۵ راه ساده برای پایین آوردن تب

تب نقش بسیار مفیدی در کمک به بدنمان برای مبارزه طبیعی با عفونت ها بازی می کند. اگر چه بسیاری از مردم زمانی که خودشان یا فرزندشان دچار تب می شود احساس نگرانی می کنند اما به یاد داشته باشید که تب به طور کلی به نفع ما کار می کند نه بر علیه ما. اما با این حال اگر به دنبال روش های ساده و خانگی برای پایین آوردن تب می گردید ما را در ادامه همراهی کنید. در این مقاله در مورد نقش تب در بدن و راه های طبیعی کاهش آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چه دمایی در بدن تب به حساب می آید؟

درجه حرارت بدن را می توان از روی نقاط بسیاری بر روی بدن اندازه گیری کرد. عضوهایی از بدن که بیشتر برای اندازه گیری تب از آن ها استفاده می شود عبارتند از دهان، گوش، زیر بغل و مقعد. دما را همچنین می توانید از روی پیشانی نیز اندازه گیری کنید. لازم به ذکر است که درجه حرارتی که از راه مقعد یا گوش به دست می آید کمی بالاتر از درجه حرارتی است که از راه دهان اندازه گیری می شود.

به گفته دکتر سوزان سی کیم، در بسیاری از بزرگسالان، دمای دهان بالای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد) و درجه حرارت مقعدی و یا گوش بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت ( ۳۸.۳ سانتی گراد ) تب قلمداد می شود. کودکی که تب دارد درجه حرارت مقعدی او ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد) و یا بالاتر است.

به گفته دکتر چارلز پاتریک دیویس، ارزش تب با توجه به شرایط و سن بیمار ممکن است تا حدودی متفاوت باشد، اما می توان این ارزش را به سه گروه “تب کم”، “تب بالا” و “تب خطرناک” تقسیم بندی کرد.

  • تب درجه پایین حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت تا ۱۰۱ درجه فارنهایت می باشد. ۱۰۲ درجه فارنهایت درجه متوسط برای بزرگسالان است اما همین دما برای نوزادان زیر ۶ ماه خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه شود.
  • تب با درجه بالا، از حدود ۱۰۳ درجه فانهایت تا ۱۰۴ درجه فارنهایت است.
  • دمای خطرناک تب بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت تا ۱۰۷ درجه فارنهایت است. این تب را تب بسیار بالا نیز می نامند.

درجه حرارت طبیعی بدن در واقع درجه حرارت مناسب برای بسیاری از ویروس ها و باکتری است و به آن ها اجازه رشد می دهد بنابراین، هنگامی که شما دچار یک عفونت می شوید، دمای بدن بالا می رود و این منجر به کشتن عفونت ها می شود و زمانی که عفونت از بین می رود، درجه حرارت به حالت عادی باز می گردد.

۵ راه ساده برای پایین آوردن تب
۵ راه ساده برای پایین آوردن تب

روش های پایین آوردن تب

در اینجا تعدادی از راه ها را به شما پیشنهاد می کنیم که ممکن است به شما برای پایین آوردن تب کمک کنند این روش ها عبارتند از:

استراحت

در زمان ابتلا به تب استراحت بسیار مهم است. در طول این زمان، شما باید درجه حرارت بدن را هر ۲ ساعت یک بار اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید به درجه تب خطرناک نرسد. در حین استراحت باید بدن را به خوبی هیدراته کرده و آب از دست داده بدن به وسیله عرق کردن را با آب یا مایعات دیگر جایگزین کنید. در حال استراحت می توانید یک دستمال نخی مرطوب نیز بر روی پیشانی قرار دهید. دکتر نیل کی کانشیرو توصیه می کند لباس ها اضافه را از بدن خارج کرده و درجه حرارت اتاق را به حد مناسب برسانید. ( حدود ۲۵ درجه سانتی گراد)

