بسیاری از بیماری ها، از جمله آرتریت ناشی از التهاب مزمن در بدن است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان به این واقعیت اذعان دارند که برخی از مواد غذایی التهاب را در بدن افزایش می دهند. در حالی که برخی از مواد غذایی می تواند التهاب را پایین بیاورند. پاسخ التهابی با عملکرد ایمنی بدن ارتباط دارد. بخش عمده ای از قدرت سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش ما قرار دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که وقتی روده وضعیت خوبی ندارد، یک اثر دومینو مانند در بدن ایجاد می شود. این اثر واکنش های طبیعی سیستم ایمنی را مختل کرده و مکانیسم محافظتی که اساسا التهاب است را به یک دشمن تبدیل می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد ارتباط آرتریت و مواد غذایی صحبت کنیم.

اگر می خواهید بدانید که چه مواد غذایی برای این بیماران مفید است و چه مواد غذایی مضر، ما را تا انتها همراهی کنید.

انواع آرتریت

مهم است که بین دو نوع آرتریت تمایزقائل شوید:

  • استئوآرتریت (OA)
  • آرتریت روماتوئید (RA)

این دو نوع آرتریت علائم مشابه ای دارند و هر دو روی مفاصل تاثیر می گذارند، اما ریشه های آن ها متفاوت است. در حالی که OA معمولا بیماری مرتبط با سن است و به علت سایش و پارگی مفاصل رخ می دهد، اما RA ممکن است در هر زمان در زندگی ایجاد شده و به عنوان یک بیماری خودایمنی در نظر گرفته می شود.

یافته های پزشکی جدید در مورد استئوآرتریت

به طور سنتی OA به عنوان نوع آرتریت غیر التهابی در نظر گرفته می شد. با این حال، یافته های علمی جدید نشان می دهند که در هر دو مورد، التهاب با درجه پایین، علت اصلی تداخل مفصلی است، و تمایز بین این دو بیماری ممکن است به همان اندازه بزرگ باشد که تصور می شود. بنابراین، توصیه هایی که در زیر ارائه کرده ایم، اغلب می تواند در مورد هر دو بیماری به کار برده شود. اما قبل از اجرای هر گونه تغییری در رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنید.

ارتباط آرتریت و مواد غذایی
ارتباط آرتریت و مواد غذایی

ارتباط آرتریت و مواد غذایی بر اساس مطالعات پزشکی

یک مطالعه پزشکی نشان داد که تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) گزارش دادند که رژیم غذایی شان بر علائم RA آن ها تأثیر می گذارد. برای مبارزه با علائم آرتریت، به طور کلی توصیه می شود که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، وزن بدن خود را متعادل نگه دارید و میزان استرس خود را کاهش دهید.

بر اساس اعلام Arthritis Research UK، برخی مطالعات نشان داده اند که افرادی که گوشت قرمز زیادی می خورند بیشتر احتمال دارد التهاب مفاصل را تجربه کنند.

یک مطالعه پزشکی نیز اعلام کرده است که رعایت رژیم های گیاهخواری و وگان می تواند خطر آرتروز روماتوئید را کاهش دهد. اگر از این رژیم ها پیروی کنید، فقط باید مطمئن شوید که بدن شما با مقدار کافی مواد مغذی از منابع گیاهی تامین شده است.

شایع ترین کمبود های تغذیه ای در گیاهخواران و وگان ها عبارتند از:

  • کلسیم
  • سلنیوم
  • ویتامین B12
  • ویتامین D

اگر تصور می کنید که با رعایت رژیم غذایی معمول خود به اندازه کافی به این مواد مغذی دسترسی ندارید، از پزشک بخواهید که یک مکمل غذایی با کیفیت را برایتان تجویز کند.

آرتریت و مواد غذایی مفید برای این بیماری (بر اساس مطالعات علمی)

۱) ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳

ارتباط آرتریت و مواد غذایی
ارتباط آرتریت و مواد غذایی

تحقیقات نشان داده اند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ مانع از ایجاد التهاب در بدن می شود. بررسی های پزشکی در ۲۰ کارآزمایی کنترل شده تصادفی نشان داد که اسید چرب امگا ۳ برای درمان RA مفید است. گزارش های علمی مختلف نیز افزودند که علائم بیماران مبتلا به RA که مکمل های روغن ماهی را قطع می کنند، بدتر می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های چرب به راحتی در دسترس هستند، ماهی قزل آلا به عنوان یک منبع اصلی از این اسیدها معرفی می شود. در واقع، تمام ماهی ها حاوی امگا ۳ هستند، بنابراین شما نیازی به محدود کردن خود ندارید. با این حال، بالاترین مقدار امگا ۳ را می توانید در ماهی قزل آلا وحشی، ساردین و شاه ماهی پیدا کنید. به عنوان مثال، ۳ اونس ماهی قزل آلا وحشی، ۲ گرم از این اسیدهای چرب امگا ۳ را برای بدن شما تامین می کند.

