علل و درمان طبیعی موثر آروغ با بوی گوگرد (آروغ با بوی تخم مرغ گندیده)

آروغ زدن یکی از راه هایی است که بدن ما به کمک آن می تواند از گازهای اضافی معده خلاص شود. اما گاهی اوقات آروغ با بوی گوگرد از بدن خارج می شود. بدون در نظر گرفتن صدای ایجاد شده از آروغ، وجود بوی قوی گوگرد یا بوی تخم مرغ فاسد از آن می تواند بسیار مشمئز کننده باشد. بوی آروغ معمولا ناشی از چیزی است که می خورید. اما سوال این جاست که پس بوی گوگرد آروغ از کجا ناشی می شود؟

گاهی اوقات در اثر تجزیه مواد غذایی خاص در روده، گازی به نام سولفید هیدروژن (H2S) ایجاد می شود که عامل آروغ با بوی گوگرد یا بویی شبیه به تخم مرغ گندیده است. بنابراین اگر آروغتان بوی تخم مرغ می دهد به این دلیل نیست که تخم مرغ گندیده خورده اید. گاهی نیز استنشاق بوی تخم مرغ فاسد از آروغ نشان دهنده یک عفونت باکتریایی در معده است. گاهی نیز عوامل زیر موجب ایجاد این بو می شود:

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • رشد بیش از حد باکتری در روده
  • عفونت انگلی در روده

بسیاری از غذاهایی که حاوی گوگرد هستند می توانند موجب تغییر بوی آروغ شوند. این مقاله مجله پیام سلامت به شما کمک خواهد کرد که علت ایجاد آروغ با بوی گوگرد را بیابید و فرا بگیرید که چگونه این بو را در خانه به کمک درمان ها طبیعی از بین ببرید.

آروغ با بوی گوگرد به طور مستقیم به سیستم گوارش شما ارتباط دارد. به محض این که مواد غذایی را می جوید، سیستم گوارش شما برای استخراج مواد مغذی از آن، روند هضم را شروع می کند. دکتر جنیفر رابینسون متخصص گوارش می گوید که معده قبل از آن که غذا به روده کوچک و بزرگ برسد، آن را تجزیه می کند.

متخصصان موسسه The National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases می گویند که گاز با بلع بیش از حد هوا یا زمانی که باکتری ها در روده بزرگ غذاهای هضم نشده را تجزیه می کنند، تولید می شود. شرایطی مانند رشد بیش از حد باکتری در روده، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز می تواند باعث تولید گاز اضافی شوند.

متخصصان مجله Antioxidants & Redox Signaling می گویند که تجزیه غذاهای خاص باعث ایجاد گازی به نام سولفید هیدروژن (H2S) در روده می شوند. سولفید هیدروژن بوی بد تخم مرغ فاسد می دهد. این بوی سولفوریک از طریق دهان هنگام آروغ زدن و از مقعد با خروج گاز، متساعد خواهد شد.

علت ایجاد آروغ با بوی گوگرد

حالا که علت ایجاد آروغ را می دانید اجازه دهید به برخی از بیماری ها و غذاهایی که موجب ایجاد آروغ با بوی گوگرد می شوند، اشاره کنیم.

مصرف غذاهای حاوی گوگرد

مصرف مقدار زیادی از غذاهای حاوی گوگرد می تواند باعث ایجاد بویی شبیه تخم مرغ فاسد در آروغ شود. وقتی باکتری ها روده این غذاها را در سیستم گوارش تجزیه می کنند، سولفید هیدروژن تولید می شود و بوی آروغ و گاز خروجی از مقعد را تغییر می دهد.

اما این دلیل نمی شود که ما غذاهای حاوی گوگرد را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. این غذاها برای سلامت بدنمان مفید هستند. بر اساس گزارش مجله Nutrition & Metabolism، گوگرد سومین ماده معدنی فراوان در بدن ما است. اسیدهای آمینه گوگرد برای عملکرد مناسب سلول ها لازم است و باعث حذف سموم در بدن می شود.

البته، تخم مرغ نیز حاوی مقدار زیادی گوگرد است و خواص درمانی بسیاری از خوردن آن برای بدن ایجاد می شود. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و مطالعات نشان داده اند که مصرف تخم مرغ بیشتر، خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش نمی دهد.

مجله Pharmacology Research گزارش می دهد که سبزیجات حاوی برگ سبز یک منبع مهم از ترکیبات گوگردی است. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کلم بروکسل و تربچه رایحه تند و تیز خود را از گوگرد می گیرند. تحقیق انجام شده بر روی خواص سبزیجات برگ سبز نشان می دهد که این سبزیجات می توانند با از بین بردن مواد بالقوه سرطانزا از بدن به پیشگیری از سرطان کمک کنند. سبزی های برگ دار برای سالم نگه داشتن خون نیز سودمند هستند.

عفونت هلیکو باکتر پیلوری

یک عفونت باکتریایی در معده که ناشی از گونه از باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) است می تواند بوی آروغ را گوگردی کند. عفونت H. پیلوری مسئول زخم معده، گاستریت مزمن، نفخ شکم با افزایش گاز است.