دوش گرفتن

حمام یک راه بسیار عالی برای پایین آوردن تب است. وان را با آب ولرم پر کرده و در آن استراحت کنید. دمای آب باید به گونه ای انتخاب شود که ۱ الی ۲ درجه از درجه حرارت بدن سردتر باشد. حمام کردن با آب سرد اثر معکوس داشته و نه تنها موجب لرزه می شود بلکه دمای بدن را نیز بالا می برد. برای کودکان، پزشک متخصص اطفال، دکتر جنیفر شو توصیه می کند کودک را در آب ولرم حمام قرار داده و با یک اسفنج بدن او را خیس کنید. این کار کمک خواهد کرد تا هنگام تبخیر شدن آب از روی پوست دمای بدن پایین بیاید.

جوراب مرطوب

این روش یک روش درمان طبیعی سنتی برای پایین آوردن تب است. برای این کار، شما یک جفت جوراب پنبه ای نیاز دارید. اول از همه، جوراب را در آب سرد خیس کنید و سپس آب اضافه آن را با فشار دست بگیرید. بعد از آن جوراب را بپوشید و برای اطمینان یک جفت جوراب پشمی روی آن به پا کنید. این کار باعث عایق کاری شدن می شود و اجازه نمی دهد سردی جوراب پنبه ای خارج شود. دکتر جیمز والاس، متخصص درمان های طبیعی، می گوید ” واکنش بدن به جوراب سرد گردش خون را افزایش می دهد و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.” این روش علاوه بر پایین آوردن تب به طور مستقیم، به درمان التهاب، عفونت، درد گلو، سردرد، میگرن، احتقان بینی، عفونت های تنفسی فوقانی، سرفه، برونشیت و عفونت های سینوسی نیز کمک می کند.

خوردن نوع مناسب از مواد غذایی

این یک واقعیت است که غذاهای خاص می توانند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر داشته باشند. وقتی بدن گرسنه است سلول های بیشتری برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن آزاد می کند از طرفی سیر شدن نیاز به فرآیند هضم دارد که این فرآیند موجب می شود بخش زیادی از انرژی بدن هدر رود این در حالی است که بدن برای کنترل عفونتی که باعث تب شده است نیاز به انرزی دارد. البته برای حفظ سیستم ایمنی بدن شما باید مقدار کمی از مواد غذایی مغذی را مصرف کنید. بنابراین، خوردن میوه هایی که غنی از ویتامین C هستند توصیه می شود. این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی موجب هیدارته نگه داشتن بدن نیز می شود. غذاهای غنی از ویتامین C شامل مرکبات، کلم بروکلی، گواوا، کیوی، توت فرنگی، فلفل، پاپایا و انواع توت ها (که ویتامین C بسیار بالایی دارند) می باشد.

یکی دیگر از بهترین درمان ها برای عفونت ها خوردن سوپ مرغ است. در مجله پزشکی Chest، دکتر استفان رینارد یافته های خود را در مورد سوپ مرغ و اثر آن در کاهش علائم آنفولانزا ذکر کرده است. او در این مقاله اشاره کرده است که ترکیبی از سبزیجات و مرغ به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می کند. یکی دیگر از دلایل مصرف سوپ، زمانی که تب دارید این است که این غذا مایع است و به هیدارته نگه داشتن بدن کمک می کند. هنگام غذا خوردن باید به بدن خود گوش فرا دهید و زمانی که بدن فرمان توقف در خوردن را اعلام کرد از آن تبعیت کنید زیرا پرخوری بر روی سیستم ایمنی بدن شما فشار وارد می کند.

نوشیدن چای گیاهی برای پایین آوردن تب

چای گیاهی بدن شما را هیدراته نگه خواهد داشت و با ترویج عرق کردن تب را کاهش می دهد. برخی از بهترین چای های گیاهی برای پایین آوردن تب عبارتند از:

  • نعناع
  • دارچین
  • زنجبیل
  • پونه کوهی
  • آویشن
  • اکیناسه
  • شبدرچمنی

شما همچنین می توانید از چای زنجبیل و لیمو نیز استفاده کنید این چای برای پاکسازی بدن بسیار مفید است.