آلرژی چشم چیست و چه نشانه هایی دارد؟

آلرژی چشم که به نام ورم ملتحمه آلرژیک نیز شناخته می شود، پاسخ نامطلوب سیستم ایمنی است و زمانی رخ می دهد که چشم با یک ماده تحریک کننده در تماس باشد. این ماده یک عامل آلرژی زا (آلرژن) شناخته می شود. آلرژن ممکن است گرده، گرد و غبار یا دود باشد.

سیستم ایمنی بدن به طور معمول از بدن در برابر مهاجمان مضر، مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت کرده و به دفع کردن بیماری ها کمک می کند. در افراد مبتلا به آلرژی چشم سیستم ایمنی بدن در برابر یک ماده آلرژی زا اشتباهی مرتکب شده و آن را عامل خطر در نظر می گیرد. این باعث می شود که سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی در برابر مواد آلرژی زایی که حتی بی ضرر هستند، منتشر کند. این واکنش منجر به علائم تحریک کننده متعددی مانند خارش چشم، قرمزی و آب ریزش می شود. در برخی از افراد، حساسیت چشم ممکن است به اگزما و آسم مرتبط باشد.

داروهای ضد حساسیت معمولا می توانند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کنند. اما افراد مبتلا به آلرژی شدید ممکن است نیاز به درمان های اضافی داشته باشند.

علائم آلرژی چشم چیست؟

علائم آلرژی چشم شامل موارد زیر می باشند:

  • خارش و سوزش چشم
  • آب ریزش چشم
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن دور چشم
  • تورم یا باد کردن پلک ها به خصوص در صبح

حساسیت ممکن است در یک چشم و یا هر دو چشم ایجاد شود. گاهی نیز این علائم با آبریزش بینی، احتقان یا عطسه همراه است.

تفاوت بین آلرژی چشم و قرمزی چشم چیست؟

کره چشم توسط یک غشاء نازک به نام ملتحمه پوشیده شده است. هنگامی که ملتحمه تحریک و ملتهب شود، التهاب ملتحمه رخ می دهد. ورم ملتحمه اغلب به عنوان چشم صورتی یا قرمزی چشم شناخته می شود. این باعث می شود چشم قرمز، آبکی و خارش دار شود.

اگر چه قرمزی و آلرژی چشم علائم مشابه ایجاد می کنند اما دو بیماری کاملا مجزا می باشند. آلرژی چشم توسط یک واکنش ایمنی نامطلوب به مواد خاص، مانند گرد و غبار یا گرده ایجاد می شود. اما قرمزی چشم با عوامل دیگر ایجاد می شود. این عوامل عبارتند از:

  • عفونت های باکتریایی
  • ویروس ها
  • لنزهای تماسی
  • مواد شیمیایی

بیماری قرمزی چشم که توسط یک عفونت باکتریایی یا ویروس ایجاد می شود معمولا باعث ایجاد ترشحات غلیظ بر روی چشم در شب می شود. این بیماری مسری است. اما آلرژی چشم واگیر دار نمی باشد.

چه عواملی باعث آلرژی چشم می شوند؟

آلرژی چشم توسط یک واکنش ایمنی نامطلوب به آلرژن خاص ایجاد می شود. واکنش توسط مواد حساسیت زا در هوا، از جمله موارد زیر می باشد:

  • گرده
  • شوره سر
  • قارچ
  • دود
  • گرد و خاک

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن با ایجاد تغییرات شیمیایی، به مبارزه با مهاجمان مضر مانند ویروس ها و باکتری کمک می کند. با این حال، در افراد مبتلا به آلرژی چشم، سیستم ایمنی بدن به اشتباه آلرژن بی ضرر را به عنوان یک مزاحم خطرناک شناسایی کرده و شروع به مبارزه با آن می کند. در همین بین ماده ای به نام هیستامین درون چشمی که با یک ماده آلرژی زا در تماس است منتشر می شود. هیستامین علائم بسیار ناراحت کننده ای مانند خارش و آبریزش ایجاد می کند. همچنین می تواند باعث آبریزش بینی، عطسه و سرفه شود.

