مصرف آجیل و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

مصرف حداقل ۲ اونس (۶۰ گرم) آجیل در هر هفته ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این فرایند می تواند خطر مرگ را برای بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحله III به بیش از نصف کاهش دهد. این جمله نتیجه گیری یک مطالعه جدید است که در مجمع سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) در سال ۲۰۱۷ ارائه شده است. بنابراین طبق این جمله می توان گفت که آجیل و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با یکدیگر در ارتباط هستند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که بر اساس تحقیقات، مصرف آجیل و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ چه ارتباطی با یکدیگر دارند.

ارتباط مصرف آجیل و کاهش خطر ابتلا به سرطان

به گفته محققان انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری حدود ۹۵،۵۲۰ مورد جدید سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است.

برای بیماران مبتلا به سرطان کولون که در مرحله III، مرحله ای که سرطان به غدد لنفاوی یا بافت های مجاور گسترش یافته است، قرار دارند میزان بقای ۵ ساله از ۵۳ درصد تا ۸۹ درصد متغیر است.

با این حال، مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده منظم از آجیل ممکن است احتمال عود سرطان را پس از درمان برای سرطان روده ای که در مرحله III است کاهش داده و شانس زنده ماندن را بهبود دهد.

فندوق، گردو، بادام و همه آجیل های درختی، از  مزایای بالقوه ای برخوردار هستند که تمام آن ها نیز در مطالعات مختلف اثبات شده است.

برای مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ارتباط بین مصرف آجیل با کاهش خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک را اثبات کرد. در حالی که برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف این مواد می تواند برای سلامت قلب مفید باشند.

آخرین مطالعه که توسط دکتر Temidayo Fadelu، محقق موسسه Dana Farber Cancer و همکارانش در بوستون، MA انجام شد، به بررسی این مورد که آیا مصرف آجیل به خصوص گردو می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان کولون مفید باشد؟ پرداخته شد.

برای رسیدن به یافته هایی که منتج به این تحقیق شد، محققان داده های ۸۲۶ بیمار مبتلا به سرطان کولون که در مرحله III بودند را تجزیه و تحلیل کردند. بیماران گروه B بخشی از یک آزمایش بالینی سرطان بودند که در سال ۱۹۹۹ سرطانشان آغاز شده و شیمی درمانی را به اتمام رسانده اند.

برای نتیجه گیری، بیماران مجبور به تکمیل پرسشنامه غذایی شدند. دکتر Fadelu و همکارانش از این اطلاعات برای محاسبه مصرف هفتگی آجیل توسط بیماران مبتلا استفاده کردند.

آن ها نتیجه گرفتن که در افرادی که هر هفته حداقل ۲ اونس آجیل مصرف می کردند، نسبت به کسانی که اصلا آجیل نمی خوردند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ۴۲ درصد پایین تر بود و ۵۷ درصد خطر مرگ نیز کاهش یافته بود.

با این وجود، در تحقیقات دقیق تر، محققان دریافتند که تنها مصرف آجیل های درختی این مزایا را ارائه می دهد. مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی کاهش معنی داری در عود و پیشگیری از سرطان نداشت.

بر اساس نتایج آنها، دکتر Fadelu و همکارانش پیشنهاد می کنند که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، از آجیل در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

لازم به ذکر است که نویسندگان پیشنهاد نمی کنند که بیماران از آجیل به عنوان جایگزین شیمی درمانی و درمان های استاندارد دیگر برای سرطان روده بزرگ استفاده کنند. درواقع آن ها معتقدند که مصرف آجیل بطور چشمگیری علائم و روند بیماری را متوقف می کند. در عوض، بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ باید خوش بین باشند و از یک رژیم غذایی سالم، که شامل آجیل باشد نیز استفاده کنند.

در مطالعات آینده، محققان در حال برنامه ریزی هستند تا تاثیر مصرف آجیل را بر روی خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر بیماران در مراحل بعدی سرطان روده، بررسی کنند.