۸ روش موثر برای درمان گل مژه

گل مژه یک عفونت ناشی از باکتری است که در نزدیکی چشم رخ می دهد و می تواند بر روی چشم تاثیرات مختلفی داشته باشد. گل مژه خارجی معمولا در غدد چربی واقع در حاشیه پلک یا همان پایه مژه ظاهر می شود. گاهی اوقات نیز این عفونت در داخل چشم ایجاد می شود. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند روش خانگی درمان گل مژه آشنا کنیم.

این عفونت معمولا با یک برآمدگی کوچک قرمز رنگ روی چشم آسیب دیده همراه است. این برجستگی ها پر از آب و چرک هستند و نباید ترکانده شوند. به دلیل آن که باکتری ها موجود در این برآمدگی، ممکن است با ترکاندن پخش شده و تولید گل مژه بیشتری کنند.

مشکل این است که معمولا گل مژه جدید، درناک تر از گل مژه قبلی است. اما خبر خوب این است که این عارضه خطری برای چشم و سلامت عمومی بدن ندارد. عمر این عفونت بر روی چشم معمولا یک هفته است. بعد از این مدت، و زمانی که سیستم ایمنی بدن باکتری های را خنثی کند، بدون ایجاد آسیب از بین می روند.

عوارض این عفونت نادر است. اما گاهی قادر است باعث تحریک قرنیه و شده و یا عفونتی ایجاد کند که باعث تغییر شکل پلک شود. علائم ظاهری که نشان می دهد مبتلا به گل مژه شده اید عبارتند از:

  • احساس افتادگی پلک
  • قرمزی در خط مژه
  • حساسیت به نور
  • پلک زدن بیش از حد
  • ترشح اشک غیر قابل کنترل
  • تاری دید

چرا گل مژه ایجاد می شود؟

عفونت های باکتریایی علت اصلی ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری ها عموما به دلیل مسدود شدن غدد چربی در چشم ایجاد می شود. هنگامی که این غدد مسدود می شوند، اجازه می دهند که عفونت به بلوغ برسد. این فرآیند همان فرآیندی است که موجب ایجاد اشکال مختلف آکنه بر روی صورت، قفسه سینه یا گردن می شود.

عوامل دیگری که باعث ظاهر شدن آن می شوند عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت
  • رژیم غذایی نامناسب
  • دست زدن بیش از حد به چشم
  • استفاده از حوله آلوده
  • کم شدن آب بدن
  • نقص سیستم ایمنی بدن

روش های خانگی برای درمان گل مژه

سیر

در حالی که هر ترکیب قوی، اگر به چشم مالیده شود می تواند باعث تحریک پوست شود، اما آب سیر با این که قوی است، کمک می کند تا به سرعت عفونت از بین برود. سیر به خاطر خواص ضد باکتری و ضد میکروبی اش، کمک خواهد کرد که زخم به سرعت التیام یابد.

برای استفاده از این درمان چند حبه سیر را کاملا له کنید. به طوری که آب آن خارج شود. سپس با تکه ای پنبه تمیز آب سیر را به محل عفونت بمالید. خواص این آب جذب پوست شده و به درمان گل مژه کمک می کند. فقط دقت کنید که سیر وارد چشمتان نشود.

سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل دارای بودن خواص قابض، می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. برای استفاده از این ماده، مقدار کمی سیب زمینی را با رنده ریز، رنده کنید و سپس به حالت دراز کش خوابیده و پلک خود را ببندید. بعد مقداری از آن را روی پلک گذاشته و چند دقیقه صبر کنید. اگر نمی خواهید خود سیب زمینی را روی پلک بگذارید آب خارج شده از رنده سیب زمینی را با پنبه تمیز به پلک بمالید.

حفظ بهداشت

یکی از علل اصلی ایجاد گل مژه، عدم رعایت بهداشت است. پس به محض این که متوجه ایجاد آن بر روی پلک شدید منطقه ای که درد دارید و یا آلوده شده است را به محلول های شستشوی صورت، پاکسازی کنید.

محلول چای بابوبه و چای سبز

پس از نوشیدن یک فنجان چای کیسه ای سبز یا چای بابونه، کیسه های چای را در یخچال نگه دارید. هنگامی که سرد شدند، آن ها را مستقیما روی چشم خود قرار دهید. ترکیبات آنتی اکسیدانی در چای به سرعت با عفونت مبارزه کرده، و شما را از شر گل مژه خلاص می کند.

اگر چای کیسه ای این دو ماده را نداشتید می توانید مقداری چای سبز و گل بابوبه خشک را از عطاره تهیه کرده و آن را غلیظ و با مقدار کمی آب دم کنید. سپس پنبه ای را در آب چای سرد شده فرو کرده و آن را بر روی چشم بگذارید.

آلوئه ورا

۸ روش موثر برای درمان گل مژه
۸ روش موثر برای درمان گل مژه

همان طور که می دانید این گیاه خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. پس در درمان بیماری های پوستی و التهابی، موثر است. برای بهره مندی از این گیاه مقداری از ژل داخل آن را با یک پنبه تمیز بر روی گل مژه بمالید. این درمان را چند بار در روز انجام دهید تا علائم عفونت کم کم از بین برود.

پیاز

با وجود شهرتش برای به گریه انداختن، پیاز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است و خواص ضد باکتری قوی دارد. به همین دلیل می تواند باکتری ها موجود در عفونت را به سرعت از بین ببرد. شما می توانید به مانند روشی که در درمان سیب زمینی ذکر کردیم از این ماده استفاده کنید. اگر نمی خواهید چشمتان زیاد بوی پیاز بگیرد کافی است یک تکه پیاز را بریده و چند دقیقه بر روی چشم قرار دهید. با استفاده از این روش قطعا کمی اشکتان در می آید. این طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

جعفری

۸ روش موثر برای درمان گل مژه
۸ روش موثر برای درمان گل مژه

مواد تشکیل دهنده فعال در این گیاه می تواند به شما کمک کند گل مژه را سم زدایی کرده و باکتری ها و چرک موجود در آن را از بین ببرید. این گیاه سرعت فرایند درمان را افزایش داده و التهاب و تورم را کاهش می دهد. برای این روش درمان گل مژه مقداری جعفری را در آب بریزید و بجوشانید. اجازه دهید آب محلول کم شود. سپس باقی مانده سبزی را در آب له کرده و از صافی رد کنید. محلول را سرد کرده و از آن به عنوان یک تونیک برای شستن چشم استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه هم دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می تواند برای چشم و عفونت های آن خوب باشد. برای استفاده از این روش به شیوه زیر عمل کنید:

  • مقدار کمی زردچوبه و آب را مخلوط کرده و به جوش آورید.
  • سپس با یک پارچه تمیز و یا پنبه بهداشتی محلول را روی چشم بمالید.
  • اگر در طول روز ۲ الی ۳ بار از این درمان استفاده کنید، روند بهبودتان سرعت می یابد.

فقط به یاد داشته باشید که زردچوبه می تواند پوست پلک را زرد کند. اما تصور می کنم ارزش کاهش درد گل مژه را داشته باشد.

اگر چه بیشتر گل مژه ها بی ضرر هستند، اما هیچ کس نمی تواند انکار کند که آنها در حال تحریک کردن چشم هستند و می توانند در برخی موارد پیچیده شوند.

به همین دلیل، اگر متوجه شدید که چشمتان زیاد گل مژه می زند، بهتر است که با چشم پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که مشکل جدی تری ندارید.