6 دلیل فراتر از باور برای خارش واژن

خارش واژن ( یا همان خارش مهبل ) گاهی به دلیل استفاده از محصولات یا یک فاکتور خارجی ایجاد می شود اما گاهی نیز حاکی از یک مورد جدی است که حتما باید پیگیری شود. این راهنما به شما کمک خواهد کرد که کشف کنید دقیقا چه چیزهایی باعث خارش واژن شما شده و چه گزینه های درمانی را می توانید برای آن به کار ببرید. با ما همراه شوید.

دلایل خارش واژن

باکتری واژن

واژینوز باکتریال، شایع ترین دلیل برای خارش واژن است و با عدم تعادل در باکتری های سالم و تغییر در pH واژن ایجاد می شود. این بیماری شبیه به یک عفونت قارچی است، اما در این مورد، ترشحات آبکی تر است و معمولا بوی بدی از این ترشحات متساعد می شود. برای درمان این مشکل می توانید از روش های مختلفی مثل شستشوی واژن با سرکه سیب آلت تناسلی خود را شستشو دهید یا از تامپون خوابانده شده در روغن نارگیل استفاده کنید. پزشکان پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از بازگشت عفونت واژن رژیم غذایی خود را تغییر داده و از محصولات پروبیوتیک مثل ماست بیشتر استفاده کنید. جهت اطلاعات کامل از طریق درمان می توانید مطلبی با عنوان ۹ درمان خانگی برتر برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV) را مطالعه نمایید.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی تحریک پوست است که توسط آلرژی به برخی از محصولات ایجاد می شود. برت ورلی، استادیار در بخش زنان و زایمان در دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: شما می توانید به این حساسیت توسط هر چیزی مانند کاندوم که حاوی عطر است مبتلا شوید. علاوه بر خارش، قرمزی، تورم و ضخیم شدن پوست نیز از علائم درماتیت تماسی است. اگر همراه با خارش واژن سوزش نیز داشتید ممکن است به محصولات بهداشتی مانند شامپو، نرم کننده های پارچه و مواد شوینده حساسیت داشته باشید. سعی کنید برای شستشوی البسته از مواد شوینده ضد حساسیت استفاده کنید. همچنین اگر به این دلیل دچار خارش مهبل شده اید از مواد شیمیایی، صابون، و تحریک کننده ها اجتناب کنید. در این افراد حتی دستمال توالت نیز می تواند منجر به خارش شود. در این شرایط فقط کافی است از علت حساسیت دور شوید و واژن خود را خشک و تمیز نگه دارید.

اگزما

اگزما یا پسوریازیس، اختلالات پوستی ژنتیکی هستند که می توانند منجر به خارش و قرمزی ناحیه تناسلی شوند. معمولا اگر به این دلیل خارش واژن دارید باید پوسته پوسته شدن و بثورات جلدی را نیز در آلت تناسلی خود تجربه کنید. یک استروئید ملایم مانند هیدروکورتیزون و خوابیدن در وان حاوی عصاره بلغور جو دوسر می تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند. اگر بعد از یک هفته تسکین پیدا نکردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

6 دلیل فراتر از باور برای خارش واژن
6 دلیل فراتر از باور برای خارش واژن

بیماری های جنسی

بیماری های منتقل از تماس جنسی نیز یکی دیگر از دلایل خارش واژن است. رابطه جنسی محافظت نشده می تواند به یک بیماری مقاربتی منجر شود (به همین دلیل است که شما همیشه، نیاز به استفاده از یک محافظ دارید). برخی از بیماری منتقله توسط رابطه جنسی مانند کلامیدیا، تبخال، تریکومونا، و سوزاک می توانند خارش عجیبی در ناحیه واژن زنان ایجاد کنند. نوعی از انگل، یا شپش در ناحیه تناسلی، برای افرادی که موهای آلت تناسلی خود را بلند نگه می دارند نیز عاملی برای خارش واژن است. اگر همراه با خارش علائمی مانند سوزش هنگام ادرار، ترشح بوی بد و زخم در ناحیه تناسلی خود مشاهده کردید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر تست بیماری مقاربتی شما مثبت باشد، دکتر احتمالا آنتی بیوتیک های تزریقی و یا خوراکی، و یا اگر تبخال داشته باشید یک داروی ضد ویروسی تجویز خواهد کرد.

لیکن پلان

بیماری لیکن پلان یک بیماری شدید است و علت خارش دستگاه تناسلی خارجی است و معمولا همراه با لکه های سفید بر روی پوست ظاهر می شود. در حالی که علت این بیماری هنوز مشخص نیست اما برخی از پزشکان معتقدند که هورمون های و یا سیستم ایمنی بیش فعال ممکن است عامل ابتلا باشد. این بیماری تنها توسط پزشک متخصصان زنان تشخیص داده می شود و با دارو قابل درمان است.

هورمون ها

بدن انسان در هر زمان سطح هورمون خود را تغییر می دهد. این تغییرات در طول دوران بارداری یا با نزدیک شدن به یائسگی به حداکثر میزان خود می رسد. این زمان ها بدن شما آماده تولید مثل است و ممکن است خارش واژن را با تغییر این هورمون ها ایجاد کند. خشکی واژن شاخص دیگری است که هورمون می تواند آن را ایجاد کند. استفاده از لباس زیر های تنگ و حاوی رنگ می توانند شرایط را بدتر کند. در این زمان ها شما باید از لباس های زیر و نوار بهداشتی های پنبه ای استفاده کنید. این محصولات کمتر تحریک کننده هستند. در شرایط که خارش وخیم باشد ممکن است پزشک کرم های هورمونی برای استفاده موضعی برای شما تجویز کند.