آزمایش خون MPV ؛ این آزمایش به چه معنی است و چه چیزی درباره سلامت شما می گوید؟

آزمایش خون MPV حجم متوسط پلاکت در تعداد گلبول های قرمز خون شما را اندازه گیری می کند. نتایج آزمون MPV معمولا بخشی از آزمایش کامل خون (CBC) است. آزمایش CBC آزمایشی است که معمولا برای تشخیص همه بیماری ها تجویز می شود. اندازه متوسط پلاکت ها می تواند به پزشکان کمک کند تا برخی از اختلالات خون را شناسایی کنند و به تشخیص بیماری های موجود در بدن کمک می کند.

اگر حجم متوسط پلاکت ها کم باشد، نشان دهنده این است که پلاکت ها خیلی سریع از بین می روند. این اتفاق اغلب به علت بیماری های التهابی در بدن رخ می دهد و می تواند باعث کم خونی شود. آزمایش خونی که در آن MPV بزرگتر از حد معمول است می تواند نشان دهد که شما کمبود ویتامین D دارید یا در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستید.

در این مقاله مجله پیام سلامت شما خواهید آموخت که معنی آزمایش خون MPV چیست و حجم بالای پلاکت به چه معنا می باشد. همچنین در مورد بعضی از دلایل غیر طبیعی بودن MPV نیز اطلاعاتی را کسب می کنید.

آزمایش خون MPV چیست و برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرد؟

حجم متوسط پلاکت به طور معمول به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل سلول های خونی که پزشکان برای بررسی سلامت خون استفاده می کنند، شناخته می شود.

پلاکت ها گلبول های قرمز کوچکی هستند که برای لخته شدن خون ضروری می باشند. بر طبق اعلام مجله Blood Cells، آزمایش خون MPV برای تشخیص اختلالات پلاکتی استفاده می شود. کمبود MPV در آزمایش خون می تواند به تشخیص موارد زیر نیز کمک کند:

  • کمبود آهن
  • سپسیس
  • بیماری های التهابی
  • عفونت
  • کم خونی

میانگین بالا در حجم پلاکت ها برای تشخیص خطرات مرتبط با مشکلات قلبی عروقی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این عدد می تواند یک شاخص برای افراد در معرض خطر انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) و سکته مغزی باشد.

مقادیر دیگری که پزشکان در نتیجه آزمایش کامل سلول های خون به آن ها توجه می کنند عبارتند از:

محدوده MPV بالا، پایین و نرمال در آزمون های آزمایشگاهی چقدر است؟

محدوده استاندارد MPV

حجم متوسط پلاکت با واحد fL اندازه گیری می شود. طبق گزارش مجله Thrombosis Research، محدوده طبیعی MPV باید بین ۷٫۲ تا ۱۱٫۷ FL باشد.

MPV کم

MPV کم در آزمایش خون (کمتر از ۷) با وجود تعداد پلاکت های پایین در بدن می تواند به این معنی باشد که اختلال در تولید پلاکت در مغز استخوان وجود دارد.

گاهی به علت تجمع پلاکت ها، آزمایش خون، MPV را پایین تر از حد نرمال نشان می دهد. تجمع پلاکت ها به چه معناست؟ مجله Transfusion گزارش می دهد که ممکن است تجمع پلاکتی ناشی از روش انجام آزمایش باشد. با این حال، این حالت می تواند به علت حضور عفونت های ویروسی در خون نیز اتفاق بیفتد.

MPV بالا

MPV بالا در آزمایش خون (بیش از ۱۲) با تعداد پلاکت پایین می تواند به این معنی باشد که پلاکت ها به سرعت به سیستم گردش خون وارد می شوند.

علائم غیرطبیعی MPV در بدن

یکی از نشانه های کم بودن سطح MPV در آزمایش CBC این است که خون شما به راحتی لخته نمی شود.

