آشنایی با آنتی بیوتیک های طبیعی

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان و جلوگیری از عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. هنگامی که این داروها به درستی استفاده می شود، می توانند رشد باکتری هایی را که باعث مشکلاتی مانند عفونت گوش، مشکلات معده و چندین مشکل پوستی می شوند، را بکشند یا مهار کنند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با آنتی بیوتیک های طبیعی آشنا شوید.

انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها وجود دارد که با انواع مختلف باکتری ها و برخی از انگل ها مبارزه می کنند. پزشکان آنتی بیوتیک ها را بسته به نوع خاصی از باکتری یا انگلی که در بدن وجود دارد و باعث عفونت می شود، تجویز می کنند.

با این حال، آنتی بیوتیک ها با عفونت های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه و گلو درد مبارزه نمی کنند. آنها علیه عفونت های قارچی نیز موثر نیستند. آنتی بیوتیک ها امروزه یکی از بیشتر داروهای تجویزی هستند و این موضوع خطرناک است. زیرا استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن می شود.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند باکتری های نرمال محافظت کننده از بدن که در روده زندگی می کنند را از بین ببرد و عوارض جانبی مانند اسهال، ناراحتی معده و تهوع ایجاد کند.

غذاهایی بسیاری وجود دارند که به عنوان آنتی بیوتیک های طبیعی عمل کرده و در درمان بسیاری از مشکلات موثرند. بر خلاف داروهای آنتی بیوتیکی که فقط در برابر عفونت های باکتریایی موثرند، اکثر آنتی بیوتیک های طبیعی با عفونت های ویروسی و قارچی نیز مبارزه می کنند. علاوه بر این، این مواد غذایی، باکتری های خوب که مورد نیاز بدن ما هستند را از بین نمی برند.

اما نکته منفی این است که آنتی بیوتیک های طبیعی برای درمان عفونت های جدی کافی نیستند. برای عفونت های جدی مثل تیفوئید، سل و …، بهتر است از این آنتی بیوتیک های طبیعی به عنوان یک درمان اضافی همراه با آنتی بیوتیک های تجویزی که توسط پزشک توصیه می شوند، استفاده کنید.

در مورد داروهای آنتی بیوتیکی باید اطمینان حاصل کنید که دوره درمان را طبق دستور پزشک کامل کرده اید. در غیر این صورت قطع مصرف ممکن است منجر به رشد باکتری ها شود و حتی باعث شود که عفونت به دارو مقاوم شده در نتیجه بیماری جدی تر شود.

آنتی بیوتیک های طبیعی

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و همچنین عامل ضد قارچ و ضد ویروس است. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۹ در مجله Microbes and Infection منتشر شده است نشان می دهد که ترکیبات گوگردی به عنوان آلیسین در سیر به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند. علاوه بر این، سیر شامل تعدادی از ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی است که برای سلامتی کلی بدن مفید هستند.

سیر کمک می کند تا انگل روده نیز از بین برود.

  • خوردن ۲ تا ۳ حبه سیر خام با معده خالی به صورت روزانه برای درمان عفونت مفید است.
  • مصرف مکمل سیر نیز برای حفاظت از بدن در برابر بیماری های مختلف مفید است. قبل از مصرف مکمل، با پزشک مشورت کنید.

عسل

متخصصان گیاهان دارویی عسل را یکی از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی معرفی می کنند. عسل دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴، در نشست انجمن شیمی آمریکا مطرح شد نشان داد که عسل توانایی مبارزه با عفونت را در سطوح مختلف دارد و باعث می شود که مقاومت باکتری ها در برابر آن مشکل تر شود.

ترکیبات منحصر به فرد عسل یعنی پراکسید هیدروژن، اسیدیته، اثر اسمزی، غلظت بالای قند و پلی فنل ها کمک می کنند سلول های باکتری نابود شود. برای کسب بهترین نتایج از خواص آنتی بیوتیک عسل، همیشه از عسل خام استفاده کنید. عسل مانوکا نیز گزینه خوبی است و در درمان موضعی زخم های حاوی S. pyogenes مفید است.

