آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟

تحقیقات جدید سعی کرده اند که به این پرسش پاسخ دهند که آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟ عصبانیت و خشم و ارتباط آن با حمله قلبی، خطر جدیدی است که توسط یک تجزیه و تحلیل بین المللی وسیع که شامل اطلاعات بیش از ۱۲،۰۰۰ بیمار بود تعیین شد. نتایج نشان داد که خطر ابتلا به حمله قلبی در عرض یک ساعت پس از ناراحتی عصبی یا عاطفی و یا خشم، با ورزش کردن و انجام فعالیت شدید، افزایش پیدا می کند. این مطالعه همچنین دریافت که خطر حمله قلبی پس از عصبانیت شدید سه برابر می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد پاسخ سوال آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟ صحبت خواهیم کرد.

آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟

محققان دانشگاه McMaster کانادا و مرکز تحقیقات بالینی HRB در Galway ایرلند، اطلاعاتی را از ۱۲۴۶۱ بیمار (با میانگین سنی ۵۸ سال)  که اولین حمله قلبی خود را تجربه کرده اند، در ۵۲ کشور جهان بررسی کردند. تمام بیماران پرسشنامه ای را تکمیل کرده بودند. در این پرسشنامه از بیماران پرسیده شده بود که آیا در یک ساعت قبل از شروع علائم حمله قلبی شان یا در یک دوره ی یک ساعته در روز قبل از حمله قلبی، خشم، احساس ناراحتی و یا هر دو را تجربه کرده بودند؟ محققان نتیجه گرفتند که خشم شدید و یا ناراحتی احساسی همراه با ورزش کردن، به طور مستقل از سایر عوامل خطر ساز مانند موارد زیر، موجب افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود:

  • سن
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • فشار خون بالا

پژوهشگران گفتند که مطالعات پیش از این نیز این عامل حمله قلبی را بررسی کرده اند.

خشم شدید و ناراحتی احساسی باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب، تغییر الگوی جریان خون و کاهش خون رسانی به قلب می شود. این امر مخصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که رگ های خونی با پلاک محدود و یا مسدود شوند.

آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟
آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟

نکته مهم

از آنجایی که ورزش منظم و شدید می تواند از ایجاد بیماری های قلبی جلوگیری کند، اما هیچ کس پیشنهاد نمی کند که برای جلوگیری از حمله قلبی در افراد مسن از تمرینات شدید ورزشی استفاده شود.

پیاده روی سریع و یا پریدن و یا بلند کردن وزنه می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، اما این یافته های جدید نشان می دهد که هنگام ناراحتی و عصبانیت نباید بیش از حد ورزش کنید، به خصوص اگر عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی را نیز دارید. در ذهن داشته باشید که ورزش کردن یک راه عالی برای سوزاندن انرژی بیش از حد و کاهش استری و تنش است، اما این به این معنی نیست که ورزش کردن می تواند چگونگی پردازش تنش های عاطفی را به بدن تدریس کند.

بنابراین هنگامی که استرس دارید، به جای تمرینات هوازی و استقامتی سعی کنید از تمرینات تنفسی یا تجسمی مانند یوگا استفاده کنید. یوگا نه تنها آرامش ذهنی را ترویج می کند، بلکه یک فرم مناسب برای بدن ایجاد کرده که کاملا مکمل فعالیت های هوازی است و می تواند موجب تسکین خشم شود.