به گفته دکتر چارلز پاتریک دیویس در MedicineNet، پایین بودن MPV می تواند مشکلی را در تولید پلاکت نشان دهد. این حالت می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • احساس خستگی تمام وقت
  • وقوع خونریزی طولانی
  • کبودی های غیر قابل توضیح
  • خونریزی شدید قاعدگی

ممکن است بیمار از ترومبوز ورید عمقی نیز رنج ببرد.

اگر میزان پلاکت بالا باشد، ممکن است علائم قابل مشاهده ای نداشته باشید. با این حال، بالا بودن سطح MPV می تواند نشان دهد که شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی عروقی هستید. این حالت می تواند نشانه های زیر را در پی داشته باشد:

چه عواملی باعث پایین بودن سطح MPV می شود؟

بیایید به جزئیات بیشتری در مورد اینکه پایین بودن MPV تا چه میزانی می تواند بر روی سلامت شما تاثیر بگذارد صحبت کنیم.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و بیماری التهابی روده

یکی از دلایلی که نتایج آزمایش خون شما کمبود MPV را نشان می دهد این است که شما بیماری التهابی در دستگاه گوارش دارید.

با توجه به گزارش مجله American Journal of Gastroenterology سطح MPV در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این موضوع نیز مشخص شد که بیماری های التهابی مثل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باعث کاهش حجم متوسط پلاکت ها می شود. این موضوع به پزشکان در تشخیص و نظارت بر فعالیت IBD کمک می کند.

مجله Digestive Diseases and Sciences گزارش داد که درمان IBD کمک می کند تا سطح MPV افزایش پیدا کند. هنگامی که بیماران مبتلا به بیماری کرون با داروهای ضد التهابی درمان می شدند، در طول یک دوره ۱۴ هفته افزایش معنی داری در MPV را شاهد بودند.

بیماری التهابی روده یکی از دلایلی است که موجب می شود سیستم گوارش شما به درستی کار نکند. این التهاب می تواند اسپاسم عضله شکم، اسهال پس از خوردن غذا و ناراحتی کلی در ناحیه شکمی ایجاد کند.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (RA) یکی دیگر از بیماری های التهابی است که می تواند سطح MPV را در خون پایین آورد.

مجله Rheumatology International در مورد مطالعه ای که در مورد کمبود MPV و بیماری های خود ایمنی انجام داده است گزارشی را منتشر کرده است. این گزارش نشان داد که حجم متوسط پلاکت در آزمایش خون CBC، در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید معمولا پایین است. نظارت بر فعالیت پلاکت ها می تواند به پزشکان کمک کند بهترین درمان را برای بیماری آرتریت تجویز و وضعیت را بهبود بخشند.

اگر از آرتریت رنج می برید، باید در مورد غذاهایی که می توانند به کمک یا تشدید بیماریتان کمک کنند اطلاعاتی را کسب کنید. بسیاری از افرادی که آرتروز دارند، امگا ۳ را به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب در مفاصل استفاده می کنند. زردچوبه نیز کمک می کند تا التهاب مفصلی کم شده و همزمان سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و عفونت های ویروسی

نتایج آزمایش خونی که نشان دهد حجم متوسط پلاکت ها کم است می تواند به تشخیص عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی کمک کند.

به گفته پزشکان کلینیک مایو، ویروس تنفسی سونسیتیال (RSV) یک عفونت شایع در افراد در تمام سنین است. این عفونت باعث سرفه خشک، آبریزش بینی، گلو درد و سردرد شدید می شود. معمولا، اقدامات خود مراقبتی برای درمان نشانه ها RSV کافی است.

مجله International Journal of Infectious Diseases گزارش داد که حجم متوسط پلاکت در موارد عفونت ویروس تنفسی سونسیتیال کاهش پیدا می کند. بررسی کمبود MPV می تواند به پزشکان کمک کند که میزان عفونت ویروسی را ارزیابی کرده و بهترین درمان را توصیه کنند.