علاوه بر این، مصرف ماهی های چرب می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد.

منابع گیاهی تامین کننده امگا ۳ به اندازه کافی مناسب نیستند

متاسفانه برای گیاهخواران و وگان ها، منابع گیاهی تامین کننده امگا ۳، یعنی تخم کتان و گردو، طیف کاملی از اسید های چرب ضروری را ندارند. این منایع فقط حاوی ALA (اسید آلفا لینولنیک) هستند. بدن نیاز دارد که امگا ۳ با زنجیره کوتاه (ALA) را به نسخه با زنجیره طولانی (EPA و DHA) تبدیل کند تا بتواند از آن استفاده کند. با این حال برخی مطالعات نشان داده اند که تبدیل ALA به DHA و EPA در بدن نسبتا کم است.

نسبت امگا ۶ به امگا ۳

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد آرتریت و مواد غذایی به خصوص اسیدهای چرب بدانید، رعایت نسبت امگا ۶ به امگا ۳ است. رژیم های مدرن حاوی امگا ۶ بیشتری نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

عدم تعادل در این دو اسید چرب اغلب علت التهاب است و باید با افزایش مصرف امگا ۳ و کاهش امگا ۶ آن را اصلاح کرد. یک مطالعه علمی اشاره کرد که افزایش نسبت امگا ۶ به امگا ۳ ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی داشته باشد. همان مطالعه اضافه می کند که اسیدهای چرب امگا ۶ می توانند با ایجاد التهاب ارتباط داشته باشند.

اسیدهای چرب امگا ۶ در روغن های گیاهی وجود دارند. بنابراین اغلب با مصرف غذاهای آماده و فست فودها، میزان ورودی این اسیدهای چرب به بدن افزایش پیدا می کند. بهترین کار برای حفظ تعادل بین این دو ماده این است که مصرف ماهی را افزایش دهید و از روغن هایی که امگا ۶ کمی دارند مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید.

۲) روغن زیتون خالص

همان طور که در بالا ذکر شد، روغن زیتون میزان امگا ۶ بدن شما را کاهش می دهد. این ماده بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه ای است. در تحقیقات علمی مختلفی تایید شده است که رعایت این رژیم غذایی با کاهش علائم RA ارتباط دارد.

مطالعات نشان داده اند که یک ترکیب در روغن زیتون مانع از تولید مواد شیمیایی می شود که التهاب به وجود می آورد. کارکرد این ماده در روغن زیتون بسیار شبیه مکانیسم داروهای ضد التهابی است.

۳) میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها

ارتباط آرتریت و مواد غذایی
ارتباط آرتریت و مواد غذایی

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها راه دیگری برای کاهش التهاب است. متخصصان تغذیه اغلب مصرف غذاهای رنگارنگ را توصیه می کنند. دلیل این متخصصان، زیبایی این مواد غذایی نیست، بلکه دلیل آن ها مربوط به سلامتی است. میوه ها و سبزیجات که رنگارنگ هستند باعث می شوند که فلاونوئیدها و کاروتنوئید های بیشتری را دریافت کنید. آن ها آنتی اکسیدان های قوی هستند.

مهمترین میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

  • توت ها
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو تنبل
  • هویج
  • گوجه فرنگی
  • ملون
  • پاپایا
  • انگور

۴) غلات کامل

طبق گزارش مجله American Journal of Clinical Nutrition، غلات کامل نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش می دهند و از این طریق از تشدید آرتروز جلوگیری می کنند.

ارتباط گلوتن و آرتریت چیست؟

برای پاسخ به پرسش های برخی از افراد که نگران ارتباط بین گلوتن و علائم شدید آرتروز هستند، بنیاد آرتروز یک مقاله در مورد “ارتباط بین گلوتن و آرتروز” نوشت. در این مقاله توصیه شده است که اگر حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک دارید، از مصرف غلات کامل اجتناب کنید. اما توصیه عمومی برای اجتناب از مصرف گلوتن وجود ندارد. در این مقاله اعلام شده است که اگر از آرتریت در کنار حساسیت به گلوتن و یا بیماری سلیاک رنج می برید، از مصرف گلوتن بپرهیزید.

