آیا شیردهی در زمان سرماخوردگی مجاز است؟

بسیاری از مادران شیرده این سوال را در ذهن دارند که آیا با وجود علائم سرماخوردگی که شبیه به آنفولانزا است باز هم می توانند به نوزاد خود شیر بدهند؟ در ادامه این مطلب در مورد شیردهی در زمان سرماخوردگی مادر صحبت خواهیم کرد.

شیردهی در زمان سرماخوردگی

شیردهی در زمان سرماخوردگی در هر صورتی مجاز است. حتی اگر در حال مصرف داروهای ضد ویروسی برای علائم شبیه سرماخوردگی هستید، باز هم باید نوزاد خود را شیر دهید. شیر مادر برای نوزاد سفارشی ساخته شده است و آنتی بادی های خاصی که نوزادان برای مبارزه با عفونت نیاز دارند را به بدن می رساند. بنابراین، شیردهی در زمان سرماخوردگی در واقع می تواند از بدن او در برابر ابتلا به عفونت و مبارزه با آن محافظت کند.

زمانی که مادر بیمار است طبیعی است که کودک نیز در معرض میکروب است. بنابراین مهم است که نوزاد خود را از این میکروب ها با شیردهی و محافظت بیشتر دور نگه داریم. به خصوص اگر مادر به آنفولانزا مبتلا شده باشد. زمانی که به آنفولانزا مبتلا می شوید سعی کنید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دست های خود را قبل از دست زدن به نوزاد بشویید.
  • زمانی که عطسه و سرفه می کنید از دستمال کاغذی استفاده کنید. اگر دستمال در اختیار نداشتید به جای عطسه کردن در دست ها، با آرنج جلوی دهانتان را بگیرید.
  • صورت خود را به نوزاد نزدیک نکنید.
  • برای جلوگیری از انتقال میکروب در زمان شیردهی، بهتر است از ماسک استفاده کنید تا عطسه، سرفه و تنفستان به نوزاد برخورد نداشته باشد.

اگر بیماریتان شدید است و یا نگران شیردهی نوزاد هستید می توانید با استفاده از یک شیر دوش، شیر خود را دوشیده و از کسی که بیمار نیست درخواست کنید تا به نوزادتان شیر بدهد. ضمن این که پزشکان توصیه می کنند که در فصولی که آنفولانزا شیوع دارد، همه افراد ۶ ماهه به بالا از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.