مجله Clinical Gastroenterology گزارش داد که عفونت هلیکوباکتر پیلوری باعث تجمع سولفید هیدروژن و دیگر ترکیبات گوگردی در روده می شود. بوی بد دهان (بوی بد دهان) و آروغ با بوی گوگرد از جمله عوارض این عفونت است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید، ایجاد آروغ با بوی گوگرد نیز برایتان طبیعی است. تصور می شود که IBS توسط ناراحت در دستگاه گوارش و یا اختلالات در روده و یا سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. با این حال، پزشکان دقیقا در مورد علت IBS مطمئن نیستند. سندرم روده تحریک پذیر علاوه بر ایجاد آروغ با بوی گوگرد ممکن است موجب اسهال پس از خوردن غذا، درد ناشی از گاز در قفسه سینه، و ترشح مقعد نیز شود.

واقعیت این است که سندرم روده تحریک پذیر، می تواند سطوح بالایی از سولفید هیدروژن در تنفس تولید کند. این واقعیت در مطالعه منتشر شده در مجله Breath Research ثابت شده است. محققان دریافته اند که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر اغلب با رشد بیش از حد باکتری در روده مواجه هستند. این رشد خارج از کنترل باعث می شود سولفور بیشتری در روده تولید شده و از طریق دهان با تنفس یا آروغ زدن خارج شود.

رشد بیش از حد باکتری

رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک (SIBO) باعث ایجاد آروغ با بوی گوگرد می شود. باکتری ها برای تجزیه غذا مورد نیاز هستند. اما رشد بیش از حد آن ها، موجب تولید سولفید هیدروژن بیشتری می شود. متخصصان مجله Gut and Liver توضیح می دهند که تخمیر و باکتری های موجود در روده ها می توانند باعث تجمع گازهایی مانند سولفید هیدروژن، متان و دی اکسید کربن شوند. در تحقیقات انجام شده توسط این محقیق آزمون تنفسی که برای تشخیص SIBO استفاده می شود، حضور سولفور هیدروژن را در نفس افراد مبتلا، تایید کرده اند. علاوه بر ایجاد آروغ با بوی گوگرد رشد بیش از باکتری موجب ایجاد علائم زیر می شود:

  • درد شکم بعد از خوردن غذا
  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش وزن بدون علت
  • مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و یا روزاسه

آلودگی به انگل

یکی از نشانه های عفونت انگلی در روده کوچک آروغی است که بوی سولفوریک می دهد. عفونت انگلی معمولا با نوشیدن یا خوردن غذاها و آب آلوده ایجاد می شود. سایر علائم عفونت انگلی در دستگاه گوارش عبارتند از:

  • اسهال آبکی
  • لکه های سفید در مدفوع
  • نفخ
  • دفع گاز زیاد از مقعد

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد است نشان می دهد که انگل ژیاردیا می تواند بر روی روده تاثیر گذاشته و باعث ایجاد سولفید هیدروژن بیشتری شود. دکتر چارلز پاتریک دیویس متخصص وبسایت eMedicineHealth می گوید که “آروغ با مزه گوگرد” یکی از علائم اصلی عفونت انگلی است.

اگر تجربه علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال به مدت یک تا دو هفته
  • کاهش وزن بدون علت
  • نفخ
  • آروغ زدن مکرر که دارای بوی گوگرد است

چطور به طور طبیعی از شر آروغ با بوی گوگرد خلاص شویم؟

راه های بسیاری برای کاهش محتوای سولفید هیدروژن در روده وجود دارد. این داروهای خانگی طبیعی به جای پوشش بوی دهان، به درمان منبع آروغ با بوی گوگرد کمک می کنند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

یکی از اولین گام ها برای کاهش بوی گوگرد آروغ و نفس، نوشیدن مقدار زیادی آب است. به گفته دکتر مایکل پیکو متخصص کلینیک مایو، آب به هضم مواد غذایی و تسهیل تجزیه مواد مغذی کمک کرده و می تواند جذب بدن را بالا ببرد.

به غیر از کمک به افزایش هضم غذا، آشامیدن آب دارای خواص درمانی بسیاری است. آب کمک می کند تا وزن کم کنید و مفاصلتان مرطوب و نرم بماند. درمان گرگرفتگی و دفع مواد زائد و سموم نیز از دیگر خواص نوشیدن آب است.

کاهش مصرف غذاهای حاوی گوگرد

اگر بوی گوگرد تنفس یا آروغتان موجب آزارتان شده است می توانید مواد غذایی که حاوی ترکیبات گوگرد است را کمتر مصرف کنید. با توجه به توصیه متخصص تغذیه دکتر الیزابت وارد، سیر و پیاز معمولا بوی گوگرد را بیشتر می کند یا باعث می شود بوی گوگرد بیشتر باقی بماند. این مواد با جذب به جریان خون موجب می شوند که از طریق بازدم نیز این بو ایجاد شود. همان طور که گفتیم مواد غذایی حاوی گوگرد برای بدن ضروری هستند، بنابراین حذف کامل آن ها را توصیه نمی کنیم. بلکه بهتر است موادی غذایی گوگردی که بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می دهند را شناسایی کرده و از مصرف آن ها اجتناب کنید.

