خطرات و مزایا آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی

آنژیوپلاستی عملی است که در آن رگ های خونی که خون را به عضله قلب می رسانند، باز می شوند. این رگ های خونی، شریان کرونر نیز نام دارند. پزشکان معمولا بلافاصله بعد از حمله قلبی، آنژیوپلاستی را انجام می دهند. اما مضرات و مزایای آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی چیست؟ برای پاسخ به این سوال ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

آنژیوپلاستی به نام “آنژیوپلاستی عروق کرونر از طریق پوستی” نیز شناخته می شود. در بسیاری از موارد، آنژیوپلاستی پس از انسداد عروق کرونر انجام می شود. در طی این عمل ممکن است از استنت برای باز نگه داشن و جلوگیری از بسته شدن مجدد عروق نیز استفاده شود.

انجام آنژیوپلاستی در ساعات اولیه پس از حمله قلبی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دیگری را کاهش دهد. زمان بندی در این میان بسیار مهم است. بر اساس توصیه های Harvard Heart Letter، آنژیوپلاستی که بیش از ۲۴ ساعت پس از حمله قلبی انجام می شود، هیچ مزیتی به همراه ندارد. هر چقدر درمان سکته قلبی سریع تر انجام شود، خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سایر عوارض کمتر است.

آنژیوپلاستی در کسانی که سکته قلبی نداشته اند می تواند علائم بیماری های قلبی را تسکین دهد.

آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی

آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

پزشکان معمولا این روش را در حالتی که بیمار تحت بی حسی موضعی است انجام می دهد. ابتدا بر روی بخشی از بازو یا کشاله ران برشی ایجاد می شود. سپس کاتتر با یک بادکنک کوچک که در انتها آن وجود دارد، وارد شریان می شود. با استفاده از اشعه ایکس، ویدئو و رنگ های مخصوص، پزشک سوند را به داخل شریان کرونر مسدود شده هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در موقعیت مناسب قرار گرفت، بالون به منظور باز شدن عروق، باد می شود. به این ترتیب رسوبات چربی یا پلاک، به دیواره شریان فشرده می شود. این کار راه عبور جریان خون را باز می کند.

در برخی موارد، کاتتر با یک مش فولادی ضد زنگ به نام استنت همراه می شود. استنت برای باز نگه داشتن عروق خونی استفاده می شود و بعد از انفجار بالون به دیواره چسبیده و در همان جا باقی می ماند. بعد از نصب استنت، بالون و کاتتر خارج می شود. این روش از نیم ساعت تا چند ساعت ممکن است طول بکشد.

مزایای آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی چیست؟

با توجه به نظر کارشناسان انجمن Society for Cardiovascular Angiography and Interventions، آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی موجب نجات جان بیمار می شود. این روش یک روش کارآمد است که سریع خون را به قلب می فرستد. هرچه زودتر خون به قلب بازگردد، از آسیب بیشتر به عضله قلب جلوگیری می شود. آنژیوپلاستی همچنین درد قفسه سینه را نیز از بین می برد و ممکن است از تنگی نفس و سایر نشانه های مرتبط با حمله قلبی جلوگیری کند.

آنژیوپلاستی ممکن است احتمال نیاز به عمل جراحی قلب باز را کاهش دهد. ضمن این که National Health Service اعلام کرده است که آنژیوپلاستی خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد. این روش حتی ممکن است شانس زنده ماندن را بیشتر از مصرف داروهای ضد انعقاد افزایش دهد.

خطرات آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی

تمام روش های پزشکی با مقدار مشخصی از خطر همراه هستند. درست مثل بسیاری از انواع دیگر روش های تهاجمی، بدن ممکن است واکنش حساسیتی به بیهوشی، رنگ، و یا برخی از مواد مورد استفاده در آنژیوپلاستی از خود نشان دهد. برخی از خطرات مرتبط با آنژیوپلاستی کرونر عبارتند از:

  • خونریزی، لخته شدن، یا کبودی در نقطه تزریق
  • تشکیل بافت اسکار یا لخته خون در محل استنت
  • ضربان قلب نامنظم یا آریتمی
  • آسیب به یک رگ خونی، دریچه قلب یا شریان
  • حمله قلبی
  • آسیب کلیوی به ویژه در افرادی که پیش از این مشکلات کلیوی داشتند
  • عفونت

این روش همچنین با خطر سکته مغزی نیز همراه است. اما این خطر بسیار ناچیز است.

به طور کلی خطرات آنژیوپلاستی بعد از حمله قلبی بیشتر از آنژیوپلاستی است که در شرایط مختلف انجام می شود.

آنژیوپلاستی یک درمان کامل برای باز شدن عروق مسدود نیست. زیرا در برخی موارد، عروق ممکن است دوباره تنگ شوند. به این عارضه تنگی مجدد گفته می شود. خطر تنگ شدن مجدد عروق زمانی که از استنت استفاده نمی شود بیشتر است.

بعد از آنژیوپلاستی

پس از حمله قلبی، پزشک از شما می خواهد که دستورات زیر را رعایت کنید:

  • داروهایتان را طبق دستور استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته و ورزش کنید.
  • فشار خون و میزان کلسترول خون را کاهش دهید.

انتخاب سبک زندگی سالم نیز ممکن است شانس ایجاد مجدد حمله قلبی را کاهش دهد.