آنوریسم آئورت قفسه سینه یا صدری

آنوریسم آئورت قفسه سینه یا آنوریسم آئورت صدری، به برآمدگی دیواره آئورت در بخشی که از قفسه سینه می گذرد، می گویند. با این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

  • آنوریسم آئورت قفسه سینه ممکن است علامتی ایجاد نکند؛ و یا ممکن است موجب درد، سرفه و خس خس سینه شود.
  • هنگامی آنوریسم پاره می شود؛ این وضعیت باعث درد مشقت بار (شروع از بالا و گسترش به پایین و پشت و داخل شکم)، افت فشار خون و مرگ (در صورت عدم درمان اورژانسی) می شود.
  • آنوریسم اغلب به طور اتفاقی و در طول یک روش تصویربرداری که برای هدف دیگری انجام شده، تشخیص داده می شود. اما پزشکان از اشعه x، توموگرافی کامپیوتری و یا یکی دیگر از روش تصویربرداری، برای تعیین اندازه و محل دقیق آنوریسم استفاده می کنند.
  • برای درمان این بیماری پزشکان معمولا در ابتدا برای تعمیر آنوریسم با عمل جراحی قبل از پارگی آن، اقدام می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز بخوانید:

آئورت بزرگترین سرخرگ بدن است؛ که وظیفه اش دریافت خون غنی از اکسیژن از قلب و توزیع آن به بدن از طریق شریان های کوچکتر به نام شاخه است. آئورت توراسیک بخشی از شاهرگ آئورت است که از مسیر حفره قفسه سینه عبور می کند.

آنوریسم آئورت قفسه سینه معمولا قبل از جدی شدن شناسایی می شود. علت این امر نیز این است که اغلب بیمار به دلایل مختلف و به دلیل گستردگی استفاده از روش های تصویربرداری، بخصوص سی تی اسکن، معمولا هنگام انجام تصویر برداری با هدف دیگر، این مشکل را شناسایی می کنند.

یک نوع شایع آنوریسم آئورت قفسه سینه دیواره های فاسد آئورت (یک بیماری به نام نکروز داخلی کیستیک)است که در آن نزدیک ترین بخش آئورت به قلب، بزرگ می شود. این بزرگ شدن ممکن است موجب نقص در عملکرد دریچه بین قلب و آئورت (دریچه آئورت)  شود. در این شرایط نشت خون به عقب و به درون قلب رخ داده و اصطلاحا می گویند بیمار دچار نارسایی دریچه آئورت شده است.

در حدود نیمی از افراد مبتلا به آنوریسم و نکروز داخلی کیستیک، دچار اختلال بافت همبند به نام سندرم مارفاننیز می شوند. در نیم دیگر این افراد اما، هیچ علت ظاهری وجود ندارد؛ اگر چه بسیاری از این افراد فشار خون بالا شایع است.

به ندرت، سیفلیس باعث آنوریسم قفسه سینه می شود. در موارد دیگر، باکتری ها می توانند عفونت را وارد جریان خون کرده (ذات الریه یا عفونت دستگاه ادراری) و این عفونت باکتریایی می توانید دیواره آئورت را تضعیف و باعث آنوریسم شود.

آنوریسم آئورت قفسه سینه که دور تر از قلب شکل گرفته، می تواند به علت تصادف بیمار با وسائل تقلیه باشد.

علائم آنوریسم آئورت قفسه سینه

آنوریسم آئورت قفسه سینه ممکن است بدون ایجاد علائم خاص، بزرگ شود. هنگامی که آنها رخ می دهد، در موارد دارای علائم، فشار آئورت بزرگ شده به اعضای مجاور، اعصاب، عضلات ایجاد می شود. به طور کلی می توان گفت علائم آنوریسم بسته به محل بزرگ رخ دادن، متفاوت است.

