آیا می دانید کم خونی چیست و چه علائمی دارد؟

کم خونی به معنای میزان کمتر از حد طبیعی سلول های قرمز خون یا هموگلوبین در خون است. با این عارضه ظرفیت حمل اکسیژن خون کاهش خواهد یافت. این بیماری در کنار علائم بسیاری که دارد عوارض بی شماری را نیز برای افراد مبتلا در پی دارد.

علائم کم خونی

از جمله مهمترین علائمی که بیماران مبتلا به کم خونی را تهدید می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. احساس خستگی و گیجی (گاهی اوقات این خستگی همراه با غش کردن است)
  2. ضعف عمومی بدن
  3. خستگی به راحتی
  4. کاهش انرژی
  5. پریدگی رنگ چهره
  6. تپش قلب و یا سرعت یافتن ضربان قلب
  7. تنگی نفس

این علائم بیشتر در بزرگسلان مشاهده شده است اما کودکان مبتلا به کم خونی مزمن علاوه بر این که ممکن است علائم بالا را داشته باشند مستعد ابتلا به عفونت و مشکلات یادگیری نیز می باشند.

آیا می دانید کم خونی چیست و چه علائمی دارد؟
آیا می دانیدکم خونی چیست و چه علائمی دارد؟

علل کم خونی

به طور کلی، علل این بیماری را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد. گاهی اوقات بیش از یکی از این علل می تواند باعث ایجاد این عارضه شود:

  • خونریزی
  • تخریب بیش از حد سلول های قرمز خون (همولیز)
  • کم شدن بیش از حد سلول های قرمز خون (مانند از اختلالات مغز استخوان)
  • کاهش هموگلوبین

زنان به دلیل قاعدگی و خونریزی های ماهیانه که علت اول این بیماری است، با احتمال بیشتری نسبت به مردان به کم خونی مبتلا می شوند. کم خونی، از نوع فقر آهن در بزرگسالان به دلیل از دست دادن میزان زیادی خون، شایع است. این خونریزی ها می تواند از عادت ماهیانه ناشی شده و یا  حاصل خونریزی های داخلی مثل خونریزی از دستگاه گوارش (که می تواند بسیار ظریف باشد) نشآت گیرد. کم خونی در کودکان نیز عمدتا به دلیل کافی نبودن آهن در رژیم غذایی ایجاد می شود. کم خونی، حاصل از خونریزی از دستگاه گوارش نیز می تواند ناشی از داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باشد.