  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به مقدار مساوی عسل و دارچین را با هم مخلوط کنید و آن را یکبار در روز بخورید.
  • افزودن عسل به چای و آب میوه یکی دیگر از راه های عالی برای بهره مندی از خواص این ماده است.

روغن پونه کوهی

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ توسط Georgetown University Medical Center منتشر شده مشخص گردید روغن پونه کوهی ممکن است یک درمان موثر برای باکتری مقاوم در برابر دارو باشد. کارواکرول، یک جزء شیمیایی در روغن پونه کوهی است که کمک می کند تا عفونت به طور موثر بهتر از آنتی بیوتیک های سنتی از بین برود.

روغن پونه کوهی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد التهابی و کاهش دهنده درد است.

  • برای درمان عفونت ناخن پا، چند قاشق چای خوری روغن پونه کوهی را به یک لگن پر از آب گرم اضافه کنید. پا را چند دقیقه در روز به مدت یک هفته در آن خیس کنید.
  • برای سینوزیت و دیگر عفونت های تنفسی، چند قطره روغن پونه کوهی را در یک ظرف آب جوش بریزید و بخور بدهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا از شر عفونت خلاص شوید.

عصاره برگ زیتون

اثر آنتی بیوتیکی طبیعی عصاره برگ زیتون می تواند انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی را درمان کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله Mycoses منتشر شد نیز اشاره کرد که برگ های زیتون دارای پتانسل ضد میکروبی خوبی در برابر باکتری ها و قارچ ها هستند. عصاره برگ زیتون دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر این، توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را نیز دارد.

  • می توانید از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم کپسول حاوی عصاره برگ زیتون دو بار در روز استفاده کنید.
  • با این حال، قبل از مصرف این مکمل، با پزشک مشورت کنید.

زردچوبه

در طب آیورودا و چینی، خواص آنتی بیوتیکی زردچوبه برای کمک به از بین بردن باکتری هایی که باعث بیماری می شوند و ترغیب سیستم دفاعی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، این ادویه به جلوگیری از عفونت باکتریایی در زخم نیز کمک می کند.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در Antimicrobial Agents and Chemotherapy منتشر شده مشخص گردید که فعالیت ضد میکروبی کورکومین در برابر هلیکوباکتر پیلوری نتایج مثبتی داد. کورکومین ماده فعال در زردچوبه است.

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری عسل را مخلوط کنید.
  • این ترکیب را در ظرف در دار بریزید.
  • ½ قاشق چای خوری از این مخلوط را دو بار در روز بخورید.
  • می توانید دو بار در روز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم مکمل زردچوبه استفاده کنید. قبل از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنید.

اکیناسه

اکیناسه یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند زخم ها و عفونت های باکتریایی را درمان کند. این گیاه همچنین سیستم دفاع بدن را تقویت می کند. بنابراین می تواند با چندین نوع عفونت مبارزه کند.

  • استفاده از کرم اکیناسه یا پماد موضعی آن می تواند پوست را ضد عفونی کرده و اگزما و پسوریازیس را درمان کند. همچنین می تواند زخم های باز و سایر مشکلات پوستی مرتبط با باکتری را درمان کند.
  • برای کمک به درمان عفونت باکتریایی، یک تا دو فنجان چای اکیناسه در روز بخورید.
  • می توانید ۲ یا ۳ بار در روز و هر بار ۳۰۰ میلی گرم عصاره این گیاه را مصرف کنید.

توجه: این گیاه را بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. اکیناسه را بیش از یک هفته یا ۱۰ روز به صورت داخلی مصرف نکنید. به علاوه، این گیاه ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی مناسب نباشد.