داروهای خانگی طبیعی بسیاری وجود دارد که سلامت دستگاه تنفسی را بهبود می دهند. به عنوان مثال، سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند به تشخیص عفونت های قفسه سینه کمک کند.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و آپاندیسیت

پایین بودن نتایج آزمایش خون MPV می تواند به تشخیص آپاندیسیت حاد کمک کند.

یک مطالعه که در مجله Turkish Journal of Emergency Medicine منتشر شد گزارش کرد که تشخیص آپاندیسیت حاد می تواند دشوار باشد. با این حال، میزان MPV که به طور معنی داری کمتر از میانگین است و همراه با آن درد شکم وجود دارد می تواند ناشی از التهاب آپاندیس باشد. این اطلاعات می تواند به پزشکان کمک کنند تا آپاندیسیت را دقیق تشخیص دهند.

اگرچه آپاندیس در سمت راست پایین شکم قرار دارد، اما درد آپاندیسیت معمولا در هر دو طرف شکم شروع می شود.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و اختلالات خودایمنی

برخی از اختلالات خودایمنی مانند لوپوس می توانند با کمک پایین بودن سح MPV در نتیجه آزمایش خون مشخص شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که کم بودن سطح MPV می تواند در شناسایی لوپوس کمک کننده باشد. نتایج آزمایش خون که کاهش مقادیر MPV را نشان می دهد می تواند به پزشکان کمک کند تا میزان بیماری را تشخیص دهند.

پایین بودن نتیجه آزمایش خون MPV و برخی از سرطان ها

برخی از سرطان هایی که با مغز استخوان ارتباط دارند می توانند باعث کاهش MPV شوند. مجله Hematology گزارش داد که کم بودن MPV همراه با کاهش عرض توزیع پلاکتی (PDW) می تواند به تشخیص متاستاز مغز استخوان کمک کند.

خوب است که به یاد داشته باشید که کم بودن MPV در آزمایش خون به طور خودکار به این معنی نیست که سرطان در بدن وجود دارد. علل بسیاری برای کمبود MPV وجود دارد. اندازه گیری سطح پلاکت ها کمک می کند تا پزشکان بهترین دوره درمان را توصیه کنند.

چه عواملی باعث بالا بودن سطح MPV می شود؟

بیایید در مورد برخی از شایع ترین علل بالا بودن حجم متوسط پلاکت بیشتر صحبت کنیم.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و سپسیس

سپسیس یک وضعیت خطرناک است که باعث افزایش حجم متوسط پلاکت در خون می شود. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سپسیس می تواند یک عارضه عفونت در بدن باشد. این عفونت در خون ایجاد شده و می تواند سایر اعضای بدن را آلوده کند. بنابراین تشخیص سریع و دقیق برای ارائه بهترین درمان ضروری است.

مجله PLoS One گزارش داد که افزایش حجم متوسط پلاکت ها نشان دهنده بیماری و التهاب است. در موارد سپسیس، بررسی MPV یک راه برای تشخیص شدت عفونت و خطر شوک سپتیک است. افزایش گرانولوسیت های نابالغ نیز یکی دیگر از عواملی است که در آزمایش خون در زمان مشکوک بودن به سپسیس بررسی می شود.

بسیار مهم است که علائم و نشانه های سپسیس را بدانید. زیرا این علائم می توانند ترکیبی از عوامل مختلف باشند.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و کمبود ویتامین D

بزرگ بودن پلاکت ها بیشتر از حد طبیعی می تواند نشانگر این باشد که کمبود ویتامین D دارید.

کمبود ویتامین D بسیار رایج است. با این حال، کمبود این ویتامین می تواند به بسیاری از مشکلات دامن بزند. به عنوان مثال، آسم، فشار خون بالا، بیماری های التهابی، دیابت و افسردگی، گاهی به دلیل کمبود ویتامین D رخ می دهند.