آلرژی چشم ممکن است در هر زمان از سال اتفاق بیافتد. اما در طول بهار، تابستان رایج تر است. این فصول فصولی هستند که درختان، علف ها و گیاهان گرد افشانی می کنند. چنین واکنش هایی ممکن است در اثر تماس چشم با ماده ای که به آن حساس است نیز ایجاد شود. گاهی نیز آلرژی غذایی ممکن است علایم آلرژی چشم را به وجود آورد.

آلرژی چشم چگونه درمان می شود؟

بهترین راه برای درمان آلرژی چشم، جلوگیری از تماس آن با مواد آلرژی زا است. با این حال، این کار همیشه ممکن نیست. به خصوص اگر شما آلرژی فصلی داشته باشید. خوشبختانه، درمان های متعددی وجود دارد که می تواند علائم آلرژی چشم را از بین ببرد.

داروها

برخی داروهای خوراکی می توانند به کاهش آلرژی چشم کمک کنند. به ویژه هنگامی که سایر علائم آلرژی وجود داشته باشد. این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها، مانند لوراتادین (claritin) یا دیفن هیدرامین (Benadryl)
  • ضد احتقان ها، از قبیل پزودوافدرین (Sudafed) یا اکسی متازولین (اسپری بینی Afrin)
  • استروئیدها مانند پردنیزولون (Deltasone)

قطره چشم

انواع مختلفی از  قطره های چشمی برای درمان آلرژی چشم در دسترس هستند.

قطره های چشمی که اغلب برای آلرژی چشم تجویز می شوند حاوی عنصری به نام هیدروکلراید olopatadine می باشند که می توانند به طور موثر نشانه های مرتبط با واکنش های آلرژیک را از بین ببرند. چنین قطره های چشمی تحت نامهای تجاری Pataday و Patanol در دسترس هستند.

اشک مصنوعی نیز می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. دیگر قطره های چشمی شامل قطره های آنتی هیستامینی و یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) می باشند. برخی قطره های چشمی باید هر روز استفاده شوند. در حالی که برخی آن ها فقط در صورت بروز علائم و گاه گاه نیاز به استفاده دارند.

قطره های چشمی ممکن است در ابتدا باعث سوزش شوند. این سوزش معمولا در عرض چند دقیقه برطرف می شود. اما برخی از قطره های چشمی ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش داشته باشند. یعنی سوزش بعد از استفاده ایجاد می شود.

روش های خانگی

روش های خانگی زیادی برای درمان حساسیت چشم وجود دارد. به عنوان مثال برخی از پزشکان توصیه می کنند که از سیر و پیاز استفاده کنید. قرار گرفتن در مجاورت این مواد و یا خوردن آن ها همان حکم اشک مصنوعی را دارد. علاوه بر این گذاشتن لیفی در آب یخ و قرار دادن آن بر روی چشم ها نیز باعث کاهش خشکی و همچنین التهاب می شود.  با این حال، این مهم است که توجه داشته باشید که این روش ها به طور مستقیم درمان علت زمینه واکنش های آلرژیک نیستند. برای درمان قطعی باید به پزشک مراجعه کنید.

در هر صورت، اگر مستعد آلرژی چشم هستید پیشنهاد می کنیم تحت نظر پزشک باشید و قبل از قرار گرفتن در موقعیت حساسیت زا از داروهای خود استفاده کنید. این کار باعث می شود علائم کمتری بروز پیدا کنند. علاوه بر این اگر چشمتان ترشح زیادی دارد و علائمتان بهبود پیدا نمی کند، بهتر است مجدد به پزشک مراجعه کنید. این علائم، علائم آلرژی چشم نیست و نشان از مشکل دیگری در چشم دارند.