زنجبیل

آشنایی با آنتی بیوتیک های طبیعی
آشنایی با آنتی بیوتیک های طبیعی

داروی طبیعی زنجبیل به پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات سلامتی ناشی از باکتری کمک می کند. زنجبیل تازه یک اثر آنتی بیوتیک در برابر پاتوژن های خوراکی مانند سالمونلا دارد. همچنین دارای اثر ضد باکتریایی بر روی عفونت های تنفسی و پریودنتال است.

مصرف چای زنجبیل یک اقدام پیشگیرانه در برابر عفونت های باکتریایی است. برای تهیه این چای از دستور زیر استفاده کنید:

  • ۱ سانت ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را در حدود ۱ ½ فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.
  • کمی عسل و آبلیمو را برای افزایش طعم و مزه به آن اضافه کنید.
  • از زنجبیل خشک یا تازه نیز در آشپزی خود استفاده کنید.

گیاه خوک طلایی

خواص آنتی بیوتیک طبیعی خوک طلایی به خوبی برای درمان موضعی و داخلی عفونت های باکتریایی موثر است. این گیاه شامل یک ترکیب به نام بربرین است که کمک می کند تا بسیاری از انواع باکتری ها از بین بروند. بربرین همچنین گلبول های سفید را فعال می کند و آنها را در مبارزه با عفونت و بهبود سیستم ایمنی بدن تقویت می کند.

  • برای استفاده داخلی، ۱ قاشق چای خوری پودر خوک طلایی را در یک فنجان آب گرم بریزید.
  • بعد از ۱۰ دقیقه آن را صاف کنید و به صورت گرم میل کنید.
  • این چای را یک بار در روز بخورید.

روش دیگر:

  • برای استفاده خارجی، با ۱ قاشق چای خوری پودر خوک طلایی و روغن داخل چند کپسول ویتامین E مخلوطی تهیه کنید.
  • ۳ بار در روز این مخلوط را به منطقه آسیب دیده بمالید.

توجه: این گیاه را بیش از چند هفته استفاده نکنید.

عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت (GSE) یک آنتی سپتیک طبیعی و همچنین عامل ضد قارچ و ضد ویروس است. گزارش شده است که این گیاه در برابر بیش از ۸۰۰ نوع ویروس و باکتری، بیش از ۱۰۰ گونه قارچ و بسیاری از انگل ها موثر است. علاوه بر این، GSE دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در مجله Alternative and Complementary Medicine منتشر شده است، GSE خواص ضد میکروبی در برابر طیف گسترده ای از میکروارگانیسم های گرم منفی و گرم مثبت در رقت ۱ به ۵۱۲ دارد.

  • برای عفونت های پوستی، چند قطره GSE را به ۱ قاشق غذا خوری آب اضافه کنید.
  • سپس آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید.
  • لازم نیست آن را شستشو دهید.
  • برای استفاده از آن به عنوان یک پاک کننده پوست و برای درمان آکنه، صورت و دست ها را مرطوب کنید.
  • ۲ یا ۳ قطره عصاره دانه گریپ فروت را روی دست ها ریخته و با آن صورت خود را ماساژ دهید و بعد آن را بشویید.
  • برای استفاده داخلی، ۱۰ تا ۱۵ قطره GSE را در ½ پارچ آب مخلوط کنید و ۲ یا ۳ بار در روز آن را بخورید.

چریش

چریش که به عنوان نئم نیز نامیده می شود، یکی دیگر از آنتی بیوتیک های طبیعی است. نئم به مبارزه با باکتری هایی که باعث جوش و آکنه می شود کمک می کند. بر خلاف داروهای آنتی بیوتیک، نئم باکتری ها را بدون ایجاد مقاومت از بین می برد. علاوه بر این، با توجه به ماهیت ضد باکتریایی آن، می تواند انواع مختلفی از مشکلات دهان مانند پوسیدگی دندان، پلاک، التهاب لثه و سایر بیماری های لثه را در خلا نگه دارد.

  • برای جلوگیری از عفونت های پوستی، از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که حاوی نئم است.