آب درمانی ژاپنی

آب درمانی ژاپنی شامل نوشیدن چندین لیوان آب هم دما با دمای اتاق است که هر روز صبح هنگام بیدار شدن از خواب انجام می شود. برخی از متخصصان ادعا کرده اند که این عمل می تواند مشکلات زیادی از یبوست و فشار خون بالا گرفته تا دیابت نوع ۲ و سرطان را درمان کند.

با این حال بسیاری از این ادعاها اغراق شده اند یا توسط تحقیقات علمی تایید نشده اند. در این مقاله مجله پیام سلامت فواید، خطرات و اثربخشی آب درمانی ژاپنی بررسی شده است. با ما همراه شوید.

آب درمانی ژاپنی چیست؟

آب درمانی ژاپنی در طی سنتی ژاپنی و در بین ژاپنی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان شامل نوشیدن آب هم دما با اتاق یا آب گرم، با معده خالی و پس از بیدار شدن از خواب است. ژاپنی ها برای تمیز کردن دستگاه گوارش و تنظیم سلامت روده است از این روش درمانی استفاده می کنند. طبق گفته طرفداران، این نوع درمان می تواند بیماری های مختلفی را بهبود بخشد.

علاوه بر این، طرفداران آب درمانی ژاپنی ادعا می کنند که آب سرد برای بدن مضر است. زیرا می تواند باعث شود چربی ها و روغن های موجود در مواد غذایی در دستگاه گوارش سفت شده و در نتیجه سرعت هضم غذا کم شود. کاهش این سرعت باعث بیماری می شود.

این درمان شامل مراحل زیر است که باید روزانه تکرار شود:

  • هنگام بیدار شدن و قبل از مسواک زدن ۴ تا ۵ بار و هر بار ۳/۴ فنجان (۱۶۰ میلی لیتر) آب هم دما با دمای اتاق را با معده خالی بنوشید و قبل از خوردن صبحانه ۴۵ دقیقه صبر کنید.
  • برای خوردن هر وعده غذایی، فقط ۱۵ دقیقه وقت بگذارید و حداقل ۲ ساعت بعد از غذا خوردن چیزی نخورید.

به گفته پزشکان، آب درمانی ژاپنی باید در دوره های مختلفی انجام شود تا بتوان به کمک آن بیماری های مختلف را درمان کرد. در ادامه چند مثال آورده شده است:

  • یبوست: ۱۰ روز
  • فشار خون بالا: ۳۰ روز
  • دیابت نوع ۲: ۳۰ روز
  • سرطان: ۱۸۰ روز

اگر چه نوشیدن آب زیاد ممکن است به درمان یبوست و فشار خون کمک کند؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب درمانی ژاپنی می تواند دیابت یا سرطان نوع ۲ را درمان یا معالجه کند. با این حال نوشیدن آب زیاد در طول روز ممکن است خواص زیادی برای بدن به همراه داشته باشد.

فواید آب درمانی ژاپنی برای بدن

اگرچه طرفداران آب درمانی ژاپنی معتقدند که این روش درمانی برای بسیاری از بیماری ها مفید است؛ اما درمانی مؤثر برای همه آنها محسوب نمی شود. این در حالی است که نوشیدن بیشتر آب در طول روز می تواند منجر به مزایایی برای بدن شود. علاوه بر این، پیروی از این پروتکل درمانی ممکن است منجر به کاهش وزن شود. زیرا نوشیدن آب می تواند باعث شود کالری مصرفی خود را در طول روز محدود کنید. مهمترین فوایدی که این روش درمانی برای بدن به همراه دارد عبارتند از:

افزایش مصرف آب

استفاده از آب درمانی ژاپنی شامل نوشیدن چندین لیوان آب در ابتدای روز است. به این ترتیب استفاده از این روش بدن را آبرسانی می کند. هیدراتاسیون کافی فواید زیادی برای بدن دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بهبود عملکرد مغز
  • پایدار شدن سطح انرژی بدن
  • تنظیم دمای بدن
  • تنظیم فشار خون

علاوه بر این نوشیدن آب زیاد ممکن است به جلوگیری از یبوست، سردرد و تشکیل سنگ در کلیه ها کمک کند.

