آیا خوردن لبنیات پرچرب خطرناک است؟

همه ما می دانیم لبنیات یکی از مهمترین گروه مواد غذایی است که برای انجام بیشتر فرآیندها در بدن به آن نیاز داریم. این مواد غنی از کلسیم هستند که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده استخوان ها و دندان در  بدن می باشند. اما گاهی از خوردن لبنیات می ترسیم. دلیل این موضوع این است که نمی دانیم گونه پرچرب این مواد چه تاثیری بر روی بدن ما دارد. در ادامه ما به رابطه بین لبنیات پرچرب ، چاقی و بیماری های قلبی خواهیم پرداخت.

لبنیات پرچرب و خطرات آن

سوال اول این است که آیا محصولات لبنی پرچرب دارای چربی اشباع هستند و کالری زیادی دارند و آیا ارتباطی بین مصرف آن ها با افزایش خطر بیماری های قلبی و چاقی وجود دارد؟

پاسخ این است که چربی موجود در محصولات لبنی پرچرب از غنی ترین منابع چربی اشباع در رژیم غذایی است و کالری بسیار بالایی دارد. اما متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند به این خاطر نباید مصرف محصولات لبنی را کم کرد بلکه باید از نوع کم چرب آن ها استفاده نمود.

آیا خوردن لبنیات پرچرب خطرناک است؟
آیا خوردن لبنیات پرچرب خطرناک است؟

اما پاسخ سوال دوم این است که هیچ پژوهشی تا به حال نتوانسته است ثابت کند که خوردن محصولات لبنی پرچرب با افزایش خطر بیماری های قلبی در ارتباط است. در پاره ای از تحقیقات مشخص شده است که خوردن محصولات لبنی کم چرب با کاهش خطر ابتلا به چاقی در ارتباط است.

جالب است بدانید در کشورهایی که گاو ها علف خوار هستند خوردن لبنیات پر چرب می تواند تا ۶۹ درصد ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. با همه این اوصاف قرار دادن مزایای استفاده از لبنیات در مقابل معایب استفاده از نوع پرچرب آن می تواند شما را مجاب به استفاده از نوع کم چرب آن کند.

البته … این به این معنا نیست که شما باید دل را به دریا زده و حجم انبوهی از کره کم چرب را استفاده کنید بلکه موضوع این است که خوردن مقدار مناسبی از لبنیات کم چرب که از گاو های علف خوار تهیه شده و مقدار کمی از لبنیات پرچرب هر دو سالم هستند و باید در مورد استفاده از آن ها اعتدال را رعایت کرد.