این نکته را در نظر داشته باشید که تمام غلات حاوی گلوتن نیستند. بنابراین شما می توانید از غلات فاقد گلوتن زیر، با وجود ابتلا به آرتریت، حساسیت به گلوتن و یا بیماری سلیاک استفاده کنید:

  • دانه گل تاج خروس
  • گندم سیاه
  • ارزن
  • کوینوا
  • جو
  • برنج بنفش یا قهوه ای

۵) زنجبیل

زنجبیل از جمله داروهای ضد التهابی طبیعی محسوب می شود. نتایج مطالعات در مورد این ماده یکنواخت نیست، اما طبق برخی گزارش ها، این ریشه مانند دارو عمل می کند و التهاب را کاهش می دهد.

۶) زردچوبه (کورکومین)

ارتباط آرتریت و مواد غذایی
ارتباط آرتریت و مواد غذایی

کورکومین، مولکولی است که به زردچوبه رنگ طلایی و بسیاری از خواص را می دهد. سال هاست که تحقیقات علمی متعددی، تاثیر این ماده را بر روی بیماری های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است.

یک مطالعه علمی نتیجه گرفت که کورکومین به طور قابل توجهی پیشرفت بیماری OA را کاهش می دهد. یک بررسی پزشکی انجام شده بر روی مطالعات مختلف توصیه می کند که از کورکومین برای انواع اشکال آرتریت و احتمالا سایر بیماری های التهابی استفاده کنید.

زردچوبه در طب سنتی چینی (TCM) و طب آیورودای هندی برای درمان آرتریت استفاده می شود. برخی از متخصصان این علوم ادعا می کنند که زردچوبه درد مفصلی ناشی از آرتروز، التهاب و سفتی مربوط به آرتریت را کاهش می دهد.

۷) ویتامین C

ویتامین C نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و خطر ابتلا به RA را کاهش می دهد. منابع غنی از ویتامین C عبارتند از:

  • فلفل دلمه ای
  • پرتقال
  • انبه
  • توت فرنگی
  • کیوی
  • کلم بروکلی

توت ها به طور خاص ویتامین C زیادی دارند. بسیاری از متخصصان معتقدند که برای درمان آرتریت، بهتر است بر روی مواد غذایی حاوی ویتامین C تمرکز کنید نه مکمل های حاوی این ماده. زیرا مصرف مکمل ها در دوزهای بالا با آرتریت روماتوئید ارتباط دارند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آرتریت روماتوئید و ویتامین D

آشنایی با علائم اولیه بیماری استئوآرتریت

۷ روش طبیعی برای کاهش علائم و درمان آرتریت واکنشی

[/quote]

آرتریت و مواد غذایی مضر برای این بیماری (بر اساس مطالعات علمی)

اگر می خواهید بیماری خود را به کمک مواد غذایی کنترل کنید، علاوه بر مصرف مواد غذایی که در بالا ذکر کردیم، باید از مصرف مواد غذایی زیر نیز اجتناب کنید:

  • قند: مصرف قند چیزی به جز کالری خالص را وارد بدن شما نمی کند. این ماده سطح قند خون شما را افزایش می دهد. قند تاثیر منفی بر رشد التهاب و سلامت کلی بدن دارد. یک مطالعه پزشکی نشان داد که مصرف منظم نوشابه های قندی شیرین با افزایش خطر ابتلا به RA در زنان ارتباط دارد.
  • چربی های ترانس: این چربی ها در غذاهای فرآوری شده به وفور یافت می شود و مصرف آنها می تواند باعث التهاب شود. سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده را تا آنجا که امکان دارد کم کنید.
  • گوشت قرمز: مصرف بیش از حد گوشت قرمز با واکنش های التهابی در بدن ارتباط دارد.
  • نمک و سدیم: ما در طول روز و بدون آن که بدانیم، در حال مصرف نمک هستیم. این ماده در غذاهای فرآوری شده ای که بسیاری از افراد آن ها را دوست دارند، وجود دارد. مصرف بیش از حد نمک می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون یکی دیگر از عوامل خطر ساز برای ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن است. یک بررسی انجام شده بر روی مطالعات پزشکی نشان داد که مصرف زیاد سدیم ممکن است با ایجاد آرتریت روماتوئید همراه باشد.

منابع:

  1. Serum Vitamin D Level and Rheumatoid Arthritis Disease Activity: Review and Meta-Analysis
  2. Dietary risk factors for the development of inflammatory polyarthritis: evidence for a role of high level of red meat consumption
  3. A Potential Benefit of “Balanced Diet” for Rheumatoid Arthritis
  4. A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain
  5. Relative efficacies of omega-3 polyunsaturated fatty acids in reducing expression of key proteins in a model system for studying osteoarthritis
  6. Whole-grain consumption is associated with a reduced risk of noncardiovascular, noncancer death attributed to inflammatory diseases in the Iowa Women’s Health Study
  7. The Connection Between Gluten And Arthritis
  8. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis
  9. Glucosamine sulfate in the treatment of knee osteoarthritis symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled study using acetaminophen as a side comparator
  10. Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences