8 خاصیت مهم تره فرنگی

تره فرنگی جز سبزیجات سبز و از خانواده سیر، پیاز، موسیر و تره است. شکل ظاهری آن بسیار شبیه به پیازچه خودمان است. اما اندازه آن معمولا بزرگتر از پیاز چه است. این سبزی، کلاهگی سفید و ریشه هایی سبز دارد. اکثر افراد قسمت سفید آن را استفاده کرده و قسمت سبزش را دور می اندازند. تره فرنگی سبزی بومی کشورهای مدیترانه است اما در خاورمیانه و آسیا نیز به وفور از آن استفاده می شود.

این سبزی قدمت زیادی دارد به طوری که دستور پخت غذایی هایی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است. اما در تهیه آن ها از تره فرنگی استفاده می شده است.

این سبزی را می توانید به صورت خام و مانند پیاز بخورید و یا به صورت پخته استفاده کنید. حتی برای تهیه برخی از سالادها مانند سالاد شیرازی، جایگزین خوبی برای پیاز است.

عطر و طعم این سبزی کمتر از پیاز است اما برای افرادی که مزه پیاز را دوست ندارد مانند کودکان، جایگزین خوبی برای مزه دار کردن سوپ و گوشت است. اگر تا به حال از تره فرنگی استفاده نمی کردید به شما پیشنهاد می کنیم از این سبزی استفاده کنید. تره فرنگی، مانند سایر گونه های خانواده خود مثل سیر و پیاز، خواص درمانی متعددی دارد.

ارزش غذایی تره فرنگی

یک وعده ۱۰۰ گرم تره فرنگی شامل حدود ۲ گرم فیبر غذایی و یک گرم پروتئین است. بخش عمده ای از سبزیجات از آب تشکیل شده اما این سبزی حاوی مواد معدنی مهمی می باشد. ویتامین های A، C، E و B6 و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز را می توانید در این سبزی بیابید.

تره فرنگی و سلامت بدن

خواص آنتی اکسیدان طبیعی در شکل پلی فنول موجود در تره فرنگی، می تواند بدن را از آسیب های سلولی محافظت کند و به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای متعددی کمک می کند.

بسیاری از خواص درمانی تره فرنگی، به خاطر حضور ترکیبی به نام آلیسین است که در سیر، پیاز و موسیر نیز پیدا می شود. تحقیقات نشان داده است که آلیسین ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است. همچنین ترکیبی به نام اسید سولفنیک (sulfenic) که می تواند رادیکال های آزاد مضر را سریعتر از هر ترکیب دیگری خنثی کند، در محتویات این سبزی مفید یافت می شود.

آلیسین تره فرنگی، حاوی آنتی اکسیدان طبیعی فلاونوئید به نام کامفرول (kaemferol) است که در سبزیجات برگ سبز مانند کلم، بروکلی و کاهو یافت می شود. تحقیقات بر روی پتانسیل کامفرول برای بهبود سلامت بدن، امیدوار کننده بوده است. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری مختلف مزمن مانند سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات بالینی مختلف، کامفرول را با طیف متنوعی از فعالیت های مهم درمانی، مرتبط دانسته اند. این فعالیت های درمانی عبارتند از:

  • فعالیت آنتی اکسیدان
  • فعالیت ضد میکروبی
  • فعالیت ضد التهاب
  • محافظت از قلب
  • خواص ضد دیابتی

کامفرول و برخی از گلیکوزیدهای همچنین فعالیت ضد درد، ضد آلرژی و ضد اضطراب دارند.

مزایای سلامتی تره فرنگی در مقایسه با پیاز و سیر

قطعا به آن اندازه که بر روی سیر و پیاز تحقیق انجام شده است، بر روی تره فرنگی پژوهش صورت نگرفته است اما این به آن معنا نیست که تره فرنگی خواصی کمتر از سیر و پیاز دارد. در واقع، بسیاری از کارشناسان معتقدند که خواص درمانی تره فرنگی در مقایسه با عمو زاده های خود مثل سیر و پیاز، بهتر است.

مطالعات متعدد به ما گفته اند که سیر دارای بیش از ۱۵۰ خواص درمانی شگفت انگیز است. این خواص از کاهش کلسترول و فشار خون شروع شده تا خواص ضد سرطان امتداد دارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که پیاز برای درمان، بسیار شبیه به سیر است و برای سلامت قلب نیز مفید می باشد.

با توجه به این که تحقیقات کمی در مورد خواص تره فرنگی انجام شده است، دلایل کمی برای قانع کردن شما وجود دارد. اما همان قدر بدانید که خواص تره فرنگی به دلیل محتوی پلی فنل بسیار بالا، به ویژه از نظر کامفرول در خود، همپوشانی زیادی با خواص سیر و پیاز دارد.

8 خاصیت مهم تره فرنگی
8 خاصیت مهم تره فرنگی

خواص تره فرنگی

سلامت قلب

مطالعات متعدد نشان داده اند که سبزیجات متعلق به خانواده سیرها می توانند تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد. کاهش فشار خون، برای کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی، حمله قلبی و تصلب شرایین بسیار مهم است.

دلیل دیگری که می توان برای خاصیت تره فرنگی جهت سلامت قلب بیان کرد این است که تره فرنگی سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد.

ضد سرطان

به عنوان یک عضو از خانواده آلیوم (سیرها)، تره فرنگی یک منبع بزرگ از آلیل سولفید است. تحقیقات نشان داده است که آلیل سولفید از بدن در برابر انواع مختلفی از سرطان محافظت می کند. سرطان هایی که آلیل سولفید می تواند به پیشگیری از آن ها کمک کنند عبارتند از:

آنتی باکتریال

سیر و پیاز خواص ضد باکتری خود را در تحقیقات ثابت کرده اند. تره فرنگی نیز حاوی همان ترکیباتی است که خانواده آلیوم دارند. به همین دلیل تره فرنگی برای مبارزه با عفونت باکتریایی بسیار مفید است.

سلامت جهاز هاضمه

تره فرنگی در واقع یک منبع طبیعی از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها نوع خوبی از باکتری هایی هستند که در دستگاه گوارش رشد می کنند. این باکتری های مفید، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند و نقش مهمی در جذب مواد مغذی دارند.

خوردن تره فرنگی می تواند به حفظ تعادل باکتری معده کمک کرده، مواد سمی را از آن دفع کند و مایعات گوارشی را تحریک کند. همه این عوامل  سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد و می تواند به سلامت عمومی بدن منجر شوند.

سلامت استخوان

تره فرنگی می تواند به سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند پوکی استخوان کمک کند. آنها حاوی مقدار خوبی از کلسیم و منیزیم هستند. هر دو این مواد، برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند.

تقویت کننده خون

تره فرنگی حاوی مقدار خوبی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و شرایط مشابه منجر می شود. علائم کم خونی ناشی از فقر آهن عبارتند از خستگی، سردرد و ضعف عمومی. تره فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C است که کمک می کند که بدن، بهتر آهن جذب کند.

برای زنان باردار

زنان باردار و جنین آن ها می توانند با خوردن مقدار زیادی تره فرنگی، از خواص آن بهره مند شوند. سطح بالایی از اسید فولات و همچنین بسیاری از دیگر ترکیبات غذایی مثل نیاسین و تیامین از جمله دلایلی است که خوردن آن را برای زنان باردار توجیح پذیر می کند. فولات به طور خاص می تواند خطر نقص های عصبی خاص را در نوزاد کاهش دهد.

خواص آنتی اکسیدانی

تره فرنگی یک منبع فوق العاده از آنتی اکسیدان ها است حتی زمانی که شما آنها را در برابر دیگر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا قرار می دهید، باز هم این تره فرنگی است که برنده این مقایسه است. در هر ۱۰۰ گرم تره فرنگی ۳۳ MGS پلی فنل وجود دارد این در حالی است که هویچ در هر ۱۰۰ گرم ۱۰ MGS و فلفل قرمز در حدود ۲۵ MGS پلی فنل دارد. افزایش مصرف آنتی اکسیدان با خوردن تره فرنگی می تواند تاثیر زیادی بر سلامت و توانایی دفع بیماری داشته باشد.