطان معده مشکوک شد.

سوزش معده: شما اغلب می توانید با تغییر در رژیم غذایی خود مشکل سوزش معده را حل کنید. تغییر در عادات آشامیدن و سطح استرس نیز می تواند کمک کننده باشد. سوزش سر دل که برطرف نمی شود و یا بدتر می شود می تواند نشانه ای از سرطان دهانه معده باشد.

تغییرات دهان: اگر سیگار می کشید و یا تنباکو مصرف می کنید، شما در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان هستید. تکه های سفید یا قرمز در داخل دهان و یا بر روی لب ها باید توسط پزشک معاینه شود.

۱۵ علامت سرطان در مردان که باید جدی گرفته شود
علامت سرطان در مردان

کاهش وزن بدون تلاش: اگر شما رژیم غذایی و یا عادات ورزش کردن خود را تغییر نداده ولی دچار افت وزن می شوید می تواند نشانه ای از استرس و یا مشکل تیروئید باشد. اما از دست دادن بیشتر از ۵ کیلو وزن بدون تلاش، طبیعی نیست و می تواند یکی از نشانه های سرطان لوزالمعده، معده و ریه باشد.

تب: تب معمولا  به این معناست که بدن شما در حال مبارزه با یک عفونت است. اما تبی که قطع نمی شود می تواند نشانه ای از لوسمی یا سرطان خون باشد.

تغییرات پستان: مردان اغلب تمایل به نادیده گرفتن توده پستان دارند زیرا تصور می کنند سرطان پستان فقط در زنان رخ می دهد اما دکتر مایرز می گوید: “۱٪ از تمام موارد سرطان پستان در مردان رخ می دهد، هر چند آنها معمولا خیلی دیر تشخیص داده می شوند.”

خستگی: بسیاری از سرطان ها باعث خستگی عمیق استخوان ها می شوند که هرگز بهتر نمی شود. این خستگی با بقیه خستگی ها مثل خستگی پس از فعالیت یا خستگی های روزمره فرق می کند.

۱۵ علامت سرطان در مردان که باید جدی گرفته شود
علامت سرطان در مردان

سرفه کردن: در غیر سیگاری ها، سرفه آزار دهنده تقریبا هرگز علامت سرطان نیست و معمولا پس از ۳ الی ۴ هفته درمان می شود اما اگر همراه با سرفه تنگی نفس و یا خون در سرفه مشاهده شد باید به پزشک مراجعه شود. در افراد سیگاری، سرفه شایعترین علامت ابتلا به سرطان ریه است.

درد: سرطان های کند درد ایجاد نمی کنند، اما اگر درد بیش از یک ماه ادامه داشت و تحمل آن برایتان سخت بود باید به پزشک مراجعه کنید. این می تواند یک سیگنال از بسیاری از انواع سرطان، به خصوص سرطان های پیشرفته باشد.

درد شکم و افسردگی: این علامت نادر است، اما افسردگی همراه با درد معده می تواند نشانه ای از سرطان لوزالمعده باشد. با این حال با دیدن این علائم نباید زیاد نگران شوید مگر آن که سرطان معده در خانواده شما سابقه داشته باشد.