کاهش غلبه استروژن

غلبه استروژن زمانی اتفاق می افتد که استروژن در بدن در سطح بسیار بالاتری نسبت به سایر هورمون های جنسی، به ویژه پروژسترون باشد. سطح افزایش یافته می تواند ناشی از تولید بیش از حد استروژن یا استروزن بالای ذخیره ای یا کاهش سطح پروژسترون باشد. علایم غلبه استروژن شامل چاقی (با تجمع چربی در بخش میانی بدن)، سینه ها و تخمدان فیبروکیستیک، بی نظمی قاعدگی، سردرد و سرطان پستان می باشد. با این عوارض جانبی ناخواسته ناشی از غلبه استروژن، بسیاری از افراد به دنبال روش های طبیعی برای مبارزه با آن هستند. یک راه برای کمک به کنترل سطح استروژن در بدن از طریق رژیم غذایی است.

با این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

فیبر

یکی از اولین تغییرات تغذیه ای که شما باید برای مبارزه با غلبه استروژن انجام دهید، افزایش دادن مصرف فیبر است. دکتر Ronald Hoffman از نیویورک می گوید که یک رژیم غذایی با فیبر بالا سبب کاهش سطح استروژن خون می شود. از آن جایی که استروژن اضافی از طریق روده دفع می شود، اگر مدفوع در روده باقی بماند، استروژن دوباره جذب می شود. برخی از غذاهایی که غنی از فیبر هستند عبارتند از: کرفس، سیب، انواع توت ها، بلغور جو دوسر، آجیل و دانه و هر نوع لوبیا.

دانه کتان

دانه کتان را به رژیم خود اضافه کنید. دانه های کتان حاوی ترکیباتی به نام ﻟﯿﮕﺎﻧﺰ هستند. طبق گفته the Linus Pauling Institute، مرکز تحقیقات بهداشتی در دانشگاه ایالتی اورگان، ﻟﯿﮕﺎﻧﺰ اثرضد استروژنی دارد که از این طریق مانع عمل آنزیم هایی می شوند که در تولید استروژن نقش دارند. در حالی که دانه های کتان دارای خواص ضداستروژنی هستند، آنها همچنین غنی از فیتو استروژن هستند که به استروژن های گیاهی گفته می شود، بنابراین نیازی نیست که شما آنها را از یک منبع غذایی بیش از یک بار در روز مصرف کنید. غنی ترین منبع غذایی حاوی ﻟﯿﮕﺎﻧﺰ دانه کتان است. دانه کتان را می توان به شیرینی جات برشته مانند نان و کیک اضافه کرد، یا آنها را روی سالاد و یا روی خوراک سبزیجات خود بپاشید. هم چنین می توانید بذر را به صورت آسیاب شده خریداری کنید.

مواد غذایی حاوی سولفور

کبد به عنوان یک فیلتر کار می کند که مواد مضر از جمله استروژن اضافی را از جریان خون پاک می کند و آنها را برای دفع به سمت روده هدایت می کند. Dr. Hoffman می گوید هنگامی که کبد بسیار سخت کار می کند و نمی تواند به درستی عمل کند، سموم از جمله استروژن در آن تجمع می یابند. غذاهایی مصرف کنید که کبد را سالم نگه می دارد و می تواند به کبد کمک کند تا غلبه استروژن را درون بدن کاهش دهد. غذاهایی مانند پیاز، سیر و زرده تخم مرغ برای کبد مناسب بوده زیرا حاوی گوگرد هستند. (“The George Metaljan Foundation, (“World’s Healthiest Food” بیان می کند که این ترکیبات سولفور هستند که به کبد توانایی از بین بردن سمومی مانند آفت کش ها و داروهای مضر برای کبد را می دهد. سایر غذاهایی که به سم زدایی کبد کمک می کنند شامل لیمو، لیموترش، اسفناج، سبزیجات برگی و کلم بروکسل می باشند. در حالی که سبزیجات cruciferous (سبزیجات خانواده کلم) مانند کلم بروکسل و بروکلی به عملکرد کبد کمک می کنند، آنها هم چنین دارای مقادیر بالاتری از فیتو استروژن ها هستند، بنابراین مصرف سبزیجات خود را تغییر دهید و از سبزیجات متنوع استفاده کنید و سبزیجات cruciferous را یک روز در میان استفاده کنید.

مواد غذایی ارگانیک را انتخاب کنید

هنگام انتخاب میوه ها، سبزیجات و حتی گوشت گاو، به دنبال محصولات ارگانیک باشید. غذاهای ارگانیک پرورشی نیستند و در نتیجه برای به بار آوردن آنها از آفت کش ها یا هورمون ها استفاده نشده است، بنابراین این مواد ارگانیک از طریق اضافه نکردن سموم اضافی یا استروژن به سیستم، به کبد استراحت می دهند. زنواستروژن ها، یا همان استروژن هایی که از منابع محیطی به دست می آیند، در آفت کش ها، پلاستیک ها، مواد شوینده و حتی عطرها یافت می شوند. اگر مواد غذایی را خریداری کردید که مطمئن نیستید ارگانیک باشند، ابتدا آنها را به خوبی بشویید تا هرگونه آفت کشی از آن شسته شده و از بین برود. هنگام خرید گوشت یا شیر، اطمینان حاصل کنید که آنها ارگانیک و فاقد هورمون اضافه شده می باشند.

از مصرف چه مواد غذایی باید اجتناب کرد؟

برای کاهش سطوح استروژن، غذاهای خاصی باید محدود شوند و یا کاملا حذف شوند. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند باید از رژیم غذایی حذف شوند. Dr. Michael Lam، که متخصص درمان طبیعی است، انجام مطالعه ای در مورد بررسی میزان مصرف کافئین و میزان استروژن را گزارش می دهد. نتیجه این مطالعه این بود که حتی تنها یک فنجان قهوه در روز می تواند سطوح استروژن را افزایش دهد و نوشیدن بیش تر از چهار فنجان قهوه سطح استروژن را تا ۷۰ درصد بالاتر از سطح استروژن یک فنجان افزایش داد. Dr. Lam هم چنین بیان کرد یک مطالعه نشان داد که در زنانی که رژیم غذایی گیاهی کم چربی را جایگزین رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا و غذاهای پر چربی کردند سطوح استروزن کاهش یافت. اجتناب از مصرف قندها، غذاهای چرب و فرآوری شده و مصرف مواد غذایی تازه مانند میوه ها و سبزیجات و آجیل، یکی از راه های کاهش غلبه استروژن است.