آخرین روش های درمان درد مزمن

دانشمندان همچنان در حال باز گشایی اسرار جایی از مغز هستند که درد را درک می کند. این گام های جدید در درک درد باعث شده است پزشکان درمان های جدید و متفاوتی را کشف کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به آخرین روش های درمان درد مزمن اشاره می کنیم.

آخرین روش های درمان درد مزمن

روش TENS

تحریک الکتریکی عصب پوست (TENS) یک وسیله کوچک است که می تواند در از بین بردن درد بسیار موثر باشد. این دستگاه ها بی خطر، غیر تهاجمی و یک جایگزین عالی برای داروهای ضد درد هستند. TENS به پد های چسبنده، به نام الکترود، که بر روی پوست قرار می گیرند، متصل می شود. TENS از طریق الکترود با مسیرهای عصبی بدن ارتباط برقرار کرده و به تغییر سیگنال های درد در مغز کمک می کند. در گذشته، TENS توسط پزشک تجویز می شد، اما در سال های اخیر، چندین نمونه خارج از نسخه آن در دسترس قرار گرفته است.

طب سوزنی

یک کشف اخیرا نشان داد که افراد مبتلا به درد مزمن اغلب سطح پایین تری از هورمون های حساس به نام اندورفین را در مایع نخاعی خود دارند. طب سوزنی استاندارد (در طی آن سوزن های کوچک و نازک به نقاط خاصی از بدن وارد می شوند) باعث می شوند که میزان اندورفین ها در بدن افزایش پیدا کنند. پزشکان اکنون می توانند این اثر را با سیم کشی سوزن ها تقویت کننده دارای بار الکتریکی ظریف، تحریک کنند.

آخرین روش های درمان درد مزمن
آخرین روش های درمان درد مزمن

تحریک محل با تزریق یا سوزن خشک

این روش با استفاده از سوزن های مشابه طب سوزنی، نوار هایی از عضلات را که باعث ایجاد درد در ناحیه ای از بدن می شوند، تحریک می کند. این تکنیک برای افراد مبتلا به درد لگن، ددر نیم تنه فوقانی بدن و سایر مناطق، مفید است.

داروهای بدون برچسب

مدت هاست که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان درد استفاده می شود. اما این داروها تنها داروهایی نیستند که می تواند تاثیر درد بر زندگی شما را کاهش دهند. داروهای توسعه یافته و تایید شده دیگری که برای شرایط دیگر تجویز می شوند نیز می توانند به کاهش درد کمک کنند.

به عنوان مثال، برخی از داروهای ضد تشنج می توانند اعصاب تحریک کننده را که باعث درد می شود، آرام کنند. بعضی از داروهایی که به طور سنتی برای بیماری های روانی از جمله اضطراب و افسردگی تجویز می شوند نیز ممکن است کمک کننده باشند. مواد فعال در این داروها با همان انتقال دهنده های عصبی ارتباط برقرار می کنند که باعث درد می شوند.

سم بوتولینوم

یکی از آخرین روش های درمان درد مزمن استفاده از سم است. سم بوتولینوم (بوتاکس) می تواند درد بیش از حد عضلات را تسکین دهد. مطالعات نشان داده اند که این سم در درمان درد آرنج تنیس بازان، میگرن، و برخی از انواع درد گردن موثر است.

پمپ درد

هنگامی که قرصی را می بلعید یا تزریق انجام می دهید، دارو از طریق جریان خون در بدن جریان پیدا می کند. سیستم های به کار رفته در روش های اینتراکتال تحویل دارو، داروها را به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق می کنند. این روش ممکن است باعث تسکین سریعتر درد شود و همچنین خطر عوارض ناخواسته را کاهش دهد.

اکثر پمپ های درد، اپیوئید هایی از جمله مورفین را آزاد می کنند. از آنجا که این روش تهاجمی و گران است، اغلب برای افرادی که درد آنها به دیگر روش های درمان پاسخ نمی دهد، استفاده می شود.

اکسیژن پرفشار

با این درمان، میزان اکسیژن در بافت های بدن افزایش پیدا می کند. این روش در ابتدا برای درمان زخم ها در افراد مبتلا به درد مزمن استفاده می شد. با این حال، تحقیقات بسیار بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود چه کسی می تواند از این روش بهره ببرد و آیا استفاده از اکسیژن پرفشار امن ترین پروتکل درمان است؟