آشنایی مختصر با داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند

تنها مصرف وعده های غذایی تند عامل ایجاد سوزش سر دل نیستند. بلکه برخی از داروها نیز می توانند این حالت را در بدن ایجاد کنند. بعضی از داروها باعث تحریک معده شده و منجر به سوزش سر دل می شوند. برخی نیز ممکن است ماهیچه انتهایی مری (LES) را شل کنند و باعث ورود اسید و غذاهای خورده شده به مری شوند. در هر صورت در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند اشاره خواهیم کرد.

معرفی داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند

NSAID ها

NSAID نام کوتاهی است که برای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می شود. این داروها داروهای تجویزی و خارج از نسخه (OTC) رایجی هستند که درد و تورم را درمان می کنند. آسپرین و ایبوپروفن دو نمونه از این داروها می باشند. شایع ترین عارضه جانبی NSAID ها سوزش سر دل است.

اگرچه این داروها باعث کاهش درد و تورم می شوند، اما سوزش معده هم به وجود می آورند. این داروها عاملی هستند که منجر به سوزش سر دل می شوند. در برخی موارد، NSAID ها می توانند معده را تحریک کرده و زخم کنند.

شما می توانید با خوردن غذا همراه با دارو، سوزش سر دل ناشی از NSAID ها را کاهش دهید. همچنین استفاده از آنتی اسیدهای OTC نیز می تواند کمک کند. هرگز NSAID ها را با الکل مصرف نکنید. اگر سوزش سر دل، معده درد یا خون در مدفوع دارید، از مصرف خودسرانه NSAID خودداری کنید و با پزشک تماس بگیرید.

مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم را کنترل می کند. آنها با شل کردن عضلات صاف اطراف رگ های خونی این وظیفه را انجام می دهند. از آنجایی که ماهیچه انتهایی مری از عضلات صاف تشکیل شده است، مسدود کننده های کانال کلسیم این عضله را نیز شل کرده و منجر به سوزش سر دل می شوند. اگر یکی از این داروها را مصرف کرده و سوزش مکرر دارید، مصرف خود را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.

داروهای آسم

حمله آسم می تواند باعث تشدید سوزش سر دل شود و LES را شل کند. بعضی از داروهای تجویزی برای بهبود آسم، به ویژه تئوفیلین، می توانند باعث افزایش سوزش سر دل شوند. این مشکل دو طرفه است به طوری که سورش سر دل نیز می تواند علائم آسم را بدتر کند. با پزشک خود در مورد درمان سوزش سر دل و آسم با داروهایی که این مشکلات را ایجاد نمی کنند صحبت کنید.

آشنایی مختصر با داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند
آشنایی مختصر با داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند

نیترات ها

این داروها درد قفسه سینه (آنژین صدری) را از بین می برند. زیرا باعث باز شدن عروق خونی می شوند تا خون مورد نیاز قلب تامین شود. نیتروگلیسیرین مثالی از این داروها است. نیترات ها از جمله داروهایی هستند که باعث سوزش سر دل می شوند. مانند بسیاری از داروهایی که باعث سوزش سر دل می شوند ، این داروها نیز LES را شل می کنند. به همین دلیل هم گاهی اوقات نیترات ها برای درمان آشالازی مورد استفاده قرار می گیرند. این بیماری اشاره به وضعیتی دارد که در آن LES خیلی ضخیم شده است.

مسدود کننده های آلفا

این داروها یک کلاس دیگر از داروهایی هستند که با آرام کردن ماهیچه های صاف در بدن وظیفه خود را انجام می دهند. LES نیز جزء این ماهیچه ها است. پزشکان مسدود کننده های آلفا را برای درمان فشار خون بالا تجویز می کنند. در مردان، این داروها برای تسکین انسداد ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات نیز استفاده می شود.

مهار کننده های PDE5

این داروها داروهای درمان اختلال نعوظ هستند. این داروها با آرام ساختن عضلات صاف به باز کردن رگ های خونی کمک می کنند. این داروها LES را نیز شل می کنند. برخی تحقیقات نشان داده اند که این داروها ممکن است انقباضات مری را که برای ورود غذا به معده مورد نیاز است، کاهش دهند. این عارضه نیز ممکن است منجر به سوزش سر دل شود.