عسل مانوکا

اگر بوی تخم مرغ آروغ از عفونت های باکتریایی ناشی شده باشد با خوردن عسل می توانید آن را درمان کنید. عسل مانوکا خواص قدرتمند ضد باکتری دارد که می تواند به درمان عفونت های داخلی کمک کند. ضمن این که برای درمان موضعی عفونت های پوستی نیز مفید است. عسل یک منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

مجله Sultan Qaboos University Medical گزارش داد که خوردن عسل مانوکا به طور موثر می تواند موجب از بین رفتن باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث التهاب معده و زخم های گوارشی می شود، خواهد شد. گزارش شده است که عسل برای افزایش هضم و حفاظت از پوشش معده نیز مفید است.

شما باید یک قاشق چای خوری از عسل مانوکا را ۳ بار در روز برای کمک به درمان عفونت H. پیلوری مصرف کنید. درمان گلو درد، کمک به درمان زخم های پوستی و تسکین علایم سندرم روده تحریک پذیر از دیگر خواص عسل است.

موم

موم می تواند به بهبود بوی بد دهان و کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در آروغ کمک کند. موم توسط زنبورها ساخته شده و حاوی خواص ضد ویروس، ضد باکتری، و ضد التهابی است. مطالعات انجام شده بر روی اثرات دارویی خوردن موم نشان می دهد که سیستم گوارشی با خوردن این ماده تقویت می شود. یک مطالعه نشان داد موم می تواند به درمان آروغ با بوی گوگرد کمک کند.

ماست

ماست خام حاوی پروبیوتیک است. پروبیوتیک باکتری های سالمی هستند که اثربخشی سیستم گوارش و تجزیه غذا را بهبود می دهند. ماست پروبیوتیک ساده برای تسکین دستگاه گوارش و مدیریت بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر مفید است.

پزشکان WebMD معتقدند که ماست پروبیوتیک می تواند به کاهش ترکیبات گوگردی کمک کرده در نتیجه بوی بد دهان کم می شود. آنها نشان داده اند که مصرف ماست که حاوی گونه ای از باکتری به نام لاکتوباسیل ها و استرپتوکوک است مفیدتر می باشد.

سرکه سیب

محتوای اسید استیک در سرکه سیب برای افزایش تعداد باکتری های خوب در روده مفید است و ممکن است آروغ با بوی گوگرد را درمان کند. متخصصان مجله Agricultural and Food Chemistry گزارش می دهند که سرکه سیب می تواند به کاهش التهاب در روده و درمان مشکلات گوارشی کمک کند. آزمایشات بالینی نشان داده اند که اسید استیک به افزایش باکتری ها لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم منجر می شود.

برای استفاده از سرکه سیب ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و دو بار در روز آن را مصرف کنید. برای بهبود طعم و مزه و تقویت قدرت درمانی آن، می توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید.

چای بابونه

دمنوش بابونه می تواند به کاهش گاز در دستگاه گوارش و آروغ با بوی گوگرد کمک کند. بابونه یک ماده ضد التهابی طبیعی است که به تسکین دستگاه گوارش و جلوگیری از حالت تهوع، اسهال و استفراغ منجر می شود.

مطالعات مختلف بر روی خواص دارویی بابونه نشان می دهد که این ماده برای درمان اختلالات گوارشی مناسب است. تحقیقات نشان داده اند که  برطرف کردن گاز در دستگاه گوارش، تسکین معده درد و کاهش علائم زخم معده از جمله خواص دیگر این ماده است.

نعنا

نعنا گیاه دیگری است که می تواند آروغ با بوی گوگرد را درمان کند. حتی اگر فقط یک قطره عرق نعنا خالص در یک فنجان چای گیاهی وجود داشته باشد می تواند به بهبود هضم و از بین بردن بوی گوگرد کمک کند. محققان گزارش کرده اند که نعنا تولید سولفید هیدروژن در روده را مهار می کند.

جوش شیرین

جوش شیرین پتانسیل درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، از بین بردن درد زخم، و تعادل الکترولیت ها در بدن پس ناراحتی معده را دارد. جوش شیرین یک رفع کننده طبیعی بوی بد است و می تواند بوی تخم مرغ فاسد آروغ را کاهش دهد. مطالعه نشان داده اند که استفاده از جوش شیرین روی خمیر دندان به کاهش بوی دهان منجر شده و اثرات آن تا ۳ ساعت باقی خواهد ماند.

چای سبز

مانند نوشیدن مقدار زیادی آب برای کمک به هضم غذا، نوشیدن چای سبز نیز می تواند آروغ با بوی گوگرد را کم کند. چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار، می تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف کمک کند.

تحقیقی در ژاپن نشان می دهد که چای سبز  به منظور کاهش ترکیبات گوگرد در دهان مفید است. کافی است یک قاشق چای خوری برگ خشک شده چای سبز را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه دم کنید. از این نوشیدنی روزی ۲ الی ۳ بار برای از بین بردن آروغ گوگردی استفاده کنید.