آشنایی با کلسیم و فواید آن برای بدن

کلسیم یک ماده معدنی است که بخش ضروری از استخوان و دندان است. عملکرد سیستم قلب، اعصاب و لخته شدن خون نیز نیاز به این ماده دارد.

فواید کلسیم

مصرف کلسیم می تواند فرآیند از دست دادن استخوان در زنان بعد از یائسگی و در مردان با ورود به سالمند را کند کند. کندی این فرآیند خطر شکستن استخوان را کاهش می دهد. کلسیم همچنین می توانند علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، به خصوص نوسانات خلقی، نفخ، میل شدید به غذا و درد راکاهش دهد.
همچنین شواهدی وجود دارد که کلسیم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به ویژه در میان افرادی که در مراحل اولیه سرطان قرار دارد را پایین خواهد آورد. کاهش فشار خون بالا، به خصوص در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و یا در زنان باردار از دیگر فواید کلسیم است.

آشنایی با کلسیم و فواید آن برای بدن
آشنایی باکلسیم

کلسیم به احتمال زیاد برای … موثر است

کلسیم به احتمال زیاد می تواند روند پوکی استخوان را در افرادی که از مواد مخدر حاوی کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند را کند کرده و به درمان استخوان های ضعیف نیز کمک کند.

افزایش تراکم استخوان جنین در زنان باردار با مصرف کلسیم و کاهش سطح هورمون تیروئید در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز از دیگر فواید احتمالی این ماده مفید است.
محققان معتقد هستند که این ماده می تواند منجر به درمان کلسترول بالا، جلوگیری از مسمومیت با فلوراید در کودکان، جلوگیری از سکته مغزی و کاهشوزن و چربی بدن در رژیم غذایی نیز شود.

کسیم احتمالا بر روی موارد زیر بی اثر است

این ماده مفید علاوه بر فواید بیشماری که دارد برای برخی از بیماری ها و مشکلات نیز بی اثر است. مانند جلوگیری از سرطان سینه و کاهش سطح سرب در زنان شیرده.

نگرانی های مصرف

این ماده برای بسیاری از افراد بی خطر و ماده امنی است اما می تواند برای برخی نیز عوارضی مانند تولید گاز و آروغ زدن را به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد از آن (بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز) ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

استفاده خود سرانه داروهای حاوی این ماده ممنوع است مگر در مواردی که توسط پزشک توصیه و تجویز شود. برای برخی از افراد مانند مبتلایان به بیماری اختلال غده پاراتیروئید و سارکوئیدوز نیز این ماده باید به دقت تجویز و مورد استفاده قرار گیرد.