درد (معمولا در پشت بالا)، سرفه، خس خس سینه، در موارد نادر سرفه خونی به دلیل فشار بر روی و یا فرسایش نای و یا راه های هوایی، از علائم آنوریسم آئورت قفسه سینه است. همچنین در شرایطی که آنوریسم روی مری (لوله انتقال دهنده غذا از دهان به معده) فشار وارد کند، عمل بلع (قورت دادن) ممکن است دچار اشکال شود. همچنین بر اثر فشار بر اعصاب حنجره، گرفتگی خشکی صدا ممکن است رخ دهد.

تعدادی از علائم سندرم هورنر ممکن است از فشار بر اعصاب خاص در قفسه سینه نیز در انوریسم آئورت قفسه سینه نمایان شود. علائم این بیماری شامل تنگ شدن مردمک چشم، افتادگی پلک و عدم تعریق در یک طرف صورت است. احساس ضربان غیر طبیعی در قفسه سینه نیز ممکن است نشان دهنده آنوریسم آئورت قفسه سینه باشد.

هنگامی که بیمار دچار پارگی آنوریسم آئورت در قفسه سینه می شود؛ درد معمولا در بالای قفسه سینه آغاز می شود. این درد ممکن است به پشت و به داخل شکم (در صوت پیشرفت پارگی) نیز نفوذ کنند. همچنین در افرادی این درد در بازوها نیز حس می شود. در این حالت ممکن است علت به شاتباه حمله قلبی تشخیص داده شود. به هر حال این وضعیت حالتی اورژانسی است که رد صورت عدم درمان فوری، موجب شوک بیمار و مرگ او می شود.

در تشخیص این بیماری از سی تی اسکن (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و یا سونوگرافی ترانس (که در آن پروب سونوگرافی از گلو به مری منتقل می شود) برای تعیین اندازه دقیق آنوریسم استفاده می شود.

همچنین آئورتوگرافی یا سی تی آنژیوگرافی (یک روش اشعه ایکس و یا سی تی پس از تزریق رنگ که به تشریح آنوریسم انجام می شود) هم معمولا برای کمک به پزشکان در جهت تعیین نوع جراحی مورد نیاز، انجام می شود.

درمان آنوریسم آئورت قفسه سینه یا صدری

معمولا در مرحله اول پزشک بیمار را ملزم به انجام ازمایش های دوره ای سی تی اسکن (معمولا هر ۶ الی ۱۲ ماه یک بار۹ می کند. تا بتواند اتغییر اندزاه آنوریسم را در ظنر داشته باشد.

در مرحله دوم بیمار با دارو کنترل می شود. بتا بلاکرها، مسدود کننده های کانال کلسیم و یا یکی دیگر از داروی کاشه فشار خون، از جمله داروهایی است که به منظور کنترل وضعیت آنوریسم بیمار ارائه می شود. در این مرحله برای افراد سیگاری، مسئله ترک سیگار بسیار مهم است.

معمولا اگر اندازه آنوریسم قفسه سینه بزرگ تر از دو نیم اینچ (۵ و نیم تا ۶ سانتیمتر) باشد؛ پزشکان انجام عمل جراحی را در نظر می گیرند. همچنین در افراد مبتلا به سندرم مارفان، از آنجا که احتمال پارگی آنوریسم بیشتر است؛ پزشکان آنرویسم های کوچکتر را نیز مستعد انجام جراحی می دانند.

انتخاب روش تعمیر آنوریسم بستگی به عوامل بسیاری، از جمله سن بیمار و سلامت عمومی و آناتومی آئورت و آنوریسم وی دارد. به طور کلی، استنت گرافت (پیوند) به  علت طخر کمتر نسبت به عمل جراحی باز، اولین انتخاب در حال حاضر برای آنوریسم آئورت قفسه سینه است. هرچند در مواردی که به دلایل مختلف امکان این کار نباشد، پزشکان مجبور به انجام جراحی باز با ایجاد برش روی قفسه سینه خواهند بود.

خطر مرگ بیمار در طول انجام استنت گرافت آنوریسم آئورت قفسه سینه کمتر از ۴ درصد است؛ اما این خطر در عمل جراحی باز تعمیر آنرویسم پاره شده قفسه سینه، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است. همچنین در صورت عدم درمان پارگی آنوریسم آئورت قفسه سینه، بیمار قطعا فوت می کند.