آیا می دانید چرا اشتهای بی پایان دارید؟

انجام ورزش های سنگین، باردار بودن و شرایطی از این دست می تواند علل مشهودی برای این باشد که اشتهای بی پایان داشته باشید. اما برخی از افراد هرگز احساس سیری نمی کنند و  همیشه گرسنه اند. این مشکلات در بدن می تواند به عوامل نامشهودی مانند اختلالات هورمونی یا بیماری های روانی مرتبط باشد. در ادامه دلایل اشتهای بی پایان برخی از افراد را بررسی می کنیم و به شما خواهیم گفت چرا همیشه گرسنه اید؟

دلایل اشتهای بی پایان

هنگامی که بدن شما دچار کم آبی است هیپوتالاموس که وظیفه تنظیم احساس گرسنگی و تشنگی است سر در گم شده و ممکن است این کم آبی به شکل گرسنگی بروز پیدا کند. پزشکان توصیه می کنند در صورتی که احساس گرسنگی می کنید ابتدا یک لیوان آب بنوشید اگر بعد از این اقدام باز هم احساس گرسنگی کردید آن حس، حس واقعی گرسنگی است.

هورمون ghrelin هورمونی است که اشتها را تحریک می کند اگر خواب کافی نداشته باشید ترشح این هورمون در بدن زیاد شده و در مقابل ترشح هورمون leptin که وظیفه ارسال احساس سیری به مغز را به عهده دارد را کاهش می دهد و نتیجتا اشتهای بی پایان را برایتان تدایی می کند.

آیا می دانید چرا اشتهای بی پایان دارید؟
اشتهای بی پایان

کربوهیدارت های موجود در شیرینی ها موجب  بالا رفتن ناگهانی شاخص قند خون می‌شود و بعد از مدت کمی به طور ناگهانی موجب افت قند خون می شود. برای همین وقتی یک شیرینی می خورید دوست دارید دومی را هم بخورید. این نوع کربوهیدرات ها از نظر ساختار، کربوهیدارت های ساده هستند برای جلوگیری از اشتهای بی پایان خود به خوردن کربوهیدارت های پیچیده که حاوی فیبر هستند رو بیاورید.

استرس می تواند عاملی برای گرسنگی بیش از حد شما باشد. با استرس هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول در بدن بیشتر ترشح شده و بدن تصور می کند مورد حمله واقع شده است و نیاز به انرژی دارد به همین خاطر به مغز فرمان گرسنگی می دهد.

گاهی اوقات نگاه کردن به تصاویر غذا می تواند ترشح ghrelin را در بدن افزایش دهد. حتی بوی غذا، بزاق را بیشتر کرده و معده را منقبض می کند در این شرایط نیز شما احساس گرسنگی بیش از اندازه دارید.

وقتی غذا را با سرعت زیادی می خورید معده خود را پر کرده اما به مغز فرصت کافی برای درک احساس سیری نمی دهید به همین دلیل ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل باز هم احساس سیری نکنید.

داروهای ضدافسردگی مانند زولوفت و پاکسیل، کورتیکوستروسیدها، برخی داروهای تجویزی برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی، تنگی‌نفس، التهابات روده‌ و برخی از انواع سرطان نیز می توانند عاملی برای اشتهای بی پایان شما باشند.