۵ درمان طبیعی کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید به حالتی گفته می شود که غده تیروئید با کمبود تولید هورمون های تیروئیدی مواجه می شود. درمان استاندارد برای کم کاری تیروئید مصرف روزانه داروهای تیروئیدی است که در واقع جایگزین هورمون های هستند که در غده تیروئید با کاهش تولید مواجه شده اند. به این روش درمان کم کاری تیروئید، جایگزینی هورمون گفته می شود. البته، این داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن یک نوبت مصرف آن ها می تواند علائم و عوارض بیشتری به همراه داشته باشد. در برخی موارد، درمان طبیعی کم کاری تیروئید ممکن است اثرات جانبی کمتری ایجاد کند و باعث شود سبک زندگی ما اصلاح شده و گاها از ابتلا به بیماری ها دیگر پیشگیری شود.

در ادامه این مطلب به ۵ درمان طبیعی کم کاری تیروئید اشاره می کنیم که با پیروی از آن ها ممکن است نیاز شما به مصرف دارو کمتر شود.

درمان طبیعی کم کاری تیروئید

هدف از درمان طبیعی کم کاری تیروئید یا طب جایگزین، رفع علت ریشه ای مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید گاهی اوقات در نتیجه استفاده از رژیم غذایی نامناسب، استرس زیاد و یا از دست دادن مواد مغذی در بدن شروع می شود. پس در این شرایط تغییر در رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ها شاید بتواند به بهبود وضعیت غده تیروئید کمک کند.

این گزینه ها معمولا اثرات جانبی کمتری نسبت به مصرف دارو تیروئید دارند. همچنین، استفاده از یک مکمل های گیاهی برای درمان کمبود هورمون تیروئید یا کم تحرکی غده تیروئید، ممکن است برای افرادی که بدنشان به خوبی به داروهای پاسخ نمی دهد مفید باشد. پیشنهاد می کنیم ۵ درمان طبیعی کم کاری تیروئید زیر را به برنامه درمانی خود اضافه کنید تا تاثیرات آن را شاهد باشید.

سلنیوم

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH)، سلنیوم یک عنصر موثر در بدن است که نقش مهمی در سوخت و ساز هورمون تیروئید بازی می کند. بسیاری از مواد غذایی که امروزه در دسترسمان هستند، حاوی سلنیوم می باشند. مواد غذایی مانند گوشت گاو ارگانیک، ماهی تن، بوقلمون و آجیل برزیلی از جمله موادی هستند که غنی از سلنیوم می باشند. پس این مواد را بیشتر مصرف کنید.

تیروئیدیت هاشیموتو، که ناشی از  حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید است، اغلب عرضه سلنیوم بدن را کاهش می دهد. مکمل این عنصر موثر، برای کمک به تعادل تیروکسین یا T4، که در بدن بر اثر این حمله کاهش پیدا می کند، مفید است. حتما قبل از استفاده از این ماده با پزشک خود در مورد چگونگی استفاده از آن مشورت کنید. زیرا دوز مناسب برای هر فرد متفاوت است.

رژیم غذایی بدون شکر

یکی از روش های درمان طبیعی کم کاری تیروئید استفاده از رژیم غذایی است که شکر در آن نقش کمی دارد. شکر و غذاهای فراوری شده می توانند به افزایش التهاب در بدن منجر شوند. التهاب می تواند سرعت تبدیل T4 به تیریودوتیرونین یا T3، و یا سایر هورمون های تیروئید را کاهش دهد. این باعث می شود که نشانه های بیماری تیروئید در بدن شما بدتر شود.

همچنین، شکر تنها موجب افزایش سطح انرژی بدن در کوتاه مدت می شود. کاهش میزان شکر در رژیم غذایی باعث می شود که بدن بتواند انرژی خود را به شیوه صحیح تنظیم کند. علاوه بر این، کاهش میزان قند در رژیم غذایی می تواند ظاهر پوست را بهتر کرده و باعث شود بتوانید استرس خود را بهتر مدیریت کنید. می دانیم آسان نیست که قند و شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید اما به فوایدی که برای سلامت تیروئیدتان دارد فکر کنید.

ویتامین B

مصرف مکمل هایی از ویتامین های خاص می تواند بر روی سلامت تیروئید تاثیر داشته باشند. هورمون تیروئید می تواند با پایین آوردن سطح ویتامین B 12 بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف مکمل ویتامین B 12 قادر است به شما کمک کند تا بتوانید برخی از آسیب های کم کاری تیروئید که بر اثر کمبود این ویتامین ایجاد می شود را اصلاح کنید.

علاوه بر این، ویتامین ب ۱۲ می تواند با خستگی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید مبارزه کند. بیماری تیروئید نیز اثرات متقابلی بر روی سطح ویتامین B 1 در بدن دارد. شما می توانید از غذاهایی استفاده کنید که بیشتر حاوی ویتامین های گروه B هستند. برای این منظور باید از مواد زیر بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • نخود فرنگی
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ

مصرف ویتامین B 12 به طور کلی برای افراد سالم بی خطر است. اما در صورتی که هر کدام از بیماری ها و شرایط زیر را دارید باید با احتیاط از این مکمل استفاده کنید:

  • اختلال قلبی
  • فشار خون بالا
  • سابقه ابتلا به سرطان
  • اختلالات پوستی
  • تغییر رنگ ادرار
  • مشکلات معده
  • کم خونی که با سطح غیر طبیعی پتاسیم به وجود می آید.
  • اختلال در لخته شدن خون
  • افزایش اسید اوریک خون یا بیماری نقرس

حتما در مورد میزان مصرف ویتامین B 12 با پزشک خود مشورت کنید.

پروبیوتیک

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت NIH، ارتباط بین کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک در حال بررسی است. این مشکلات معمولا از رشد بیش از حد باکتری مانند مخمر ها ایجاد می شود. مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های زنده هستند که می توانند به حفظ سلامت معده و روده کمک کنند. علاوه بر فرم مکملی پروبیوتیک ها، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی تخمیری، مانند کفیر، کومبوجا، پنیر و ماست پروبیوتیک یکی از روش های درمان طبیعی کم کاری تیروئید می باشد. حتما در این زمینه هم قبل از شروع درمان از پزشک سوال کنید. زیرا بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا FDA، پروبیوتیک های می توانند از مشکلات تیروئیدی پیشگری کنند و قادر به درمان آن ها نیستند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

اتخاذ یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بیش از یک مد زودگذر، برای بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، یک درمان است. بر اساس گزارش بنیاد National Foundation for Celiac Awareness، تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید، بیماری سلیاک نیز دارند. بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در آن فرد قادر به هضم گلوتن نمی باشد.

در حالی که تحقیقات انجام شده در حال حاضر از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن برای درمان بیماری تیروئید حمایت می کنند، بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت و کم کاری تیروئید هاشیموتو، پس از قطع مصرف گندم و سایر مواد غذایی حاوی گلوتن از رژیم غذاییشان، احساس بهتری را گزارش کرده اند.