مجله Annals of Laboratory Medicine گزارش داد که بین کمبود ویتامین D و بالا بودن سطح MPV ارتباط وجود دارد. این گزارش بیان کرد که این ترکیب می تواند به بیماری های قلبی و عروقی نیز منجر شود.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی

سطح بالای MPV می تواند به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی باشد.

مجله British Journal of Haematology گزارش داد که افزایش MPV در افراد می تواند به معنای افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی باشد. این موضوع به خصوص در کسانی که در حال حاضر بیماری عروق کرونر دارند صدق می کند.

۴ راه آسان برای کاهش ۸۰ درصدی خطر ابتلا به حمله قلبی وجود دارد. فعالیت جسمی، رعایت رژیم غذایی سالم، اجتناب از سیگار کشیدن و تغییر در سبک زندگی می تواند سلامت قلبی شما را افزایش دهد.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و فشار خون بالا

فشار خون بالا نیز می تواند بر روی MPV تاثیر بگذارد و سبب افزایش اندازه پلاکت ها شود.

در مورد ارتباط بین ترومبوز و التهاب، مجله Current Pharmaceutical Design گزارش داد که فشار خون بالا با MPV بالا ارتباط دارد. در این تحقیق پیشنهاد شد که کاهش فشار خون توسط تغییر در شیوه زندگی می توان به بهبود بیماری و کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی کمک کرد.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و کلسترول بالا

کلسترول خون بالا نیز می تواند میزان متوسط ​​پلاکت را افزایش دهد و شما را در معرض خطر بیماری های قلبی-عروقی قرار دهد. مجله Angiology گزارش داد که سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول HDL یا کلسترول خوب) اثر منفی روی شریان ها دارد. بیماران مبتلا به کمبود HDL دارای MPV بسیار بالایی نیز هستند.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و دیابت

اگر دچار دیابت هستید، ممکن است نتایج آزمایش خون MPV تان عدد بالایی را نشان دهد و بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی باشید.

با توجه به گزارش مجله Diabetes Investigation، بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت دارای سطح بالایی از کلسترول LDL (یا کلسترول بد)، MPV بالا و سطح بالای قند خون هستند. محققان نتیجه گرفتند که افزایش فعالیت پلاکتی می تواند باعث ایجاد دیابت شده و خطر بیماری های قلبی عروقی را بالا ببرد.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و پره اکلامپسی در دوران بارداری

یکی از شرایطی که پزشکان در دوران بارداری به خاطر آن خون را آزمایش می کنند، پره اکلامپسی است که یک عارضه بالقوه خطرناک در بارداری می باشد و با فشار خون بالا شناسایی می شود. محققان مجله Obstetrics and Gynaecology Research گزارش دادند که افزایش حجم متوسط پلاکت در دوران بارداری می تواند پیش بینی کند که آیا مادر در معرض خطر پره اکلامپسی می باشد یا خیر.

بالا بودن نتیجه آزمایش خون MPV و سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز می تواند سطح MPV را در خون افزایش دهد و شما را در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های تنفسی و پیری زودرس قرار دهد.

اگر سطح MPV کم یا زیاد باشد باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر نتایج آزمایش خون، MPV را کم یا زیاد نشان دهد، باید ابتدا علت پیدا شود. مطمئنا اگر بالا بودن سطح MPV نتیجه کمبود ویتامین باشد، مصرف ویتامین می تواند MPV را به میزان قابل قبولی کاهش دهد.

MPV بالا اغلب به این معنی است که  فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. بنابراین، برداشتن گام های مثبت برای بهبود سلامت قلب و عروق کمک خواهد کرد که سطح MPV کم شود.

برخی از غذاهایی که به سلامت قلب و شریان ها کمک می کنند عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • انواع توت ها
  • سیر
  • زردچوبه
  • روغن زیتون
  • چای سبز

این غذاهای سالم سلامت قلب شما را افزایش داده و به طور طبیعی گردش خون را بهبود می بخشد.