اگر بعد از خوردن غذا احساس سوزش مری را تجربه می کنید، ممکن است ریفلاکس اسید داشته باشید. این بیماری زمانی رخ می دهد که اسفنکتر انتهایی مری نتواند دهانه مری را ببندد. به این ترتیب اسید از معده به مری شما باز می گردد و ناراحتی ایجاد می کند. این بیماری شایع است. برخی غذاها می توانند ریفلاکس اسید را ایجاد کنند. پزشکان به طور کلی توصیه می کنند از مصرف مواد غذایی با اسیدیته بالا مانند آناناس اجتناب کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد آناناس و رفلکس اسید صحبت می کنیم.

آناناس و رفلکس اسید

مزایای آناناس چیست؟

  • برملائین دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی است.
  • این میوه ممکن است تورم و کبودی را کاهش دهد.
  • آناناس دارای فیبر و آب زیادی است که می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.
  • آناناس حاوی برملائین است. این ماده به طور طبیعی در اغلب موارد در آناناس تازه متمرکزتر  است.

برملائین دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطان است. گرچه این میوه اسیدی است، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که این ماده پس از هضم اثر قلیایی دارد. این میوه ممکن است برای افرادی که دارای ریفلاکس اسید هستند سودمند باشد. افراد عادی اعتقاد دارند که آنزیم بروملین باعث کاهش تورم، کبودی و سایر درد های مربوط به آسیب های فیزیکی می شود.

آناناس دارای فیبر و آب زیادی می باشد و می تواند به جلوگیری از یبوست و بهبود هضم کمک کند.

فرم پاستوریزه آناناس ممکن است مزایای مشابه ای نداشته باشد.

خطرات و هشدارها

برخی از پزشکان توصیه می کنند در صورتی که ریفلاکس اسید دارید در خوردن آناناس احتیاط کنید. این به این دلیل است که آناناس بسیار اسیدی است و PH آن معمولا بین ۳ تا ۴ است. پهاش ۷ خنثی است و اعداد بالاتر قلیایی تر هستند.

مرکبات نیز دارای سطح بالایی از اسید هستند و ممکن است علائم ریفلاکس را ایجاد کنند. میوه های کمتر اسیدی عبارتند از موز و خربزه.

به جز مواردی که زخم فعال معده دارید، می توانید آناناس را بدون عوارض جانبی مضر مصرف کنید. این که آیا آناناس رفلکس اسید را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر بستگی به فرد دارد.

آناناس و رفلکس اسید ؛ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟
آناناس و رفلکس اسید ؛ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟

روش های درمان رفلکس اسید

داروهای خارج از نسخه (OTC) و تجویزی زیادی در دسترس هستند که می توانند به درمان رفلاکس اسید کمک کنند. اگر ریفلاکس اسید ادامه پیدا کند، پزشک ممکن است از مسدود کننده های H2 یا مهار کننده های پروتون پمپ استفاده کند.

اگر ریفلاکس اسید مداوم دارید، ممکن است به جراحی برای ترمیم و یا تقویت اسفنکتر مری نیاز داشته باشید. پزشکان به طور کلی این روش درمان را به عنوان آخرین راه حل در نظر می گیرند.

تغییر عادت های خاصی در سبک زندگی ممکن است علائم رفلاکس اسید را کاهش دهد. این تغیییرات شامل تمرین بیشتر، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و اجتناب از خوردن میان وعده در اواخر شب است.

دیگر ملاحظات

یک رویکرد واحدی برای مدیریت ریفلاکس اسید وجود ندارد. برای بسیاری از افراد، آناناس می تواند رفلاکس اسید را افزایش دهد. این میوه گرمسیری بسیار اسیدی است. اکثر پزشکان معتقدند غذاهای اسیدی ممکن است موجب ریفلاکس شوند.

با این حال، آناناس دارای مزایای زیادی است. برای تعیین اینکه آیا باید این میوه را در رژیم غذایی خود نگه دارید یا حذف کنید می توانید از یادداتش برداری استفاده کنید.

اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که موارد زیر را انجام دهید:

  • رژیم غذایی خود را حداقل ۵ تا ۷ روز پیگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام غذاهایی که حاوی آناناس هستند و شما مصرف کرده اید را نوشته اید.
  • توجه داشته باشید که هر دارویی را که مصرف می کنید و زمان مصرف آن ها را بنویسید.