اکثر افراد فقط برای رفع عطش و تشنگی خود مایعات می نوشند. این در حالی است که اگر فعالیت بدنی دارید؛ در بیرون از منزل کار می کنید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید؛ باید آب بیشتری نسبت به زمانی که هدفتان رفع عطش است استفاده کنید.

آب درمانی ژاپنی
آب درمانی ژاپنی

کاهش کالری مصرفی

استفاده از آب درمانی ژاپنی ممکن است از طریق محدود کردن کالری دریافتی به شما در کاهش وزن کمک کند.

اول از همه این که اگر نوشیدنی های شیرین شده با قند مانند آبمیوه های صنعتی یا نوشابه را با آب جایگزین کنید؛ کالری دریافتی شما به طور خودکار کاهش می یابد. همین اقدام ساده به طور بالقوه باعث می شود چند صد کالری در روز کمتر استفاده کنید. علاوه بر این خوردن وعده های غذایی فقط در مدت ۱۵ دقیقه و اجتناب از خوردن هر نوع خوراکی در طول ۲ ساعت بعد از خوردن غذا، ممکن است کالری دریافتی شما را محدود کند.

سرانجام این که نوشیدن آب بیشتر ممکن است به شما احساس سیری بیشتری بدهد و باعث شود کالری کلی کمتری از طریق خوردن مواد غذایی وارد بدن کنید.

البته با این وجود تحقیقاتی که در مورد تأثیر مصرف آب بر روی کاهش وزن انجام شده اند؛ نتایج متناقضی داشته اند. برخی از مطالعات نتایج مثبتی را نشان داده اند و برخی دیگر هیچ تاثیری در این زمینه نشان ندادند.

چرا بدن به آب احتیاج دارد؟

آب برای انجام بیشتر فرآیندهای بدن در طی روز بسیار ضروری و حیاتی است. وقتی آب می نوشید، ذخایر بدن را دوباره پر می کنید. بدون مصرف آب کافی، بدن و اندام های شما نمی توانند به درستی کار کنند.

مزایای خوردن آب کافی در طول روز عبارتند از:

  • دمای بدن را در حد طبیعی نگه می دارد.
  • روان کننده عالی است و مفاصل را محکم می کند.
  • از ستون فقرات و بافت های دیگر محافظت می کند.
  • به شما در از بین بردن ضایعات بدن از طریق ادرار، تعریق و دفع روده کمک می کند.

نوشیدن آب کافی همچنین می تواند ظاهر پوست را شاداب و با طراوت نگه دارد. یادتان نرود که آب پوست را سالم می کند. پوست بزرگترین عضو بدن شماست. وقتی آب زیادی می نوشید؛ می توانید پوست را سالم نگه داشته و آن را به درستی آبرسانی کنید. از آنجا که آب کالری ندارد؛ یک ابزاری عالی برای مدیریت و کنترل وزن است.

عوارض جانبی و نکاتی که باید رعایت کنید

آب درمانی ژاپنی ممکن است با عوارض جانبی و موارد احتمالی همراه باشد. مسمومیت با آب یا خوردن بیش از حد آب هنگامی اتفاق می افتد که در مدت زمان کوتاهی، مقدار زیادی آب می نوشید. نوشیدن مایعات زیاد باعث می شود که خون با کمبود نمک مواجه شود.

کمبود نمک یک وضعیت جدی است که می تواند منجر به مرگ شود. اما در بدن افراد سالم که کلیه های آنها می توانند به سرعت از شر مایعات اضافی خلاص شوند؛ وقوع این اتفاق نادر است. افرادی که در معرض خطر ابتلا به هیپوناترمیا قرار دارند شامل افرادی هستند که دارای مشکلات کلیوی بوده، در رشته های استقامتی ورزش می کنند و افرادی که از داروهای محرک استفاده می کنند.

برای امنیت بیشتر سعی کنید در هر ساعت بیش از ۴ فنجان (۱ لیتر) مایعات مصرف نکنید. زیرا این حداکثر مقداری است که کلیه های یک فرد سالم می توانند به یکباره از عهده آن برآیند.

نکته منفی دیگر در مورد آب درمانی ژاپنی این است که رهنمودهای مربوط به زمان بندی وعده های غذایی و خوردن غذا در طی یک دوره ۱۵ دقیقه ای می تواند بسیار محدود کننده باشد.

اگر سعی دارید وزن خود را کاهش دهید؛ محدودیت بیش از حد در میزان کالری دریافتی می تواند منجر به افزایش وزن مجدد پس از اتمام دوره رژیم شود. محدود کردن کالری دریافتی باعث کاهش تعداد کالری هایی می شود که بدن در زمان استراحت می سوزاند. به این ترتیب ترشح هورمون گرلین افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث افزایش احساس گرسنگی می شود.

از این گذشته خوردن غذا در مدت ۱۵ دقیقه خطر پرخوری را به همراه دارد. به ویژه اگر در طول این مدت احساس گرسنگی‌تان بیشتر از حالت معمولی باشد. این می تواند باعث سوء هاضمه یا افزایش وزن شود.

آیا این روش درمانی واقعا موثر است؟

به عقیده طرفداران این روش، آب درمانی ژاپنی به عنوان درمانی برای انواع بیماری ها، از یبوست گرفته تا سرطان کاربرد دارد. اما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

این درمان ظاهراً روده را تمیز می کند و به تنظیم سلامت روده کمک می کند. اما هیچ تحقیقی تا کنون این موضوع را تأیید نکرده است. مصرف آب نسبت به سایر عوامل مانند رژیم غذایی تأثیر بسیار کمی بر روی تعادل باکتری ها در روده دارد.

علاوه بر این به نظر می رسد که فقط اجتناب از نوشیدن آب سرد از مهمترین ویژگی های مثبت این روش درمانی است. آب سرد باعث کاهش دما در دستگاه گوارش می شود و ممکن است فشار خون را در بعضی از افراد کمی افزایش دهد. اما باعث نمی شود چربی ها در دستگاه گوارش جامد شوند.

قبل از استفاده از آب درمانی ژاپنی برای معالجه بیماری های خود، باید این موضوع را با یک پزشک متخصص مطرح کرده و در مورد این درمان از او مشورت بگیرید. این نکته نیز حائز اهمیت است که نباید از آب درمانی ژاپنی به عنوان جایگزینی برای درمان دارای مجوز استفاده شود.

نکته آخر

آب درمانی ژاپنی شامل زمان بندی وعده های غذایی و مصرف زیاد آب است. ظاهراً این درمان بیماری های مختلف را بهبود می دهد و روده را پاک می کند. با این حال شواهد علمی وجود ندارد که اثبات کند این روش درمانی واقعا موثر است.

هیدراتاسیون کافی فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما آب درمانی ژاپنی نمی تواند هیچ یک از بیماری های ذکر شده در این مقاله را به تنهایی و به طور کامل درمان یا معالجه کند.

اگر به بیماری هایی که ادعا می شود آب درمانی ژاپنی می تواند به درمان آنها کمک کند مبتلا هستید، باید قبل از هر چیز با پزشک معالجه خود مشورت کنید.

منابع:

  1. How Much Water You Need to Drink
  2. Mild dehydration impairs cognitive performance and mood of men
  3. Mild dehydration affects mood in healthy young women
  4. The association between water intake, body composition and cardiometabolic factors among children – The Cuenca study
  5. Narrative Review of Hydration and Selected Health Outcomes in the General Population
  6. Negative, Null and Beneficial Effects of Drinking Water on Energy Intake, Energy Expenditure, Fat Oxidation and Weight Change in Randomized Trials: A Qualitative Review
  7. When plenty is too much: water intoxication in a patient with a simple urinary tract infection
  8. Changes in Energy Expenditure with Weight Gain and Weight Loss in Humans
  9. Chronic water insufficiency induced kidney damage and energy dysregulation despite reduced food intake, which improved gut microbiota in female rats
  10. Gastrointestinal thermal homogeneity and effect of cold water ingestion